דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חוק ההסדרה

מדיני / 'חוק ההסדרה' צפוי לעלות להצבעה בשבוע הבא, האופוזציה נערכת

היום (ג') תדון שוב הוועדה המשותפת לוועדת החוקה, חוק ומשפט ו-וועדת החוץ והביטחון במאות ההסתייגויות לחוק מטעם האופוזיציה | נתניהו אמר אתמול: "נקדם השבוע את חוק ההסדרה" | החוק, המתיר גזל של קרקעות פרטיות, צפוי לעלות להצבעה רק בשבוע הבא

מפגינות בעד חוק ההסדרה מול הכנסת, ינואר 2017 (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90).
מפגינות בעד חוק ההסדרה מול הכנסת, ינואר 2017 (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90).
שי ניר

הצבעות הרביזיות על הסתייגויות האופוזיציה מהצעת חוק ההסדרה צפויות להתקיים היום (שלישי) בשעה 10:00 בוועדה המשותפת לוועדת החוקה, חוק ומשפט ולוועדת החוץ והביטחון. מאוחר יותר מחר בשעה 17:00 אמור להתחיל במליאת הכנסת הדיון לפני הקריאות שניה ושלישית להצעת החוק ולהימשך כל הלילה עד השעה 9 בבוקר למחרת, יום ד'. מאוחר יותר באותו היום יחל הדיון באותה המתכונת לאורך הלילה עד חמישי בבוקר, כאשר ההצבעות צפויות להתקיים ביום שני שבוע הבא.

ההחלטה התקבלה בוועדת הכנסת בראשות ח"כ יואב קיש (הליכוד) והיא תוצאה של הנסיון למנוע את הצורך להפעיל את סעיף 98 בתקנון הכנסת, המאפשר לוועדת הכנסת לקבוע סדרי דיון חריגים במקרים מיוחדים. במהלך הדיון, אמר היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד אייל ינון, כי דרישת האופוזיציה לקיים 38 ימי דיונים רצופים בהסתייגויות שהוגשו אינה מידתית ואינה סבירה, ועל כן הפציר בנציגיה להתפשר על מנת שלא יהיה צורך להפעיל את סעיף 98 בתקנון ובכך ליצור תקדים. הוא גם מתח ביקורת על חוסר נכונותה של האופוזיציה להגיע לפשרה בנושא, והביע חשש שהדבר יהווה תקדים לשימוש תכוף יותר בסעיף החריג.

יו"ר הוועדה ח"כ יואב קיש אמר כי יש לאזן בין הרצון לאפשר לאופוזיציה לבטא את התנגדותה לחוק חשוב ושנוי במחלוקת, לבין אבסורד שמונע משילות.

יו"ר סיעת המחנה הציוני, ח"כ מרב מיכאלי, מתחה במהלך הדיון ביקורת חריפה על התנהלות הקואליציה, והודיעה בתחילת הישיבה כי האופוזיציה מוכנה להתפשר על 7 ימי דיונים. גם חברי כנסת נוספים מהאופוזיציה מתחו ביקורת על ההחלטה, ובהם דב חנין (הרשימה המשותפת) איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) ואוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת).

למה שוב דנים בחוק ההסדרה?

איך קרה שחרף התנגדות השרים כחלון וליברמן, היועץ המשפטי לממשלה והתנגדותו הצפוייה של בג"ץ – חזר חוק ההסדרה, המכשיר בפועל גזל של קרקעות פרטיות של פלסטינים, למרכז סדר היום בכנסת?

את התשובה לשאלה הזו אפשר היה לראות אתמול (שני) בהפגנות מול הכנסת – מאות מהתושבים היהודים ביהודה ושומרון מחו על הפינוי הצפוי של ההתנחלות עמונה, ובדרישה מהכנסת לתמוך בחוק ההסדרה. הלחץ שמפעיל חלק מהציבור הדתי-לאומי על חברי הכנסת בימין הוא גדול, ובשל קריסת המתווה שאמור היה לפצות את מפוני עמונה, צריכה ממשלת ישראל, הממשלה הימנית ביותר שהייתה כאן, להראות תוצאות. "הליך החקיקה טרם הסתיים וברור לי שהחוק יעבור בקריאה שלישית" אמרה ח"כ מועלם, "בנוסף ברור כי אילולי המאבק של תושבי עמונה לא היינו מגיעים לזה."

לוועדה המשותפת לוועדת החוקה חוק ומשפט וועדת החוץ והביטחון, שמטרתה דיון ב'חוק ההסדרה' אשר התכנסה אמש משעות הבוקר, הגישה האופוזציה 227 הסתייגויות, עליהן הצביעו חברי הוועדה. יו"ר הוועדה, ח"כ שולי מועלם (הבית היהודי) אשר הגישה את הצעת החוק יחד עם חברה לסיעה ח"כ בצלאל סמוטריץ', ניהלה את הדיון, בו נדחו כל ההסתייגויות של האופוזציה. ייתכן כי בשל דרישת האופוזציה, תדון הוועדה שוב בכל ההסתייגויות.

במסיבת עיתונאים שערך בצהרי שני ראש הממשלה, הוא עמד לצד החוק: "אנחנו נקדם השבוע את חוק ההסדרה. המטרה היא למנוע ניסיונות חוזרים ונשנים להתנכל להתיישבות ביהודה ושומרון", אמר נתניהו.

במסיבת עיתונאים שקיימה סיעת 'ישראל ביתנו' הבהיר השר ליברמן כי הוא מתנגד לחוק, אך יצביע בעדו. באופן זה צפוי לנהוג גם שר האוצר, כחלון, למרות שבעבר התנגד לחוק בשל חשש מפגיעה בבית המשפט העליון.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!