דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מאבק המנופאים

חברה ועבודה / כ-200 מנופאים הפגינו מול הכנסת במחאה על תנאי העסקתם ובטיחותם

בהפגנה שאורגנה על ידי ארגון מפעילי עגורן צריח וההסתדרות דרשו המנופאים דאגה לחייהם ולזכויותיהם. המנופאית קטי דובוק: "החלום שלי זה שלמקצוע יהיה ערך, שיכירו בנו כעובדים לכל דבר, עם כל הזכויות: ימי חופשה, ביטחון כללי, שיעשו הסכם קיבוצי מיוחד למנופאים"

הפגנת המנופאים (צילום: דבר ראשון).
הפגנת המנופאים (צילום: דבר ראשון).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

לצד התפטרותם של 240 מנופאים ברחבי הארץ, כמאתיים מנופאים הפגינו היום (רביעי) מול הכנסת במחאה על תנאי ההעסקה והבטיחות במקצוע, בהפגנה שאורגנה על ידי ארגון מפעילי עגורן צריח וההסתדרות. מוקדם יותר הבוקר התקיים דיון מיוחד בוועדת העבודה והרווחה על המשבר.

"אני רואה פה 200 אנשים שלא יתכופפו יותר, שלא יסכימו יותר לשכר השחור, שלא יקחו חלק יותר בפשע של כולם", אמר רועי ויינשטיין, דובר ארגון מפעילי עגורן צריח, "הפעם לא המנופאי יבחר בין בטיחות לפרנסה – אלא המדינה תבחר אם היא רוצה לבנות, או שהיא רוצה להתעסק בשטויות".

איציק מאויל ורועי ויינשטיין בהפגנת המנופאים (צילום: דבר ראשון).
איציק מאויל ורועי ויינשטיין בהפגנת המנופאים (צילום: דבר ראשון).

"אתם החלק הכי חזק בפירמידה" הבהיר, "הקבלן צריך אתכם, המדינה צריכה אתכם. אנחנו מכינים הכל למשטרה והם מתעלמים. לשלטון המקומי – והם מתעלמים. להסדרה ואכיפה – והם לא יכולים. מגיעים עם הלנות שכר ומשיבים לנו שייקח שנה וחצי. אנחנו עכשיו ראש הפירמידה, ואני מבקש מכל אדם אחרי שאנחנו מתפזרים – אל תעצרו. אל תלכו לחפש פרנסה אחרת קלה. אנחנו מנופאים ואוהבים להיות מנופאים. ואנחנו נתחיל לנקות את החרא מבפנים – כסף שחור, בטיחות, על אפם וחמתם של כל אלה שמשקרים על חשבוננו".

"אני לא רוצה סיסמאות, ואני לא רוצה להבטיח לכם 25 אלף שקל, כי אני לא אעמוד בזה. אני לא אשקר לכם ואני רוצה להגיד לכם רק את האמת. מי שאומר לכם את זה משקר" אמר יו"ר הסתדרות הבניין והעץ איציק מויאל, ונענה במורת רוח ובקריאות מהקהל. "דבר אחד אני מבטיח לכם – שיהיה לכם הסכם קיבוצי מיוחד למנופאים. שיהיה לכם פנסיה מהיום הראשון שאין לכם היום, שיהיה לכם ותק בענף שאין לכם היום, קרן השתלמות שאין לכם היום, ביטוחים מהיום הראשון. יו"ר ההסתדרות בכבודו ובעצמו מכנס מחר בשבילכם את הוועדה לתיאום וביצוע, ולראשונה ביחסי העבודה בענף הבניין מחר בבוקר יוכרז סכסוך עבודה עד כדי שביתת ענק". מויאל הדגיש את החשיבות של קיום המאבק בהתאם לחוק, עם זאת ציין כי על אף שהתפטרות המנופאים נעשתה שלא על דעתה של ההסתדרות ולא בהתייעצות עימה, תעמיד ההסתדרות יועצים משפטיים למתפטרים בעקבות הרעת התנאים שנעשתה במקביל בחברות כוח האדם, במטרה לדאוג שיתפטרו בדין מפוטרים ויקבלו את פיצוייהם. בתום דבריו אמר ויינשטיין "הוכחנו את הכוח שלנו, עכשיו בואו ניתן להסתדרות להוכיח את הכוח שלה. תשאירו את חוסר האמונה בחוץ, כי הוא פשוט לא תורם לנו".

"אני לא פטיש ולא גרביים שפשוט מחליפים", אמרה קטי דובוק, מנופאית שסיפורה קיבל התייחסות תקשורתית כשפוטרה בפברואר 2016 כיוון שסירבה לעלות על מנוף באשקלון בעת רוחות עזות. "הפסקנו לשתוק. נמאס לנו שהקבלן צורח עלינו על זה שאנחנו שומרים על החוק. נמאס לנו מהמינימום תנאים בקבינה, מזיוף הרישיונות. נמאס לנו ממנופים ישנים – קחו אותם לברזל. קבינות שבורות, בלי כיסאות, בלי מזגנים, בלי שירותים. והכל בשביל 35 שקל? מה אנחנו פראיירים? אני אוהבת את המקצוע שלי. והחלום שלי זה שלמקצוע יהיה ערך, שיכירו בנו כעובדים לכל דבר, עם כל הזכויות: ימי חופשה, ביטחון כללי, שיעשו הסכם קיבוצי מיוחד למנופאים. יש בנו תקווה וכח כי אנחנו ביחד. אנחנו נחכה להסכם קיבוצי הולם".

קטי דובוק מנופאית שפוטרה כי לא הסכימה לעבוד ברוח בהפגנת המנופאים (צילום: דברראשון).
קטי דובוק מנופאית שפוטרה כי לא הסכימה לעבוד ברוח בהפגנת המנופאים (צילום: דברראשון).

"ההתפטרות שלכם היא מעשה אמיץ מאין כמוהו ונדאג שהוא יביא לתוצאות" אמר ח"כ איל בן ראובן. "המבחן לא יהיה במילים אלא במעשים. נדאג שבסופו של יום כשתצאו לעבודה תעלו למנופים כשאתם יודעים שתחזרו הביתה למשפחות שלכם בריאים ושלמים, ומביאים את מה שמגיע לכם כדי לפרנס אותן". ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא שהגיע יחד עם חברי כנסת נוספים מהרשימה המשותפת הוסיף: "יש דברים שבכל מקרה אסור לכם לוותר עליהם. אל תסכימו לקבל שכר בשחור כי אתם עובדים בעבודה מסוכנת, ואתם תהיו עניים לכל החיים אם חלילה מישהו מכם יפגע. חשוב מאוד שתקבלו את מלוא השכר שאתם דורשים, כי כשהם מוכרים את הדירה הם מוכרים אותה במחיר שהם דורשים". חאג' יחיא חיזק את ידי המנופאים שהתפטרו ואמר להם "אל תחששו מזה, עבודה תהיה לכם כי הם צריכים אתכם. תעמדו על שלכם, תקבלו את הזכויות ואת התנאים שלכם".

ח"כ אילן גילאון הגיע אף הוא להפגנה "מגיע לכם שהחיים שלכם יהיו שמורים ושאף אחד לא יסכן אתכם. מספיק עם עבודת המתווכים וסרסורי כוח האדם. כדי שתהיה לאדם חדוות יצירה הוא צריך ביטחון לחיים שלו, ביטחון תעסוקתי ויכולת להתפרנס בכבוד".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!