דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משפט אזריה

משפט אזריה / הירי בחברון - התביעה דרשה 3-5 שנים, אזריה ביקש את "מידת הרחמים"

שלב הטיעונים לעונש במשפט אזריה הסתיים לאחר דיון שנמשך כ-12 שעות | מח"ט כפיר, אל"מ גיא חזות, זומן להעיד על פגישתו עם משפחת אזריה ואמר כי "אף אחד לא שלח אותי, זו יוזמה שלי"

צ'rלי אזריה, אביו של אלאור אזריה, בדיון הטיעונים לעונש (צילום: דבר ראשון)
צ'rלי אזריה, אביו של אלאור אזריה, בדיון הטיעונים לעונש (צילום: דבר ראשון)
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

לאחר 12 שעות של דיונים נסגר אתמול (שלישי) שלב הטיעונים לעונש של אלאור אזריה, החייל שהורשע בהריגת מחבל פלסטיני בחברון בעודו שכוב מנוטרל על הקרקע. לקראת גזר הדין דרשה התביעה עונש מאסר בין 3-5 שנים, כאשר לטענתה "התחשבה בהכל". אזריה עצמו פנה לשופטים וביקש כי יתחשב בסבל שעבר עליו ועל משפחתו ידון אותו "על פי מידת הרחמים".

התובע סא"ל נדב וייסמן מנה את הסיבות שבגינן ראוי להקל על עונשו של אזריה. האחת היא מצבם הרפואי של בני משפחתו – אביו לקה בארוע מוחי במהלך המשפט וכן אמו התמוטטה מספר פעמים. סיבה נוספת היא עדויות האופי שמראות כי אזריה "הצטייר כאדם חיובי עד לביצוע העבירה וכחייל קרבי מצטיין". וייסמן התייחס גם לעובדה כי הירי בוצע בזירת פיגוע בחברון, לאחר שחברו שעבר איתו כברת דרך משמעותית במסגרת הצבא נדקר, וכן ציין כי "ראוי לדון את הנאשם לתחום הנמוך של המתחם לאור התנהגותו הטובה של הנאשם, הצטיינותו עד האירוע ומצבו".

בהמשך פירט התובע מדוע יש להחמיר בענישה: "בית הדין קבע שהירי של הנאשם בוצע מתוך כוונה לגרום למות המחבל, וזאת בשל מעשיו הקודמים ולא מתוך תחושת סכנה של הנאשם, כמו כן, הנאשם שם עצמו כמי שמחליט מה העונש שמגיע למחבל והוציא את החלטתו לפועל, וזהו מעשה מופלג בחומרתו". ויסמן הזכיר שאזריה לא הביע חרטה על מעשהו ואף הצהיר כי היה חוזר על מעשה זה.

במהלך יום הדיונים הסוער עלו להעיד מח"ט כפיר אל"מ גיא חזות, ומתווך הפגישה אופיר סופר מזכ"ל האיחוד הלאומי ומתווך הפגישה שנערכה לפני כשלושה שבועות בין חזות לבין אביו של אלאור, צ'ארלי אזריה. במהלך דבריו התייחס חזות התייחס לפגישה עם צ'רלי ואמר כי הוא "יותר משמח שהלכתי לפגוש את צ'רלי. אני יזמתי את הפגישה יחד עם אופיר סופר, מתוך דאגה לאלאור ומתוך דאגה למשפחת אזריה ומתוך רצון לראות איך הכרעת הדין, שקראתי את כל עמודיה, יכולה לתת סיכוי קטן להתחבר למשפחת אזריה, כדי לפתור לאלאור בעיות ת״ש ולהפנות את צ'רלי לחוות דעת שנייה".

השופטים החליטו לזמן את השניים לאחר שההגנה במשפט הציגה בפניהם בשבוע שעבר את הקלטת הפגישה בין המח"ט לצ'ארלי אזריה מה-9.1, בה הציע אל"מ חזות למשפחת אזריה להחליף את צוות ההגנה ולהפגיש אותם עם דרגים בכירים בצבא. השופטת אל"מ מאיה הלר, שעמדה בראש ההרכב, אמרה כי "אנחנו מוטרדים מהעובדה שהמח"ט אומר שהוא בא בשם הצבא. ואת זה צריך לברר, בשם מי הוא בא. אם הוא לא יעיד ויגיד לנו את זה לא נדע". השופט אל"ם כרמל ווהבי הוסיף כי "האינטרס הציבורי מצדיק את זימון העדים כדי ללבן את הסוגיות".

אחת הטענות הקשות שהשמיע צ'רלי אזריה בשבוע שעבר בעדותו בבית המשפט הוא ש"צה"ל זרוק אותנו לכלבים", לשאלת השופטים האם מישהו מהגדוד או מהחטיבה יצר קשר עם המשפחה, ענה צ'רלי כי "אף אחד לא דיבר איתי, אף אחד לא פנה, לא מהפרקליטות הצבאית. מי שאמר שהפרקליטות הציעה לעזור לנו זה שקר, אני מוכן להתעמת עם כל אחד שיגיד שפנה אלינו. עשרה חודשים אף מפקד לא פנה אלי, ואף גורם מצה"ל לא פנה אלי לעזור, זרקו אותנו לכלבים."

בניגוד לטענות אלה פרס אל"מ חזות מציאות אחרת, כאשר לטענתו המשפחה היא זאת שלא הייתה מעוניינת בהתערבות של גורמים צבאיים. "בפעם הראשונה שנפגשתי עם אלאור היה שש שעות אחרי האירוע. הוא הגיע אלי לתחקיר מבצעי. אחרי שהוא פירט בפני את האירוע המלצתי לו לפנות לסנגור הצבאי הראשי. מניסיוני כשהייתי מג״ד, חייל שלי הסתבך באירוע דומה לאחר שהכה פלסטיני נמרצות. האירוע צולם ותועד וכתוצאה מכך נפתח הליך משפטי ואני הייתי עד מטעם התביעה, ואחרי שהסתיימה הכרעת הדין באתי לדבר עליו כי הוא היה לוחם מצטיין".

הוא המשיך, "בפעם השנייה שפגשתי אותו (את אלאור אזריה – מ.ר.) זה היה אחרי שבועיים במהלך שהוא היה במעצר", המשיך המח"ט בעדותו. "כך עשיתי בעבר אחת לחודש. אלה שבמעצר הוא לא רצה לענות לי. אמרתי לו 'בוקר טוב' הוא לא ענה, אמר שעורכי הדין שלו אמרו לו לא לענות לי על כלום. שאלתי אם הוא רוצה שמישהו מהיחידה יהיה איתו בקשר, הוא ענה 'לא', וזו הייתה התשובה היחידה ששמעתי ממנו. אחרי חצי שעה הואשמתי על ידי צוות ההגנה כמי שניסה לשבש את המשפט".

"אף אחד לא שלח אותי, זו יוזמה שלי". מפקד חטיבת כפיר גיא חזות מגיע להעיד בדיון בעונשו של אזריה (צילום: רועי אלימה פלאש 90)
"אף אחד לא שלח אותי, זו יוזמה שלי". מפקד חטיבת כפיר גיא חזות מגיע להעיד בדיון בעונשו של אזריה (צילום: רועי אלימה פלאש 90)

"מאותו רגע לצערי לא נפגשתי יותר עם אלאור. המסר עבר גם למג"דים מאבא של אלאור, לא לבקר ושהוא לא זקוק לעזרה", המשיך חזות. "שלחתי את תום נעמן להורים ונדהמתי לגלות שכל תוכן הפגישה פורסם בתקשורת ואז הבנתי שלא ניתן להגיע למשפחת אזריה, למרות שראיתי שזו חובתי". חזות תקף את עורכי דינו של החייל ואמר: "אלאור עשה מעשה חמור שהוא צריך להיענש עליו, והוא עדיין חייל. הבאתם אותי לכאן לבית הדין בדרך לא ראויה. הייתם יכולים להביא אותי לכאן להעיד למענו ואני הייתי עושה זאת בשמחה".

אחרי שבהקלטות נחשף כי חזות טען כי הגיע מטעם הצבא, שאלו בצוות ההגנה מי הם גורמי הצבא הבכירים ששלחו אותו, חזות אמר כי " אף אחד לא שלח אותי, זה יוזמה שלי. אני לא צריך שמישהו ישלח אותי. אני יזמתי פגישה עם אב של פקוד שלי שנמצא במצוקה. אני קורא עיתונים ופרשנות, אני קורא את הכרעת הדין ואני מבין שאלאור נמצא בבעיה קשה. אנחנו מדברים על חייל שלי. לוחם שלי אני מפקדו. אני לא חושב שהוא צריך לשבת בכלא 20 שנה. ויחד עם זאת, להבין שהוא היה חייל מצטיין וזה לא אירוע רגיל. ואם אפשר לשמוע חוות דעת נוספת, למה לא?".

בנוגע להצעותיו להורים להפגיש אותם עם בכירים בצבא אמר אל"מ חזות כי "טעיתי כשהצעתי לצ'רלי אזריה פגישות עם קצינים בכירים. הרמטכ"ל העמיד אותי על טעותי שעתיים אחרי הפגישה". לדבריו, לאחר הפגישה עם צ׳רלי אזריה עדכן אל״מ חזות את עוזר הרמטכ״ל, ראש אכ״א ואלוף פיקוד מרכז.

בסיום העדויות פנה אלאור אזריה אל השופטים וביקש כי "אחרי עשרה חודשים של משפט, אחרי עשרה חודשים של עינוי וסבל שלי ושל המשפחה שלי שהתרסקה, ‏אני מבקש מבית הדין שידון אותי לפי מידת הרחמים"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!