דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

ארה"ב והעולם / הצו הנשיאותי המגביל כניסה לארה"ב ממשיך לעורר סערה

תגובות נוספות לצו, שמונע כניסה של פליטים סורים ואזרחים של שבע מדינות מוסלמיות | האיחוד האירופי התחייב שלא להפלות פליטים על בסיס מדינות המוצא שלהם, הגזע שלהם או דתם | ברופאים ללא גבולות כינו את הצו "צעד לא אנושי" | וגם בבית: נשיא אוניברסיטה בוושינגטון הביע דאגה מההשלכות של הצו על הסטודנטים הזרים

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ (צילום: סוכנות AP).
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ (צילום: סוכנות AP).

הצו עליו חתם בסוף השבוע נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, המשהה באופן זמני את כניסתם של אזרחים ממדינות בעלות רוב מוסלמי ובאופן קבוע את כניסתם של פליטים מסוריה, ממשיך לעורר סערה ברחבי העולם.

"החלטות שיעצבו את העולם בו אנחנו רוצים לחיות"

האיחוד האירופי התחייב שלא להפלות פליטים על בסיס מדינות המוצא שלהם, הגזע שלהם או דתם, וכי לעולם לא יבחר בדרך של בדלנות ואי שוויון.

דובר הנציבות האירופית, מרגריטיס שינאס, אמר כי גוש 28 המדינות בוחן בקפידה את החלטתו של נשיא ארה"ב, על מנת להבין את מידת ההשפעה של הצו על אזרחי האיחוד.

שינאס ציטט גם מראיון שערך אתמול (ראשון) נשיא הנציבות האירופית, ז'אן-קלוד יונקר, בו נאמר כי "עלינו לקבל החלטות שיעצבו את העולם בו אנחנו רוצים לחיות. אנחנו חייבים לבחור בין בדלנות, אי שוויון ואגואיזם לאומי מצד אחד. לבין פתיחות, שוויון וחוזק דרך סולידריות, מהצד השני".

בראיון, לעיתון הגרמני די וולט, אמר יונקר כי "רק העמידה לצד הפתיחות, השוויון החברתי והסולידריות תאפשר לאירופה לפעול, באופן אמין, למציאת פתרונות עתידיים משותפים ברמה העולמית".

"מסכן חיי אדם באופן ישיר"

הארגון ההומניטרי, רופאים ללא גבולות, מסר כי הצו הנשיאותי, המונע את כניסתם של פליטים סוריים לארה"ב מעמיד אותם בסכנת חיים.

לדברי הארגון, שמשרדיו ממוקמים בפריז, הצו של טראמפ "ישאיר בני אדם לכודים, הלכה למעשה, באזור מלחמה, ומסכן באופן ישיר את חייהם". הארגון כינה את הצו "צעד לא אנושי נגד בני אדם שנמלטים מאזור מלחמה".

הארגון קרא לממשל האמריקני להסיר את איסור הכניסה, לשים סוף לאפליה על בסיס ארץ מוצא ולהתחיל מחדש ביישום התכנית ליישוב פליטים בארה"ב.

האיסור חל גם על בעלי אזרחות כפולה

שגרירויות ארה"ב בלונדון וברלין פרסמו הודעה המייעצת לאזרחי שבע המדינות, עליהן חל הצו, שלא לפנות בבקשה לקבלת ויזה, או לקבוע פגישות בנושא בשגרירויות – אפילו אם הם בעלי אזרחות כפולה.

שהודעה שפורסמה הבוקר (שני) באתר האינטרנט של השגרירות בלונדון, נכתב כי "אם אתה בעל אזרחות יחידה, או כפולה, של אחת המדינות המצוינות בצו הנשיאותי, נבקש כי,נכון לעכשיו, לא תקבע פגישה לצורך בקשת ויזה או תשלם את אגרת הוצאת הויזה".

הודעת השגרירויות באה על רקע חוסר ודאות כללי בנודע למעמדם של בעלי אזרחות כפולה. בקשת סוכנות הידיעות איי.פי לתגובה לא נענתה.

מצטערים אך לא מגנים

דובר של משרד החוץ הגרמני אמר היום כי הצו האמריקני ישפיע, ככל הנראה, על "עשרות אלפי בני אדם".  הדובר, מרטין שפר, אמר כי גרמניה מנסה להבין את ההשלכות המעשיות של ההחלטה על אזרחים גרמניים שאוחזים גם באזרחות של אחת המדינות עליהן חל הצו. שפר אמר לכתבים בברלין כי גרמניה מקווה להשיג "הבהרות" נוספות מוושינגטון במהלך היום.

קנצלר גרמניה, אנגלה מרקל, הביעה אתמול צער על החלטתו של טראמפ, אך נמנעה מלגנות אותה. הדובר של מרקל, סטפן זייברט, אמר הבוקר כי מרקל מתכוונת "לפעול על מנת לבסס יחסים טובים בין גרמניה לארה"ב".

"השלכות משמעותיות ומדאיגות"

גם בתוך גבולות ארה"ב מעוררת ההחלטה הנשיאותית סערה. בנכתב ששלח לסטודנטים ולחברי הסגל, הביע נשיא אוניברסיטת ג'ורג'טאון, שבוושינגטון הבירה, דאגה מהצו על חתם הנשיא.

הנשיא, ג'ון ג'ויה, כתב כי "ההשלכות של הוראה זו הן משמעותיות ומדאיגות. אנו מוסד שמעריך את תרומתם של הסטודנטים הזרים שלנו, של חברי הסגל האקדמי הזרים שלנו ושל אנשי הצוות הזרים שלנו, ואנחנו מחויבים עמוקות לדיאלוג בין-דתי ולמתן הקשר במסגרתו אנשים מכל רקע דתי שהוא יכולים לבצע בחופשיות את מצוות דתם".

עוד הוסיף ג'ויה כי "חברים בקהילה שלנו מאיראן, עיראק, לוב, סומליה, סודאן ותימן, המתגוררים בארה"ב באופן חוקי, מתבקשים להימנע מלצאת מגבולות המדינה בתקופה זו ולהתייעץ עם עורך דין לענייני הגירה במקרה הצורך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!