דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אל על

אנשים עם מוגבלות / אל-על נתבעת על חצי מיליון ש"ח בשל אפליית אישה עם מוגבלות

א.ד, המתנהלת בעזרת הליכון וכסא גלגלים יחודיים בשל מצבה, נהגה לטוס משך שנים עם חברת התעופה הלאומית | לפני כמה שנים, החלה לספוג לטענתה הערות פומביות משפילות ונדרשה לשלם פי 2 ממי שאינו מוגבל

מטוס אל על (צילום אילוסטרציה: משה שי  פלאש 90)
מטוס אל על (צילום אילוסטרציה: משה שי פלאש 90)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

תביעה בסך חצי מיליון שקלים נגד חברת התעופה 'אל-על' בשל אפליית אישה עם מוגבלות פיזית, הוגשה אתמול (ראשון) על ידי נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, לבית משפט השלום בנתניה.

התובעת, אשר שמה אינו ניתן לפרסום, היא אישה בשנות השישים לחייה. מגבלתה הפיזית הייחודית מונעת ממנה לקפל את רגליה, ולכן היא זקוקה לכיסא גלגלים ידני למרחקים ארוכים, והליכון, שעוצב במיוחד בשבילה, המשמש אותה למרחקים קצרים וגם הוא איננו מתקפל. "כל רצונה של הנוסעת הוא להנות מאיכות החיים בנסיבות מוגבלותה ובין היתר לבלות עם משפחתה בטיולים בחו"ל," נכתב בכתב התביעה, "טיולים אשר כמשפחה גדולה ומגובשת הם נוהגים לנסוע אליהם מדי שנה; לטענת התביעה, דבר זה נמנע ממנה עקב מוגבלותה."

אל על (צילום: תומר נויברג \ פלאש 90)
אל על (צילום: תומר נויברג \ פלאש 90)

אל-על שינו כיוון

במשך שנים רבות נהגה א.ד. לנסוע לחו"ל באמצעות חברת התעופה 'אל-על', וזאת סיפקה לה שירותים תוך התחשבות במגבלות בצורה נאותה. אך בין השנים 2013 ל-2015, טוענת התובעת כי שמה לב לשינוי בגישתם של החברה וצוות עובדיה, שהחלו להתייחס אליה באופן מפלה, משפיל ומתעמר ותוך זלזול בצרכיה הייחודיים.

על פי כתב התביעה, התובעת שמה לב לראשונה בשינוי המלך טיסה בפראג בשנת 2013. במהלך הטיסה, צוות הדיילים העיר לתובעת כי אין מקום בתא הנוסעים לאפסון ההליכון שלה. לאחר מכן, אחת הדיילות הפנתה אליה שאלות בוטות, החודרות לפרטיותה של הנוסעת ונוגעות למוגבלותה, וזאת בפרהסיה. בטיסה חזרה, הדייל הראשי סירב להעלות את ההליכון למטוס, ואף איים כי יוריד את הנוסעת ויעביר אותה לשלטונות ההגירה, אם תסרב לשים את ההליכון בבטן המטוס, וזאת למרות שהובהר לו כי הנוסעת אינה יכולה להתנייד בתוך המטוס בלעדיו.

לאחר שהתנהלות זו חזרה על עצמה במספר טיסות נוספות, בחלקן גם לא הוקצה לנוסעת מושב ללא מחיצה קדמית, אשר שמור לבעליי מוגבלויות, והתובעת נאלצה להסתמך על אנשים שהתנדבו להחליף איתה את מקום הישיבה, ניסתה הנוסעת ליישב את הסוגיה עם שירות הלקוחות של חברת אל-על.

התובעת הציגה מסמכים מפורטים מרופא על מוגבלות ייחודית שבה המבהירים שאינה יכולה להתנהל ללא ההליכון, אך לטענתה 'אל על' המשיכה בעמדתה, והבהירה לנוסעת שככל שתרצה לטוס עם החברה, תיאלץ לרכוש כרטיס טיסה נוסף לצורך אפסון ההליכון.

בנוסף לדרישת החברה לרכוש שני כרטיסים, רכישה שהתובעת ביצעה, במהלך נסיעה לאיטליה עם משפחתה, מנהלת שירות הלקוחות קבעה כי היא תוכל לטוס רק בשעות הערב, משום שלטענתה בשעות הבוקר "יש עומס", דבר שההוסיף עלויות לטיול המשפחתי.

הפגנת הנכים (צילום: מטה נכה לא חצי בן-אדם).
הפגנת הנכים, למצולמים אין קשר לכתבה, צילום ארכיון (צילום: מטה נכה לא חצי בן-אדם).

החוק, לצד בעלי המוגבלויות

'נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות' טוענת באמצעות עו"ד סיגלית פורת-גורנשטיין, כי הדרישות השונות והייחודיות שהוצבו בפני התובעת על ידי החברה, והתנהלות צוות הדיילים ביחסם אליה, הן בבחינת אפליה אסורה ויחס משפיל העולה כדי אפליה אסורה עקב מוגבלות. לאור זאת, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ביקשה עבור א.ד., כי ביהמ"ש יורה לחברה על תשלום פיצויים בסך כולל של כחצי מיליון שקלים.

התובעת ביססה את תביעתה על חוק השוויון שמטרתו היא, "להגן על כבודו וחירותו של אדם עם מוגבלות ולעגן את זכותו להשתתפות שוויונית ופעילה בחברה בכל תחומי החיים, וכן לתת מענה הולם לצרכיו המיוחדים באופן שיאפשר לו לחיות את חייו בעצמאות מרבית, בפרטיות ובכבוד, תוך מיצוי מלוא יכולתו" (סעיף 2 לחוק). התובעת התייחסה לסעיף 19 לחוק, בו נקבע כי יש איסור על אפליה במקום ציבורי ובשירות ציבורי, "מי שעיסוקו במתן שירות ציבורי, בהפעלת מקום ציבורי או בהספקת מוצר, לא יפלה אדם מחמת מוגבלותו", לשון החוק.

אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, אמר: "תביעה זו היא נדבך נוסף בפעילותה של נציבות השוויון להנגשת המרחב הציבורי עבור אנשים עם מוגבלות, למניעת הפליה וליצירת חברה שוויונית ומכילה באמת. נשמח לקבל פניות מאנשים עם מוגבלות שמרגישים מופלים בכל תחום בחייהם, ולסייע להם בכלים העומדים לרשותנו."

מחברת אלעל נמסר בתגובה כי, "התביעה מתנהלת בבית המשפט ועל כן איננו מתייחסים לכך בתקשורת."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!