דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
זכויות עובדים

זכויות עובדים / הצעת חוק: להסדיר תנאי עבודה נאותים למאבטחים

ח"כ יוליה מלינובסקי הציגה בכנסת צילומים שאספו תלמידים ברחבי הארץ, המציגים את המצב הרעוע של תנאי המאבטחים | "חשוב לנו שכשאנחנו מגיעים לבית הספר ואומרים שלום למאבטח, נדע שהוא עובד בכבוד", אמר התלמיד איתי שובל

מאבטח בשער בית ספר (צילום: דבר)
מאבטח בשער בית ספר (צילום: דבר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת דנה אתמול (שלישי) בהצעת חוק המבקשת לחייב מעסיקים או שוכרי שירות של מאבטחים, לספק להם תנאי עבודה הכוללים מחסה מפני הגשם, מקום ישיבה, מיזוג, גישה לשירותים, וכן מי שתיה ושקע חשמלי, וכן שיתאפשר להם ללבוש בגדים ההולמים את מזג האוויר. בכדי לא לפגוע בעסקים קטנים, יחול החוק על עסקים בשטח הגדול מ-500 מטרים רבועים.

בפתח הדיון הציגה יוזמת הצעת החוק, ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), צילומים של עמדות שמירה מרחבי הארץ, אשר נאספו על ידי מועצת התלמידים והנוער הארצית. "זה בנשמתי שנצליח לתקן את הדבר הזה ולהגיע להסכמות סביבו" אמרה מלינובסקי, "אני באמת מקווה שנעביר את החוק הזה לטובת 80 אלף בני אדם כבר במושב החורף". ח"כ עודד פורר, חבר מפלגתה של מלינובסקי, התייחס לתמונות שהציגה ואמר, "אני לא יודע איך מעסיקים מסכימים שהעובדים שלהם יעבדו בכאלה תנאים, וביניהם ראשי עיר. זה היה צריך להיות בלי חוק אבל מסתבר שהחקיקה נחוצה".

דקלה חורש ממשרד העבודה והרווחה ונועם נשם ממשרד הכלכלה הבהירו כי הממשלה תומכת בהצעת החוק, המעגנת זכות חשובה ובסיסית.

בדיון נכחו גם נציגי פורום ועדי ההורים היישוביים, ומועצת התלמידים והנוער הארצית. "אם החליטו שצריך מאבטחים צריך לדאוג להם לתנאים. הם אחראים על שלום הילדים וצריכים מקום להימצא בו", אמר רון סגל מפורום ועדי ההורים. "מאבטח הוא חלק מהצוות המקצועי בבית הספר, ולכן הוא חייב להיות חלק מהתנאים שיאפשרו לו לעשות את עבודתו המקצועית". איתי שובל, תלמיד בית ספר בהרצליה ודובר מועצת התלמידים הארצית אמר, "החלטנו שאנחנו צריכים להגיע ולראות את המאבטחים בכמה שיותר מקומות ולתעד את המצב הקשה שלהם. קיבלנו הרבה פניות של תלמידים בנושא הזה. חשוב לנו שכשאנחנו מגיעים לבית הספר ואומרים שלום למאבטח נדע שהוא עובד בכבוד, ויכול לשמור עלינו כפי שהחוק מחייב. אנחנו חייבים לדאוג להם".

חוסר הסכמה התגלעתה בין נציגת מרכז השילטון המקומי, גילה זהבי, ובין אבי נעים ראש מועצת בית אריה, כשהאחרון התרעם נוכח העמדה שהציגה זהבי, "יש פה עלות נוספת לרשויות המקומיות. המדינה מטילה על הרשויות המקומיות משימות חדשות לבקרים – סייעת שניה, הנגשה ועכשיו זה, ואין לנו מהיכן לשלם",לדבריה חסרים 16 מיליון שקלים כדי לעמוד בהצעת החוק. "לפני שמדברים על כסף אני חושב שצריך לחנך את הילדים שלנו להגיד שלום למאבטחים. שידעו שהם לא שקופים" אמר נעים, "ברגע שהם יראו שאלה בני אדם הם גם יבינו שהם זקוקים ליחס. באשר לסוגיית התשלום – פניתי למשרד החינוך כי זה נוגע אצלנו בעיקר למשרד החינוך. יש שם נכונות, כמו שמתקצבים אותנו במערכות אינטרקום ובמצלמות, צריך להכיל את זה כחלק מובנה מאגף הביטחון במשרד החינוך שיהיה תקציב מסודר. אבל גם אם הם לא נותנים – זו חובתנו."

מאבטחת בבית ספר יסודי. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: משה שי / פלאש 90
מאבטחת בבית ספר יסודי. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: משה שי / פלאש 90

רוני כהן – מ"מ יו"ר הסתדרות הגימלאים בישראל הדגיש כי חלק לא מבוטל מהמאבטחים הם אנשים מבוגרים, "חלקם גמלאים על פי חוק וחלקם שפרשו פרישה מוקדמת. מתוך היכרות ופגישה עם אנשים כאלה שעומדים במקומות פתוחים בשמש ובחורף – אני מברך על יוזמת החוק" והסביר כי גמלאים רבים יוצאים לעבוד באבטחה כהשלמת אבטחה או על מנת שלא להשאר בבדידות לבד בביתם.

מול הועדה הופיע שמוליק צרפתי, סטודנט למשפטים' העובד באבטחה בבית החולים סורוקה בבאר שבע, שסיפר על תנאי העבודה הקשה בשמש ובגשם. לדבריו ההסכם הקיבוצי שנחתם בענף האבטחה אינו נאכף כיום דיו – "כשהתחלתי ללמוד התחלתי להתעניין יותר בחוקי העבודה ולקרוא את ההסכם הקיבוצי שמחייב לתת אוכל. והבנתי שהוא לא נאכף בכלל. אנשים שהעלו את זה פוטרו באותו רגע. פנינו להסתדרות שטיפלה בזה ועכשיו אנחנו כן מקבלים אוכל. אבל הכל במאבק".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!