דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

המלחמה בסוריה / ברית חדשה של ארגונים ג'יהאדיסטים המובלת ע"י זרוע אל קאעידה נוסדה בסוריה

שמה של הברית החדשה "תחריר אל-שאם" וחברים בה, בנוסף לג'בהת פתח אל-שאם, גם ארבעה ארגונים שלחמו בשנים האחרונות בחלב ואדליב ואינם קשורים לאל-קאעידה

כוחות הצלה מסייעים בפינוי ההריסות שנוצרו עקב פיצוץ מכונית התופת בעיר אזאז שבסוריה (צילום: סוכנות AP).
כוחות הצלה מסייעים בפינוי ההריסות שנוצרו עקב פיצוץ מכונית התופת בעיר אזאז שבסוריה (צילום: סוכנות AP).
אוריאל לוי

ברית חדשה של ארגונים ג'יהאדיסטים נוסדה בסוריה. הברית מובלת על ידי ג'בהת פתח אל-שאם (לשעבר ג'בהת א-נוסרה), זרוע אל-קאעידה בסוריה. שמה של הברית החדשה "תחריר אל-שאם" (הברית לשחרור הלבנט) וחברים בה גם הארגונים נור א-דין אל-זינקי, ג'איש סונה, ליווה אל-חאק, וג'בהת אנסר אל-דין. ארגונים אלה לחמו בשנים האחרונות במחוזות חלב ואדליב, תוך שהם זוכים לתמיכה צבאית וכספית מסעודיה, קטאר וטורקיה. ג'בהת פתח אל-שאם, שנחשב הארגון החזק ביותר מבין ארגוני המורדים, הוקם על ידי אבו באכר אל-בגדדי והוא משמש למעשה זרוע אל-קאעידה בסוריה. ארבעת הארגונים השותפים בברית מלבדו לא קשורים לאל-קאעידה. אך ארגון המורדים אחרר אל-שאם שנלחם בארגונים אלה כן קשור באל-קאעידה.

כ-1,000 לוחמים באחרר אל-שאם, המבוססים בצפון אדליב, ערקו משורות הארגון והצטרפו לברית החדשה.

גורמים בארגון ג'איש סונה אמרו כי ג'איש סונה איננו חלק מברית "תחריר אל-שאם" והם הופתעו לגלות שארגונם מופיע ברשימת הארגונים ברית החדשה. יתכן כי בדומה לאחרר אל-שאם גם ג'איש סונה התפלג בין שני בריתות המורדים שהחלו נלחמים אלה באלה.

הברית נוסדה לאחר שביום רביעי הודיע ג'בהת פתח אל-שאם כי מעתה ילחם נגד כוחות המורדים המיוצגים בשיחות המו"מ באסטנה. במקביל, פרסמה מועצת השוּרה האיסלמית של ארגוני המורדים פסק הלכה בו קראה לאנשיה להלחם נגד ג'בהת פתח אל-שאם. ארגוני המורדים המיוצגים באסטנה מובלים על ידי הארגון אחרר אל-שאם (הקשור באל-קאעידה) והארגון ג'איש אל-אסלאם שאחראי על הפיגוע בדמשק ביולי 2012 בו נהרגו שר ההגנה הסורי ועוד ארבעה גנרלים בכירים. ארגונים אלה נוהגים בפרקטיקות של מכוניות תופת ומחבלים מתאבדים.

הברית החדשה זכתה מיידי לתמיכתם של שישה מופתים – אימאמים בכירים העומדים בראש קהילות גדולות בסוריה.

כמה בכירים באחרר אל-שאם, ביניהם דובר הארגון, ערקו משורותיו והצטרפו לברית החדשה תוך שהם מבקרים את נכונותם של יתר המורדים לשבת בשולחן אחד עם נציגיהם של אסד ושל פוטין.

בתוך כך, ב"ספוטניק", אתר החדשות מטעם ממשלת רוסיה, דווח כי הטיוטה של התכנית הרוסית להסכם קבע על עתידה של סוריה הודלפה. לפי הטיוטה שהודלפה רוסיה הציע ליצור בסוריה מערכת פדרלית המעניקה עוצמה רבה לממשלות מחוזיות. עוד לפי הטיוטה, רוסיה מבקשת לשמור על האוטונומיה הכורדית בצפון סוריה, ולהעניק לכל המיעוטים בסוריה את הזכות ללמד בשפת האם שלהם.

אתמול (שבת) נפגש שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב עם נציגי האופוזיציה בסוריה, ובכללם גם נציגים מה-PYD, המפלגה הדומיננטית במערכת הפדרלית הדמוקרטית של צפון סוריה (רוג'בה). לברוב דן עם נציגי האופוזיציה על התכנית הרוסית לסוריה העתידית, ועל שיחות אסטנה. לברוב אמר כי מטרת הפגישה היא לאפשר לנציגי העם הסורי להיערך כמשלחת לשיחות באסטנה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!