דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה״ב

יחסי ארה"ב והעולם / על הכוונת של טראמפ (בטוויטר): מקסיקו, אירן ואפילו אוסטרליה

הנשיא טראמפ משלים שבועיים בתפקיד | לפחות עם שלוש מדינות גברה המתיחות | החיכוך עם אירן ומקסיקו היה צפוי לאור הצהרות המדיניות של טראמפ אבל מה הוא רוצה מאוסטרליה?

הנשיא טראמפ בחדר הסגלגל (צילום: AP).
הנשיא טראמפ בחדר הסגלגל (צילום: AP).

הנשיא טראמפ ממשיך בסדר יומו הקדחתני ועל הדרך מצליח ליצור לא מעט תקריות דיפלומטיות עם כמה מדינות קרובות יותר ופחות לארה"ב.

איום על נשיא מקסיקו?

סוכנות הידיעות AP דיווחה שלשום (רביעי) כי הנשיא טראמפ, שנועד עם נשיא מקסיקו פנה בסוף החודש, אמר בפגישתם כי הוא עשוי לשלוח חיילים אמריקנים למקסיקו כדי להתמודד עם "החבר'ה הרעים שם למטה" (bad hombres down there) במידה וצבא מקסיקו לא יעשה זאת. הכוונה ב"חבר'ה הרעים" היא לאנשי קרטלי הסמים במדינה.

בכיר בבית הלבן, שבחר להישאר עלום שם, אישר את הדברים אבל טען שהם נאמרו בקלילות דעת ובהקשר לשיתוף פעולה בין המדינות וסקירת האפשרויות העומדות בפניהן, ולא כאיום. עוד הוסיף כי הפגישה הייתה בונה ובאווירה טובה.

 טיל בליסטי איראני, ארכיון (צילום: Mohammad Agah, ויקימדיה קומונס)
טיל בליסטי איראני, ארכיון (צילום: Mohammad Agah, ויקימדיה קומונס)

כרטיס צהוב לאיראן

אמש (חמישי) טען הנשיא טראמפ כי ממשלו שם את איראן "על תנאי" ובכך נתן גיבוי להצהרות יועץ הביטחון הלאומי שלו, מייקל פלין, שהגיב כי ארה"ב תפעל נגד איראן אם זו לא תפסיק לערוך ניסויים בטילים בליסטיים ולסייע למורדים החות'ים בתימן. השניים לא פירטו באילו צעדי תגובה תנקוט ארה"ב.

טראמפ, כהרגלו, מיהר לצייץ על כך שממשלו שם את איראן "על תנאי" ושהאיראנים היו צריכים להיות אסירי תודה על העסקה הנוראית שממשל אובמה עשה איתם.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/827118012784373760

פלין, ששלשום (רביעי) התבטא בפומבי לראשונה מאז כניסת הממשל החדש, גינה את איראן בתקיפות והאשים אותה באיום על בעלות בריתה של ארה"ב ובהגברת חוסר היציבות באזור. זאת תוך שהוא מאשים את ממשל אובמה בחוסר עשייה מספקת אל מול הרפובליקה האסלאמית. "החל מהיום, אנו רשמית שמים את איראן על תנאי" הצהיר פלין, הצהרה שכוונתה לא ברורה עד הסוף אך בכירים אחרים בממשל טענו כי הם בוחנים "מגוון אפשרויות" לתגובה, החל מסנקציות כלכליות ועד הגברת התמיכה ביריבותיה של איראן באזור. הללו סירבו לציין האם פעולה צבאית עומדת על הפרק.

האזהרה היא התגשמות מוקדמת אף מהצפוי של הבטחת טראמפ להקשחת המדיניות מול איראן. אולם, בכירי הממשל הדגישו כי האשמותיהם לא קשורות למחוייבויות של איראן כחלק מהסכם הגרעין ובעוד שפלין ציין כי טראמפ ביקורתי כלפי העיסקה, הבכירים שרואיינו סירבו לומר האם טראמפ מתכנן לממש את הבטחת קמפיין הבחירות שלו לשאת ולתת מחדש על תנאיה.

בבית הלבן האשימו את איראן גם בתמיכה במורדים החות'ים בתימן, תמיכה שבאה לידי ביטוי בסיוע בנשק, אימונים ותקצוב של המורדים כשמטרת המשטר האיראני ליצור נוכחות איראנית ארוכת טווח במדינה השסועה.

ילדים במחנה עקורים בתימן (צילום: סוכנות AP).
ילדים במחנה עקורים בתימן (צילום: סוכנות AP).

מטרת המהלך האמריקני היא לאותת לאיראנים שהם צריכים לשקול מחדש את צעדיהם ובמיוחד את ההפרה של החרם של האו"ם על ניסויים בטילים בליסטיים בעלי יכולות גרעיניות. שר ההגנה האיראני, הגנרל חוסיין דהגאן, אישר שאיראן אכן ביצעה ניסוי שכזה אך סירב לפרט מתי ובאיזה טיל מדובר. עוד ציין כי לא מדובר בהפרה של החלטות האו"ם.

מארה"ב נמסר כי הניסוי היה בטיל לטווח בינוני שנכשל בשלב הכניסה מחדש לאטמוספירה וכי הדיווחים עליו החלו לזרום לאחר שטראמפ חתם על הצו שמקפיא כניסת מהגרים ממספר מדינות וביניהן איראן.

על דבר אחד שתי המדינות מסכימות: הניסוי אינו מהווה הפרה של עסקת הגרעין שכן בעסקה עצמה לא כלולה במפורש התחייבות שלא לעסוק בפיתוח טילים שכאלה אלא רק הסכמה של איראן, כחלק מהמו"מ, להאריך את תוקף האיסור של האו"ם על פיתוח הטילים. האו"ם אימץ את ההסכמה כהתחייבות אולם התעלם מאז מהפרות חוזרות ונשנות של איראן. הללו גררו סנקציות מצד ארה"ב אך גיבוי מצד רוסיה.

לבקשת ארה"ב, מועצת הביטחון של האו"ם ערכה דיון והעבירה את הנושא לוועדה המטפלת בענייני איראן בבקשה שהנושא ייחקר. איראן, כאילו לנוחות החוקרים, התפארה פעמים רבות ביכולות הטילים שלה ובאפשרותה לפגוע במטרות במרחק עד 2,000 ק"מ מתחומה, טווח המאפשר לה בקלות לפגוע בכל מטרה בישראל כמו גם בבסיסי ארה"ב הפרושים ברחבי המפרץ הפרסי. בחודש מרץ האחרון איראן ביצעה ניסוי בשני טילים כשעל אחד מהם מופיעה הכתובת בעברית "ישראל צריכה להיות מושמדת", דבר שעורר ביקורת בינלאומית.

סערה עם הידידה מלמטה

אם למשבר עם מקסיקו ואיראן עוד יש רקע והקשרים אקטואליים הרי שאת המהומה שחולל טראמפ באוסטרליה איש לא צפה.

אוסטרליה היא אחת מבנות בריתה הקרובות של ארה"ב והייתה כזאת במשך עשורים רבים כשלשותפות בין שתי המדינות ישנם היבטים צבאיים, כלכליים, מודיעיניים ואחרים. למרות זאת, הנשיא טראמפ כינה בחשבון הטוויטר שלו את ההסכם בין אוסטרליה לארה"ב (שנחתם בימי אובמה ועוסק בקבוצת מהגרים מוסלמים שאוסטרליה דחתה את כניסתם ויגיעו לארה"ב) ״ההסכם הגרוע ביותר אי-פעם״. טראמפ האשים את אוסטרליה כי היא מעוניינת לייצא אל ארה"ב את "מפוצצי בוסטון" הבאים בהתייחסות לאחים צארנייב מקירגיסטן שביצעו ב-2013 את הפיגוע במרתון בוסטון.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/827002559122567168

שיחת טלפון בין נשיאי שתי המדינות שקדמה לציוץ ולוותה, כך על-פי דיווחים, בטונים צורמים ולפי חלק מהשמועות אף בטריקת טלפון מצידו של טראמפ, לא תרמה ליחסים.

טראמפ לא התנצל. צילום: סוכנות AP.
טראמפ לא התנצל. צילום: סוכנות AP.

האוסטרלים נדהמו מההתבטאויות של טראמפ שכן כאמור, בין המדינות שוררים יחסים חמים ומאז התנגדותה של אוסטרליה לחלק מן ההפצצות בוויאטנם בימי שלטונו של ניקסון, לא נרשמו ביניהן חיכוכים. סיימון ג'קמן, יו"ר המרכז לחקר ארה"ב בסידני, ציין כי "אינך יכול שלא לחשוב על המסר שזה מעביר למנהיגי העולם שהם חייבים להיות מאד זהירים כשהם עושים עסקים עם הממשל הזה ובייחוד עם הנשיא ואנשיו. זה בוודאות יצנן את מערכות היחסים בין בנות ברית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!