דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארגון מפעילי העגורן

מחאת המנופאים / ועדת העבודה: ויכוח על המשך הסדרת ענף המנופאים

נציג המנופאים: "תתחילו לעבוד, 240 כבר התפטרו" | התאחדות בוני הארץ: "לא רצינו הסכם קיבוצי נפרד למנופאים, הסכמנו בלחץ ההסתדרות" | מאיר כהן: "מדינה מתוקנת תדאג ל-100 מפקחים במקום 18" | ההסתדרות: על רקע הפרות הבטיחות נכריז על סכסוך עבודה כללי בענף הבנייה

מנופאים בפתח אולם וועדה בכנסת, לקראת דיון בהתפטרותם ההמונית של למעלה ממאתיים מנופאים במחאה על תנאי העסקתם. 1 בפברואר 2017 (צילום: דבר ראשון).
מנופאים בפתח אולם וועדה בכנסת, לקראת דיון בהתפטרותם ההמונית של למעלה ממאתיים מנופאים במחאה על תנאי העסקתם. 1 בפברואר 2017 (צילום: דבר ראשון).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת התכנסה הבוקר (רביעי) לדיון דחוף על רקע התפטרותם של 240 מנופאים, בשל הרעת תנאי העבודה בחברות כוח האדם, והרגולציה הרופפת מצד המדינה בנושא הבטיחות. יו"ר הועדה ח"כ אלי אלאלוף נזף בגורמי האכיפה שלדבריו זורקים אחריות מהאחד לשני, ובקבלנים המעסיקים את עובדי הבניין באמצעות חברות כוח אדם ובלא להקפיד על בטיחותם.

"לקח לך חודשיים לענות ליו"ר ועדה על שאלות מאוד ברורות" נזף אלאלוף ביפה סולימני, מנהלת מינהל ההסדרה והאכיפה שבמשרד העבודה והרווחה, "התשובות הגיעו רק שלשום. מה זה אומר על פניות המנופאים – עד שנה וחצי הם לא מקבלים תשובה"? אמר ומתח ביקורת גם על אופי התשובה, שלדבריו לא הייתה אופרטיבית ואחראית. סולימני עצמה העידה בשנים קודמות לא קיבל המינהל פניות בנושא עבודת המנופאים, וכי רק בשנה האחרונה בעקבות התאגדותם החלו לקבל פניות ולטפל בהן. לדבריה מתנהלים כיום 27 תיקי חקירה כנגד 22 חברות כוח אדם, שנגדן הוגשו תלונות בגין עבירות על חוקי העבודה, בייחוד על חוק שעות עבודה ומנוחה. אחד המנופאים העיד בדיון כי עבד בחברת כוח אדם בשירות חברת דניה סיבוס, שם עבד "327 שעות בחודש, בחישוב לאחר הורדת הפסקות בשיעור 45 דקות". על פי חוק מותר למנופאי לעבוד, במידה והוא מסכים לעבוד שעות נוספות מרצונו, עד 256 שעות בחודש בלבד. כמו כן אמרה סולימני כי שר העבודה והרווחה פנה לרשות ההגבלים העסקיים לבחינת טענות המנופאים בדבר קיום קרטל של חברות כוח האדם המתאמות ביניהן את שכר המנופאים.

אלי אלאלוף, התאחדות בוני הארץ (צילום: כפיר סיון)
אלי אלאלוף, התאחדות בוני הארץ (צילום: כפיר סיון)

גם רן כהן, מפקח בכיר במינהל הבטיחות התעסוקתית שבמשרד העבודה והרווחה אמר כי הקשר שנוצר הקשר עם ארגון מפעילי העגורנים שיפר את יכולתם לפקח על הענף. "ומבחינתי אני מודה ואומר – זה מקור מצויין למידע שניתן ומוזרם לנו און ליין כל הזמן. כי אנחנו מחפשים הפרות בטיחות ולא רוצים ללכת על עיוור". "אתם צריכים להתבסס על שטינקרים? אין לכם מפקחים שלכם?" שאל בתגובה ח"כ מאיר כהן. בתגובה השיב רן כהן כי כיום 18 מפקחי בטיחות בלבד בענף הבניין. "מדינה מתוקנת זו מדינה שבמקום 18 מפקחים היא דואגת ל-100 מפקחים ודואגת להם לרכב צמוד ונותנת לך לעבוד" אמר ח"כ מאיר כהן.

רן כהן ציין כי בעקבות התפטרותם של מאות המנופאים, יצא היום מינהל הבטיחות למבצע אכיפה באתרי הבניה, במטרה למנוע עליה של עובדים בלא רישיון מנופאי להחליף את המנופאים שהתפטרו. כמו כן ציין כי בשבועות האחרונים החל מינהל הבטיחות במהלך לשיתוף פעולה עם מרכז השלטון המקומי באמצעות מהנדסי הערים. "אמרנו להם שיש להם סמכות לדאוג לתקינות מנופים. אל תעשו את העבודה שלנו – אבל החלק של מנופים שקשור לבטיחות הציבור – תכנסו לשטח. קראו לנו להכין נוהל שיתוף פעולה, ופגישה בנושא תהיה בחודש פברואר" לדבריו החל המינהל להעביר את כל צווי הבטיחות בענף הבניין גם למהנדסי הרשויות המקומיות שבתחומם מתרחשים הליקויים.

הדרך הארוכה להסכם קיבוצי מיוחד

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ יצחק מויאל אמר בדיון כי במקביל לפניה שנעשתה יחד עם ועד הפעולה של המנופאים למשרד העבודה והאכיפה בדרישה שיאכף הסכם העבודה הכללי בענף הבניין ביחס למנופאים, החלו לקיים מו"מ לקראת הסכם קיבוצי מיוחד אשר יסדיר את תנאי העבודה במקצוע המנופאות באופן ספציפי. "כשהתחלנו את המו"מ נציגי המנופאים ביקשו ממני לתת להם משכורת של 25 אלף שקלים בחודש. בואו תגידו לי איך אני עושה את זה" אמר לחברי הכנסת, "אני שם את זה על השולחן. קיבלתי את ההצעה ואמרתי להם שמשכורת כזו לא אוכל להביא". רועי ויינשטיין דובר ארגון מפעילי עגורן צריח הבהיר כי מבחינתם טרם ויתרו על היקף הדרישות שלהם- "עדיין לא ירדנו מהעץ, אנחנו חושבים שזה מגיע לנו" אמר.

אורי רובין יו"ר ועדת העבודה בהתאחדות בוני הארץ המאגדת את קבלני הבניין הבהיר כי ההתאחדות נכנסה למו"מ בלב כבד, ולא ברצון. " אנחנו מנהלים יחסי עבודה מול ההסתדרות כבר 50 שנף לגבי ענף הבניין כולו, כ-200 אלף עובדים. אני לא מסכים ולא מוכן לנהל מו"מ עם 50 תתי ענפים" אמר.

" אני מכיר ומבין את הייחודיות בענף המנופאות. אבל טפסן לא מסתכן פחות מהם". עם זאת אמר שבלחץ יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הסכימו הקבלנים להיכנס למו"מ לקראת ההסכם הקיבוצי המיוחד. " ובדיונים להסתדרות הגענו כבר לתנאי שכר שהם כ-20% יותר מיתר עובדי הענף. מנופאי הוא עובד בניין. הוא יקר לי. אבל לא יותר מטפסן או מטייח". במקביל, הוא סיפר כי ההתאחדות מנהלת מו"מ עם ההסתדרות במו"מ לקראת הסכם קיבוצי ענפי מיוחד שיסדיר ספציפית את נושא הבטיחות בכלל הענף. בנושא הבטיחות בענף צפוייה ההסתדרות להכריז על סכסוך עבודה כללי בענף.

"אנחנו באים אליכם כמנופאים. אתם הממשלה, ההסתדרות, משרד העבודה, מינהל השלטון המקומי – כולכם עובדים בשבילנו" סיכם את הדיון דובר המנופאים ויינשטיין. "אתם רוצים שנעבוד פה – אנחנו צריכים תנאים. בטיחות יכולה לקרות רק שבן אדם בטוח בתעסוקה שלו. אני בא עכשיו בהצעה – אני לא מבקש את העזרה שלכם. אני מודיע לכם – תתחילו לעבוד. 240 מנופאים התפטרו. העבודה של המנופאים הניידים תעלה ב-300%. יעלו אנשים בלי רישיונות. אני מפחד מההשלכות של מה שנעשה. כי זה ההשלכות של אחים שלנו מתחת.

"אנחנו מציעים למדינה, להתאחדות ולהסתדרות – אגף מודיעין, חינם אין כסף" הוסיף. "אנחנו נלך ונצוד את האנשים בלי הקסדה, את המנופים בלי רישיונות. את העבודה שלנו אנחנו עושים. את אשמתנו שמנו בצד. ואנחנו לא ניתן לזה לעבור יותר בשקט. כי החיים שלנו ושל המשפחות שלנו מתחת למנופאים לא שווים את הטיפול שאתם נותנים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!