דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עמונה

צומת עמונה / כוננות פינוי בעמונה: כוחות במקום, תושבים ופעילים מתבצרים בבתים

אתמול (ג') נתלו צוי פינוי שקראו לתושבים להתפנות תוך 48 שעות, והדרכים למקום נחסמו | פעילים רבים הגיעו למקום, והחלו להתבצר בבתים ולשרוף צמיגים בשטח היישוב | בג"ץ דן בעתירת 'יש דין' נגד המתווה, ללא הכרעה | קריאות במערכת הפוליטית להימנע בכל מצב מפינוי אלים | וברגע האחרון: הממשלה אישרה בניית אלפי יחידות דיור חדשות ביו"ש

מפגינים שורפים צמיגים בכניסה לעמונה הבוקר (צילום: הדס פרוש \ פלאש90)
מפגינים שורפים צמיגים בכניסה לעמונה הבוקר (צילום: הדס פרוש \ פלאש90)
שי ניר

הבוקר (רביעי) החלו כוחות משטרה וצבא להקיף את המאחז הבלתי חוקי עמונה, ערוכים לפינוי המקום בעקבות צו שהוציא צה"ל לתושבים בו נקראו להתפנות עד מחר. פעילים רבים הגיעו למקום על אף שהדרכים אליו נחסמו, והם מתבצרים בבתים ומבעירים צמיגים בשטח היישוב.

בעיתוי לא מקרי הודיעו שר הביטחון אביגדור ליברמן וראש הממשלה בנימין נתניהו אתמול (שלישי) על אישור אלפי יחידות דיור חדשות ביהודה ושומרון, גם בהתנחלויות מבודדות. זאת לאחר שלפני שבוע אישרו השניים תכנית נוספת של 2,500 יחידות דיור חדשות. על פי ההודעה מאתמול, באלפי מנשה ייבנו כ-700 יחידות, באורנית כ-200, בנופים כ-50, בבית אריה כ-650, באפרת כ-30, בנוקדים כ-150, בגבעת זאב כ-150, בשבי-שומרון כ-70, בקרני שומרון כ-100, בשילה כ-100, במצודות יהודה כ-100, בכפר אלדד כ-80 ובבית"ר עלית כ-650 יחידות.

בשלב זה לא ברור מתי בדיוק יתרחש הפינוי, אם ביום חמישי בבוקר או כבר היום (רביעי) – אך הברירות שניצבות בפני התושבים הן התפנות מרצון או התפנות במחאה.

במידות רבות, הכרעת בג"ץ בעתירה נגד מתווה נכסי נפקדים תכריע את השתלשלות העניינים, הדיון אמנם הסתיים, אבל נכון לשעה זו אין עדיין הכרעה. אם בג"ץ ידחה את העתירה, אזי תוכל מדינת ישראל להתחיל מייד בעבודות הכשרת הקרקע. תושבי עמונה יצטרכו להמתין במקום אחר עד להתישבותם מחדש על מקום אחר על ההר, ונראה שפתרון זה מוסכם עליהם. במידה ובג"צ יקבל את העתירה ויקבע כי המתווה אינו חוקי הפינוי עלול להיתקל בהתנגדות קשה.

מכבש בכניסה לעמונה (צילום: מרדכי יורובצקי)
מכבש בכניסה לעמונה (צילום: מרדכי יורובצקי)
כוחות משטרה חוסמים את הכניסה לעמונה (צילום: חגית שטרן)
כוחות משטרה חוסמים את הכניסה לעמונה (צילום: חגית שטרן)

מבין המתנגדים לפינוי ישנם גם מי שאינם תושבי עמונה, ומתנגדים מתוך אידיאולוגיה ובתוקף לכל הצעה, מתווה או פתרון שכולל בתוכו פינוי ולגביהם אין לתושבי עמונה שליטה. יש לקוות שלקחי הפינוי הקשה של אום אל חיראן, ואף פינוי עמונה הקודם, ילקחו בחשבון והפינוי יבוצע בשעות היום ובאופן שמצליח להכיל מחאה לגיטימית, תוך שמירה על חיי התושבים, המוחים ואנשי כוחות הביטחון.

ח"כ איתן ברושי: "אני קורא לתושבי עמונה להתפנות מהמאחז בצורה מסודרת ומרצונם, אין מנוס מכך ואין פיתרון אחר."

צה"ל פרסם אתמול (שלישי) במאחז הלא חוקי עמונה צו, חתום ע"י אלוף פיקוד מרכז רוני נומה, האוסר על שהיית אנשים במקום או אחזקה של רכוש ומורה להתפנות תוך 48 שעות. מדובר צה"ל נמסר כי מבקשים להבהיר כי צה״ל נערך לפינוי היישוב עמונה בהתאם להנחיית הדרג המדיני.

בצו שכותרתו 'צו בדבר מבנים לא מורשים', אליו צורפה מפה התוחמת את השטח הצבאי הסגור, נכתב כי לאחר 48 שעות בסמכות מפקד האזור או מי מטעמו רשאים להשתמש בסמכויותיהם לביצוע הוראות הצו כלומר, לפנות בכוח ולהרוס את המבנים. יש לומר כי הצו אינו מונע את מימוש המתווה לפינוי עמונה. הצו נועד על מנת לאפשר פינוי של תשתיות ורכיבים נוספים בשטח המאחז  לגביהם לא הוצאו צווי הריסה. יש לציין כי הצו מוסיף על הסמכויות הקיימות ביחס לפינוי המאחז ואינו גורע מהן.

צווי הפינוי לתושבי עמונה (צילום: מרדכי יורבצקי)
צווי הפינוי לתושבי עמונה (צילום: מרדכי יורבצקי)

ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני), לשעבר עוזר שר הביטחון להתיישבות ומי שהיה אחראי על פינוי מגרון, אמר בתגובה להיערכות לפינוי הקרוב של עמונה: "אני קורא לתושבי עמונה להתפנות מהמאחז בצורה מסודרת ומרצונם, אין מנוס מכך ואין פיתרון אחר. יש גבול עד כמה ניתן למתוח את החלטת בג"צ ולגרור את הסיפור. אבוי למי שירים יד על חייל או שוטר וינהג באלימות, עם כל ההבנה לכאב ואכזבתם של התושבים. אני מצפה מכוחות הביטחון לנהוג באיפוק ולדאוג לכך שהמראות הקשים מהפינוי הקודם בעמונה לא יחזרו על עצמם.

הדיון בבג"ץ עסק בעתירת ארגון 'יש דין' נגד כוונת המדינה לפרק את החלקות שיועדו לפינוי בכדי לעקוף את התנגדויות בעלי הקרקע החוקיים. מתוך הדיון נמסר כי השופטים אינם מתלהבים בלשון המעטה מן המתווה אך אין ללמוד מכך כי יקבלו את העתירה.

חוק ההסדרה

בתוך כך, 'חוק ההסדרה' שנועד להסדיר את מעמדם של אלפי בתים בהתנחלויות ומאחזים בשטחים הבנויים על קרקע פרטית פלסטינית ובתוך כך להכשיר גזל, עבר את שלב הדיונים בוועדה המשותפת לוועדת החוקה, חוק ומשפט ולוועדת החוץ והביטחון ועבר לדיון לקראת קריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת.

על אף ההסתייגויות הרבות מצד האופוזציה לחוק, הוחלט אתמול בוועדת הכנסת, באמצעות סעיף תקנוני, כי הדיון בסעיפי ההסתייגות להצעת החוק יצומצם בצורה ניכרת, והדיון צפוי להתקיים רק בשעות הלילה היום ומחר. בהאופוזיציה הגיבו בזעם, ואמרו כי הקואליציה כפתה סדרי דיון שערורייתיים, תקדימיים והנוגדים את עקרון אופן ניהול דיון לקראת הצבעה והחליטו במשותף לא לקבל את סדרי הדיון האלה. לפיכך צפויים, היום ומחר, ראשי סיעות האופוזיציה לנאום בקצרה במליאה ולהביע התנגדות. ביום שני צפוי להתקיים דיון בו ינאמו חברי האופוזיציה ובסופו תתקיים הצבעה שמית.

ח"כ שולי מועלם (צילום: מרים אלסטר)
ח"כ שולי מועלם (צילום: מרים אלסטר)

יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם-רפאלי, שיזמה את החוק, אמרה לאחר ההצבעה בוועדה, "אני דוחה מכל וכל את הדיבורים על גזל וגנבה. גם לא מקובלות עלי הניסיונות לכתוב מחדש את התנ"ך. ארץ ישראל שייכת לעם ישראל. חוק ההסדרה מטרתו היא הסדרת ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון וזו היא הגדרתו הפורמלית וכך אמרנו כל הדרך. זו ממשלת ימין ובה נקדם מדיניות של ימין. נבחרנו לכנסת כדי לקדם את הדרך שבה אנו מאמינים ולא את האג'נדה של מרצ."

מרב מיכאלי, יו"ר סיעת המחנה הציוני ומרכזת האופוזיציה אמרה, "אפשר להעביר את חוק ההסדרה אבל בכבוד, כבוד לכנסת ולחוק הפנימי שלה. אלה שמקטרים שלא היה דיון בקבינט על המנהרות בורחים מדיון בכנסת בחוק שיזיק לישראל הרבה יותר מן המנהרות. הקואליציה כפתה סדרי דיון שלא היו כמותם מעולם בכנסת. והאופוזיציה לא תקבל זאת ולא תשתף פעולה עם המהלך הדורסני הזה של הקואליציה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!