דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארגון מפעילי עגורן צריח

עבודה וחברה / שר הרווחה כץ: "אני לא מוכן שהמנופאים יסכנו את החיים שלהם"

בפגישה בין חברי ועד מפעילי העגורן לשר העבודה והרווחה, חיים כץ, אמר השר כי יבצע שורת צעדים להסדרת הבטיחות בענף. בין הצעדים: עיצומים כספיים בסך 35 אלף ש"ח על יזמים שיעברו עבירות בטיחות

מנופים בת"א (צילום: דבר)
מנופים בת"א (צילום: דבר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שר העבודה והרווחה חיים כץ נפגש היום עם חברי ועד מפעילי עגורן צריח, בהשתתפות אנשי מקצוע במשרדו, על רקע משבר התפטרותם של 150 מנופאים. בפגישה הודיע השר כי בכוונתו לבצע שורת צעדים להסדרת עבירות הבטיחות בענף הבניה ולעצירת הפגיעה בתנאי עבודתם של המנופאים.

במקביל הודיעה ההסתדרות על כוונתה להכריז לראשונה על סכסוך עבודה כללי בענף הבניין – וזאת במחאה על אי הטיפול של רשויות האכיפה במשרד העבודה והרווחה בהפרות תנאי העבודה והבטיחות בענף, ועל הפגיעה בתנאי עבודתם של המנופאים על ידי חברות כוח האדם.

בפגישה, הציגו המנופאים בפני השר כץ את הבעיות המרכזיות במקצוע ובהן זיוף רשיונות העגרונאים, מעקב אחר בטיחות המנוף והטענות לפגיעה מתואמת בתנאי המנופאים על ידי חברות כוח האדם. השר כץ הודיע כי יפנה לשר התחבורה, שמשרדו אמון על מתן הרשיונות למנופאים, על מנת ליצור סטנדרט שיקשה על זיוף רשיונות עגרונאי. כמו כן שוחח השר כץ עם יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן על פעולת ההסתדרות לעצירת הפגיעה בתנאי העסקת המנופאים, וביקש לקבל דיווח מלא בהמשך על מנת לפעול למיגור התופעה.

השר פנה לנציגי המנופאים ואמר: ״אני רוצה שתבואו לעבודה, תעשו אותה בבטיחות ותרוויחו את מה שצריך, זו המטרה שלי" אמר השר כץ, "אני לא מוכן שהמנופאים יסכנו את החיים שלהם". בין היתר הצהיר השר כי בכוונתו לאמץ את המלצת המנופאים ולפעול ליצירת מערכת ממוחשבת אשר תדע לבקר איזה מנופאי עובד על איזה מנוף במטרה לאתר מפעילים בלא רישיון. "מי שיעלה עם רשיון מזויף ילך לשלוש שנים לכלא בגין עבירת זיוף" הבהיר כץ. צעד נוסף העומד על הפרק הוא פרסומו בקרוב של נוהל שיחייב התקנת מד רוח במנופים, להיערות הציבור. והוראה שנתן השר כץ להחיל עיצומים כספיים בסך למעלה מ-35 אלף ש"ח על יזמים שיעברו עבירות בטיחות ואף קנס למנכ"לים שלא יפעלו לתיקון הליקויים.
כבר באוגוסט השנה שלחה ההסתדרות מכתב למנהלת תחום חברות כוח אדם במינהל ההסדרה והאכיפה, ובו רשימה של 17 חברות כוח אדם שנאספו על ידי ארגון מפעילי עגורן צריח ואשר לטענתם מפרות תדיר את חוקי העבודה וההסכמים הקיבוציים בענף. "לצערי התופעה של העסקה זמנית של עובדים באמצעות חברות כוח אדם בענף תופסת תאוצה ומספר גדול של עובדים מועסק שלא על פי תנאי ההעסקה שקובע ההסכם הכללי בענף" הבהיר במכתב יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ יצחק מויאל, והצביע על שורה של תופעות חמורות – סגירה ופתיחה פיקטיבית של חברות במטרה לפגוע בזכויות הנובעות מרצף העסקה, העסקה באמצעות חברות פיקטיביות, אי תשלום תנאים סוציאליים ותשלום שכר במזומן ולא באמצעות תלוש". "עדיין לא עשו עם המכתב כלום, עד היום לא דיווחו לי מה הם עשו", אמר לדבר ראשון יצחק מויאל, "למשרד יש מנגנון אכיפה מאוד רציני, אבל הם לא עושים כלום". במקביל הסתדרות עובדי הבניין והעץ וארגון מפעילי עגורן צריח מנהלים משא ומתן עם התאחדות בוני הארץ לקראת חתימת הסכם קיבוצי מיוחד אשר יסדיר את מקצוע המנופאי בישראל.

רועי ויינשטיין, דובר ארגון מפעילי עגרון צריח: "אנחנו שמחים לגלות לא רק הבנה אצל כבוד השר אלא גם את הרוח הלוחמנית הדרושה על מנת למגר את הזילות בחיי אדם ותנאי תעסוקתו בענף כה מסוכן. אנו מקווים שלראשונה מנופאים יצאו לעבודה בהשגחת מדינת ישראל ולא עם התעלמותה״. הוסיף לדבריו חבר הועד לב מלמד: ״זו נקודה מבישה בתולדות מדינת ישראל אך גם נקודה שעבודה משותפת יכולה להפוך לסדרת נצחונות בלתי מעורערים״. חבר הועד דן ורשבסקי אמר, ״אנחנו היינו קורבנות של שיטה בדוקה ועובדת של שחיקת מעמד הפועל המקומי אבל עכשיו שכל האמת יצאה לאור יש תקווה בשמי הענף״.

חבר הועד חאתם נתשה הדגיש את הבעיה בקרב מנופאים בני המגזר הערבי, ובפרט באיזורי ירושלים והצפון הסובלים לדבריו "מהתעלמות חוזרת ונשניית מכל המוסדות הממשלתיים האמונים על בטחונם של המנופאים אך המגזר מקווה שביחד עם כבוד השר אנחנו נצליח להביא את הסדר לענף ולחייהם של המנופאים״.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!