דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מקסיקו

ישראל ומקסיקו / נתניהו: "לא התכוונתי להתערב ביחסי ארה"ב-מקסיקו"

היחסים בין המדינות סערו מתחילת השבוע, לאחר שרה"מ הביע תמיכה ביוזמת נשיא ארה"ב טראמפ להקים חומה בגבול מקסיקו. הנשיא ריבלין בשיחת פיוס עם נשיא מקסיקו: "מדובר באי הבנה בלבד ואני בטוח שנוכל לשים את העניין מאחורינו"

נתניהו נואם בכנס סייברטק ישראל 2017. (צילום: מרים אלסטר  פלאש90)
נתניהו נואם בכנס סייברטק ישראל 2017. (צילום: מרים אלסטר פלאש90)
שי ניר

"הצבעתי על ההצלחה הבלתי רגילה של גדר הביטחון של ישראל, אך לא התבטאתי על יחסיהן של ארה"ב ומקסיקו" – כך הסביר ראש הממשלה בנימין נתניהו היום (שלישי) את דבריו בחשבון הטוויטר שלו שהביאו למשבר דיפלומטי בין ישראל למקסיקו. לאחר שיחת טלפון אתמול (שלישי) בין נשיא המדינה רובי ריבלין ונשיא מקסיקו אנריקה פניה נייטו נראה כי לעת עתה רגעו הרוחות בין מנהיגי המדינות.

תחילת הפרשה במוצאי שבת האחרונה, כאשר ראש הממשלה נתניהו כתב בחשבון הטוויטר שלו "הנשיא טראמפ צודק. אני בניתי חומה לאורך גבולה הדרומי של ישראל. היא עצרה כל הגירה לא חוקית. הצלחה כבירה. רעיון כביר." מספר שעות לאחר מכן העלה נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ את הציוץ מחשבון הטוויטר שלו.

במקסיקו פירשו את התבטאות נתניהו כהתערבות ישראלית במשבר הנוכחי בינם לבין ארה"ב, שבהנהגתו של טראמפ מאיימת לבנות חומה בין המדינות, להטיל מכסים חדשים ולפתוח את הסכמי הסחר ביניהן. משרד החוץ של מקסיקו מסר בהודעה רשמית כי "הממשלה הביעה בפני ישראל את התדהמה והאכזבה העמוקה מהודעתו של נתניהו. מקסיקו היא ידידה של ישראל, וכך ראש הממשלה צריך להתייחס אליה". שגריר ישראל במקסימו יוני פלד הוזמן לשיחת הבהרה במשרד החוץ של מקסיקו. בנוסף עורר הציוץ של רה"מ גל התבטאויות עוינות כנגד הקהילה היהודית במדינה, שראשיה פנו למשרד החוץ ולראש הממשלה וביקשו שיחזור בו מדבריו. בהודעה שהוציאה הקהילה נכתב כי היא "מתנערת מהודעתו של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בנוגע לחומה בגבול. אנו לא מסכימים עם דעה זו ודוחים אותה על הסף. כיהודים ומקסיקנים אנו מסכימים עם עמדו של הנשיא אנריקה פניה נייטו".

בכנס הסייברטק הבינלאומי בגני התערוכה אמר נתניהו כי יחסי ישראל ומקסיקו הם טובים וחזקים מכל "אי הסכמה או חוסר הבנה". הוא הוסיף כי "היו לנו וימשיכו להיות לנו יחסים טובים עם מקסיקו. למעשה, הייתה לי מערכת יחסים ארוכה, פורה וידידותית עם נשיא מקסיקו אנריקה פנה נייטו והיא גם תמשיך."

נתניהו סירב להתנצל על אמירתו, והאשים את התקשורת בישראל במשבר שנוצר בין המדינות, "מה שההתמקדות התקשורתית כרגע עושה זה להסית את הדעת מהדבר העיקרי – וזה ההצלחה הפנטסטית של הגדר שבנינו בדרום בבלימת ההסתננות, הצלחה שכל העולם ובראשם נשיא ארה"ב מכירים בה." גם בישיבת סיעת הליכוד אתמול (שני) התבטא נתניהו בחריפות כנגד התקשורת ואמר כי  "התקשורת השמאלנית מגוייסת למסע ציד בולשביקי, שטיפת מוח ורצח אופי נגדי ונגד משפחתי. זה קורה יום-יום וערב-ערב. הם מייצרים עלינו מבול, אין מילה אחרת, של חדשות מזויפות – מה שקוראים "פייק ניוז"."

במקביל פעל נשיא המדינה רובי ריבלין לאיחוי הקרע בין המדינות. ריבלין שוחח היום (שלישי) עם נשיא מקסיקו אנריקה פניה נייטו, ואמר לו כי "אני בטוח שאף אחד לא התכוון להשוות בין מצבה של ישראל למצבה של מקסיקו וכי מדובר רק באי הבנה. הקשרים בנינו כה חשובים והדוקים ועלינו להשאיר מאחור כל אי הבנה שהיתה. אנחנו חולקים כל כך הרבה שיתופי פעולה ואין לי ספק שהעתיד יביא איתו רק התחזקות של הקשרים". ריבלין הוסיף כי "אני מצר על כל פגיעה שנגרמה כתוצאה מאי הבנה זו אבל חשוב שנזכור שמדובר באי הבנה בלבד ואני בטוח שנוכל לשים את העניין מאחורינו.״

נייטו הודה לריבלין על נכונותו לפתור את המשבר אך שב על עמדתו כי דברי נתניהו התפרשו כהתערבות. "אנחנו מודעים לחלוטין להסבר שניתן לציוץ זה אבל הפרשנות שניתנה לדברים הייתה בלתי נמנעת. תגובות רבות התעוררו בעקבות הציוץ במקסיקו ואני בטוח שאתה מודע אליהן. בקשתנו בהבהרת הדברים באופן פומבי היא בלתי נמנעת", צוטט נייטו בהודעת בית הנשיא. עוד הוסיף נשיא מקסיקו כי ארצו "מעוניינת להמשיך ולשמור על הקשר החזק בין המדינות. אני אכן מקווה ששיחה זו וההבהרות שניתנו בה יסייעו לנו להמשיך ביחסים החשובים בין עמינו ואני אדאג להעביר את מסריך אל העם.״

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!