דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / 40 מרכזי תוכנית היל"ה הושבתו בעקבות פגיעה בזכויות המורות

המורות המאוגדות בכוח לעובדים, מוחות על העסקתן הפוגענית של שליש מהמורות בתוכנית, הזוכות לשכר שעתי בלבד ורק על שיעורים שהתקיימו בפועל. זוהי השביתה השלישית בה נוקט ועד העובדות מאז תחילת השנה מול המעסיק - חברת "עתיד"

הפגנת מורי תוכנית היל״ה מול משרדי הממשלה בתל-אביב (צילום באדיבות ׳כח לעובדים׳)
הפגנת מורי תוכנית היל״ה מול משרדי הממשלה בתל-אביב (צילום באדיבות ׳כח לעובדים׳)
דוד טברסקי

ועד מורות היל"ה המאוגדות בכוח לעובדים, השבית היום (ראשון) את הלימודים ב-40 מרכזים של התוכנית במחוז תל אביב ומרכז. ועד המורות מוחה על העסקתן של כשליש מ-1,300 המורות בתכנית תחת ההגדרה הפוגענית "מורות אפקטיביות". על פי הוועד, המורות זוכות לשכר שעתי בלבד (רק על שעות השיעורים שהתקיימו בפועל) שמשמעותה העדר משכורת בחופשות משרד החינוך – המסתכם בארבעה חודשים בשנה.

על פי ארגון 'כוח לעובדים' זוהי השביתה השלישית בה נוקט ועד העובדות מאז תחילת השנה מול המעסיק, חברת "עתיד", ומול משרד החינוך – בהם רואה הוועד כאחראי הישיר לפגיעה בזכויות התעסוקה של המורות. המורות הפגינו הבוקר מול משרדי הממשלה בתל אביב בהשתתפות חברי הכנסת אילן גילאון (מרצ), יוסי יונה (המחנה הציוני) ודב חנין (הרשימה המשותפת).

"מורות אפקטיביות הוא מונח שהמציא משרד החינוך שמשמעו העסקה קבלנית שעתית", הבהירה טלילה איילון מורה בתכנית וחברת ועד. "מורות היל"ה הן מורות בעלות תעודות הוראה המלמדות את תכני משרד החינוך ונמצאות תחת פיקוחו אך פועלות במציאות תעסוקתית בלי אפשרית."

"בניגוד לשאר המורים הן אינן מוחזרות לעבודה בתחילת שנת הלימודים, ב־1 בספטמבר, אלא כמה חודשים מאוחר יותר, מבלי שהן יודעות מתי ובאיזה היקף משרה יועסקו. גם עתה קרוב לתחילת ינואר, לא יודעות עשרות מורות מתי תתחלנה את השנה".

הפגנת מורי תוכנית היל״ה מול משרדי הממשלה בתל-אביב (צילום באדיבות ׳כח לעובדים׳).
הפגנת מורי תוכנית היל״ה מול משרדי הממשלה בתל-אביב (צילום באדיבות ׳כח לעובדים׳).

ח״כ חנין קראה למשרד החינוך לבטל כל העסקה קבלנית של מורות ומורים במערכת החינוך: ״במקום לתת דוגמה של העסקה הוגנת – הם נותנים דוגמה רעה של העסקה רעה – פוגענית, לא הוגנת, לא ישירה, לא נכונה, לא צודקת, חולנית. המחלה המבישה הזאת הגיעה למערכת החינוך. במקום להדגים לילדינו איך צריך להיראות העולם, מערכת החינוך מציגה להם, תחת שלטון בנט, דווקא את כל הרעות החולות, הנזקים והעיוותים."

ח"כ יונה דרש גם הוא מהמשרד לקחת אחריות על המורים: "אין צודק יותר בתחום החינוך מהמאבק הזה. מדובר בסירוב של שר החינוך להעסיק את מורי היל"ה בהעסקה ישירה. מורים שעובדים עם תלמידי קצה, תלמידים שזקוקים לטיפול מסור ולתמיכה אישית כדי להישאר במערכת החינוך, כדי למנוע את נשירתם ממערכת החינוך. אני קורא לשר החינוך לעשות את הצעד המתבקש, לקלוט באופן מיידי את מורי היל"ה במערכת החינוך ולהעסיקם כעובדים של משרד החינוך ולא של שום גורם מתווך."

תכנית היל"ה היא תכנית לנוער נושר ממשרד החינוך. מדי שנה לומדים בתכנית כ-8,000 תלמידים שנפלטו מן המערכת הרגילה, אשר ברובו מוגדר כנוער בסיכון.  "בזכותן מגיעים הילדים הללו לתעודה של 10, 12 שנות לימוד ואף בגרויות ובמקום שיהיו חוד החנית של מערכת החינוך, מתעקש המשרד להתכחש אליהן. לוותק שלהן אין כל משמעות, הן אינן זכאיות לגמול השתלמות, אין להן אופק תעסוקתי או ביטחון תעסוקתי, עובדה המובילה לשחיקה ותחלופת מורות גבוהה," הסביר, עמית רמון, מזכיר ועד המורות.

בינואר 2013 חתם ועד מורות היל"ה על הסכם קיבוצי ראשון מול חברת עתיד. ההסכם הבטיח משכורת חודשית למורים בהתאם למכסת שעות העבודה. ובכל זאת, כשליש מן המורות הועסקו עדיין תחת מסגרת שעתית. על פי כוח לעובדים, במסגרת המשא ומתן המתקיים מול חברת עתיד על הסכם קיבוצי שני, מסרבת החברה לדרישת העובדים להעברת כלל העובדות להעסקה משרתית (משכורת חודשית) ולנטילת אחריות להעסקה מסודרת של המורות בתחילת כל שנה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!