דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פליטים

בעולם / אלו נפגעי הצו הנשיאותי האוסר על פליטים מ-7 מדינות להיכנס לארה"ב

"לאחר עשר שנות המתנה קיוויתי להתחיל חיים חדשים באמריקה, אך כעת אנחנו תקועים ונחזור למחנה", אמר הפליט הסומלי סולימן יוסוף. הסכנה הממשית נשקפת לבני מיעוטים ומשתפי פעולה עם ארה"ב שנרדפים בארצותיהם

אוריאל לוי

הצו הנשיאותי עליו חתם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, האוסר על פליטים מכמה מדינות להיכנס לארה"ב, הביא לכדי לחץ, דיכאון, דאגה, ובלבול כמה משפחות מארה"ב ומחוצה לה. הוראתו הזמנית של טראמפ משהה את תכנית ארה"ב לקליטת פליטים, ומונעת כניסה לארה"ב ב-90 הימים הקרובים, מאזרחיהן של המדינות: סוריה, עיראק, איראן, סודאן, לוב, סומליה ותימן. הצו חל על אזרחי המדינות כולם, ללא קשר לדתם או מוצאם ופוגע קודם כל בבני מיעוטים דתיים (יזידים, באהים, נוצרים, יהודים, וכו') ובכל מי ששיתף פעולה עם ארה"ב ונרדף בשל כך.

100 ילדים תימנים

286 סומלים

יותר מ-200 פליטים שאמורים היו לזכות ליישוב מחדש בארה"ב עודכנו כי לא יוכלו להגר לארה"ב בשל הצו הנשיאותי מעורר המחלוקת. הפליטים הסומלים עזבו את מחנה דדאב, מחנה הפליטים הגדול ביותר בעולם הנמצא בצפון-מזרח קניה, לפני שבוע אך אנשי ארגון ההגירה הבינלאומי (IOM) הודיעו להם כי טיסתם לארה"ב התבטלה עקב מדיניותו החדשה של טראמפ. כך דיווחו היום נציגים רשמיים של ארגון ההגירה הבילאומי ופליטים סומליים לסוכנות הידיעות אי.פי.

אחד הפליטים, מורה ששמו סולימן יוסוף, אמר לסוכנות הידיעות כי המתין 10 שנים לזכות להיות מיושב מחדש בארה"ב וחלומו התחלף לפתע בחוסר וודאות לגבי עתידו. "הייתי אמור להתיישב במינסוטה. אני מורה במקצועי וגם במחנה הפליטים דדאב לימדתי ואף שימשתי כמנהל בית-הספר. קיוויתי להתחיל חיים חדשים באמריקה אך כעת אנחנו תקועים ונחזור למחנה.

פקיד בכיר בסוכנות הפליטים של האו"ם בסומליה מסר לסוכנות הידיעות כי 286 פליטים סומלים, במחנה דאב ובמחנה קאקומה המצוי גם הוא בצפון קניה, הושפעו מהחלטתו של טראמפ לאסור על אזרחי סומליה להכנס לארה"ב.

הפליטה הסומלית נימו האשי וביתה תסלים. בעלה תקוע לאחר שהצו הנשיאותי אוסר את כניסתו לארה"ב (צילום: AP).
הפליטה הסומלית נימו האשי וביתה תסלים. בעלה תקוע לאחר שהצו הנשיאותי אוסר את כניסתו לארה"ב (צילום: AP).

חלום שהתנפץ

הפליטה הסומלית נימו האשי קנתה שולחן מטבח חדש וספות לדירתה החדשה בסולט לייק סיטי, בציפיה נרגשת לבואו של בעלה אותו לא פגשה מזה שלוש שנים. היא מספרת שראתה את בעלה בפעם האחרונה כשהיתה בחודש השני להריונה. אבל הוא לא יגיע כמתוכנן, ולא יוכל לראות את בתם בת השנתיים, תסלים, אותה לא פגש מעולם. לאחר הצו הנשיאותי של טראמפ, לא ברור מתי תוכל המשפחה להתאחד מחדש. האשי ובעלה נפגשו באתיופיה, לאחר ששניהם נמלטו מסומליה בעקבות מלחמת האזרחים במדינה. היא הוכרה כפליטה, והרשויות במדינה אמרו לה לעבור לארה"ב, שם תוכל להגיש בקשה שבעלה יצטרף אליה. "הייתי כל כך שמחה ומלאת אושר, אבל החלום הזה התנפץ", אמרה האשי. " זה לא צודק להרחיק אנשים ממדינות מוסלמיות, לבודד אותם אך ורק בגלל המוצא שלהם".

בת 5 הרחק מאבא ואמא

נאג' אגחאים, אזרח ארה"ב העובד בתחנת דלק בדטרויט אמר לסוכנות הידיעות אי. פי כי הוא תקוע במלזיה עם אשתו, אזרחית תימן. בתם בת ה-5 נמצאת בביתם שבדטרויט, יחד עם קרובי משפחה, אך אמא מנועה מלהגיע אליה. אגחאים (33), אמר כי הוא ואשתו כוכב אלגזאלי (28), הגיעו למלזיה בדצמבר על מנת לבקש "קרין קארד" בקונסוליה האמריקאית המקומית. חברת התעופה "מלזיה איירליין" מסרה לו כי הוא רשאי לטוס לבדו אך הוא סרב לעזוב את קואלה למפור בלעדיה.

המשפחה האפגנית

חיידארי מוחמד (27) מציין את יומו העשירי בארה"ב. הוא יושב בדירה צנועה בג'קסונוויל שבפלורידה, לאחר שנים בהן עבד כמתרגם עבור הצבא האמריקני באפגניסטן. חיידארי הורשה להגר יחד עם אשתו, אך הוריו, אחיו ואחיותיו נותרו מאחור באפגניסטן. הוא מקווה שיוכלו להגיע לארה"ב יום אחד, ולזכות במקלט – כמוהו. אלא שעכשיו, מדיניותו החדשה של טראמפ מערערת את עתידה של משפחתו.

הפליטה היזידית

"עברתי את כל התהליך בשדה התעופה, והמתנתי ליד השער, עד שעובד חברת "FlyDubai" קרא בשמי והודיע לי כי לא אוכל לטוס לארה"ב. שאלתי למה והוא השיב כי עלי לדבר עם הקונסוליה האמריקאית. אמרתי להם שאינני מוכנה לעזוב את נמל התעופה, שכן שילמתי על כרטיס הטיסה, ואני פליטה, ואין לי כסף לשלם שוב." כך אמרה פליטה יזידית שביקשה להישאר אנונימית לעיתון הגרדיאן הבריטי. אנחנו תחת סכנה כאן בארביל (בירת כורדיסטאן העירקית), כי בעלי עובד עבור האמריקאים. אני בהלם מכך שדוחים אותנו באופן כזה – במיוחד אנחנו שסייענו לארה"ב. אם אדם אחד עזר לאמריקנים אז כל משפחתו עומדת בסכנה" (ממחבלים ג'יאדיסטים). אמרה, והוסיפה כי "אינני מנסה להגר לארה"ב ממניע פוליטי או כלכלי; אני נמלטת מעירק כי אני בת מיעוט, ובכל יום שעובר אני חיה בפחד שדאעש יתקיפו שוב."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!