דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פינוי עמונה

צומת עמונה / רוב הזמן נשמר הסדר בעת פינוי עמונה. למרות זאת המתפרעים השאירו חותם

האם רק לבני הנוער אחריות על האלימות שהופעלה כנגד שוטרי ישראל או שגם לרבנים הקיצוניים יש חלק בכך? ומי אמור להתמודד עם אותם קיצוניים? צומת עמונה

שוטר מפונה באלנוקה (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
שוטר מפונה באלנוקה (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
שי ניר

פינוי המאחז הלא חוקי עמונה הושלם. על פי רוב הסדר נשמר. למעט זריקות אבנים נקודתיות ופעולות אלימות נוספות כמו התזת אקונומיקה והשלכת חפצים על שוטרים, פעולות שהביאו לפציעתם של שוטרים וכמה אזרחים, עושה רושם כי אירוע האלימות הקשה מצד המתבצרים בבית הכנסת שחייב תגובה אגרסיבית של המשטרה, הוא שייחרט עמוק בזיכרון הקולקטיבי.

לאחר שהפינוי הושלם נמצאו גם כתובות על הקיר, צלב קרס וכיתוב "מוות לציונים" ו"משטרת ישמעאל". אבי רואה, ראש המועצה האזורית מטה בנימין ויו"ר מועצת יש"ע, מיהר להתנער מהמתבצרים ומאירוע האלימות ואמר בחוסר מנהיגות או אחריות, "המתבצרים הם אנשים שלא שומעים לאף אחד, גם לא להורים שלהם ולא לרבנים״. 

יאיר פרנק, רב עמונה, ״קשה לומר ששנעלמו מעיניו האמצעים והכוונות של המתבצרים״ (צילום: דבר ראשון)
יאיר פרנק, רב עמונה, ״קשה לומר ששנעלמו מעיניו האמצעים והכוונות של המתבצרים״ (צילום: דבר ראשון)

כך שוב מאשימים את הנוער. יש מה לתמוה על אמירתו של רואה, שהרי ערב הפינוי (שלישי), רב הימין הקיצוני דב ליאור פרסם מכתב מלא רמזים ונתון לפרשנויות שונות, הקורא לעלות לעמונה "ולמחות כנגד העוול ואי הצדק מצד גורמים מסויימים״. הוא אף הגיע ללמד שיעור לנערים והצעירים שהתאספו. ליאור הוא גם ראשון החותמים על מכתבם של 120 רבנים הקוראים במסר סתום "להביע מחאה נמרצת על הרס היישוב באמצעות התנגדות פסיבית וללא אלימות." והמבין יבין.

רב נוסף השפיע גם הוא על הנוער כמנהיג המאבק על עמונה והוא הרב יאיר פרנק רב המאחז שאף התבצר בבית הכנסת כבר ביממה שקדמה לפינוי. קשה לומר שנעלמו מעיניו האמצעים והכוונות של המתבצרים.

"רובם כן נשמעים לרבנים." אמר יו"ר מועצת יש"ע לשעבר, פנחס ולרשטיין, לטובה וכעדות כי הפינוי על פי רוב לא התנהל באלימות מצד רוב המוחים אך הוסיף, "ברור גם שהיו מי שנשמעו לרבנים וחיפשו אלימות. אני לא מסיר אחריות מההנהגה. יש חובה לשלוט במה שקורה."

פנחס ולרשטיין (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
פנחס ולרשטיין (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

ולרשטיין, שבתקופת כהונתו נתן את ההנחיה להקים את עמונה שלא במתואם עם ממשלת ישראל מוסיף כי "יש חובה לשלוט על כל מי שמגיע לאירוע." ביחס לכתובות שנמצאו בבית הכנסת אמר ולרשטיין, "צלב הקרס בבית הכנסת שבר אותי מאוד. זה בלתי נסלח ברמות בלתי אפשריות וצריך למצות את הדין עם מי שעשה זאת. ההתנהגות הזו פגעה פגיעה משמעותית בדרכי המאבק של עמונה. הם, תושבי עמונה, ששילמו את המחיר היקר ביותר של קריעה מהבתים אחרי עשרים שנה, הם ברובם המוחלט התנהגו בצורה מדהימה. לצערי עמונה תזכר ברובה מהתמונות שהיו היום." ולרשטיין הוסיף בתגובה לרואה, "אני לא חושב שיש רב שאומר לצייר צלב קרס על הקיר. אני מסכים עם אבי על מה שהוא אמר, אבל זה לא מוריד אחריות ממה שקרה שם." 

בדבריו הזכיר ולרשטיין כי ביום הראשון לפינוי (רביעי) כאשר נזרקו אבנים, חלק מההנהגה, התמודדה על מנת להפסיק עם זריקת האבנים, אך יחד עם זאת אמר בביקורת על חלקים מההנהגה כי "יש מסרים שאני לא יכול להתכחש להם. הקו שדב ליאור או דניאלה וייס נוקטים מעודד בצורה מסויימת אלימות. אני לא חושב שהם יסכימו עם קריאת מוות לציונים או לצייר בתוך בית הכנסת צלב קרס. התפיסה שלנו של כולם זה שמדינת ישראל היא ראשית צמיחת גאולתנו, גם של הקיצונים."

פעיל הימין הקיצוני איתמר בן גביר (צילום: דבר ראשון).
פעיל הימין הקיצוני איתמר בן גביר (צילום: דבר ראשון).

רב מרכזי אחר בזרם הממלכתי בציונות הדתית שביקש שלא להזדהות הגיב לדברי רואה וציין שזה שקר מוחלט לומר על אותם מתבצרים כי הם אינם נשמעים לרבנים, "טוב שאבי רואה מסתייג ואומר שזה לא אנחנו כי עוד חסר היה שנשכנע אותו שזה דב ליאור והוא היה אומר על מעשה המתבצרים שזו הלכה. הוא לא יתייצב מול ליאור חזיתית. לפחות הוא מסתייג." והוסיף, "הם (המתבצרים – ש.נ.) יודעים למי להקשיב ולמי לא. אני קורא להם רבני הקנאים." הרב אומר כי כבר שנים שאינו מחשיב כלל את ליאור בהרבה דברים שהוא אומר, "לא מופתע משום דבר מטורף שהוא אומר או עושה."

באיזה אופן הרבנים כן משפיעים? האם יכול להיות שנאמר במפורש למתבצרים לנהוג באלימות?

"תמיד זה אותו כלל. אף רב לא אומר לעשות שום דבר. יש פשוט מן אור ירוק קבוע. 'תעשו מה שאתם מבינים. תעשו מה שנכון בנסיבות העניין'. יש אור ירוק שלא מתייחס לפרטים. רק אם יש שיקול מיוחד במינו. אם דב ליאור היה אומר, במסר ישיר, בנסיבות שקיימות כעת בעמונה צריך לפנות את בית הכנסת ולעזוב את השטח אז כולם היו נשמעים.

״רבני הקנאים אומרים כבר שנים שגם אם דב ליאור וזלמן מלמד ואחרים, ביחד יגידו להתפנות, לצורך הדוגמה, אז גם במקרה הזה לא כולם יישמעו. אני חושב שזה לא נכון. דב ליאור, בעת פינוי שא-נור (שנת 2005 במסגרת תכנית ההתנתקות), עמד על גג המצודה (מבנה טורקי ישן שעמד במרכז הישוב – ש.נ.) עם ספר תורה ומיתן את המאבק.

מכתב של הרב דב ליאור הקורא לאנשים להגיע לעמונה למחות
מכתב של הרב דב ליאור הקורא לאנשים להגיע לעמונה למחות

״אם הוא מחליט שלא תהיה אלימות אז לא תהיה. בשביל  להפסיק את הפעולות הקיצוניות, צריך לשכנע רבנים, שמקובלים על הקנאים, שיאמרו לא. הם אף פעם לא יגידו תעשו ככה או תעשו ככה. מדוע? כי אם הם יגידו לעשות אז הם ייקחו אחריות, ואז יהיה אפשר להעמיד אותם לדין. הם מכירים את החוק ואת המשטרה בעל פה אחרי שתחמנו אותם פעמים רבות. הם אף פעם לא יגידו. לעיתים רחוקות הם אומרים לא״.

ולרשטיין, שנכח גם הוא בפינוי שא-נור, אישר כי הוא וליאור אכן עמדו על גג המצודה ועסקו בלמתן את פעולות המחאה. על פינוי שא-נור אמר שהיה מופתי. קצין בכיר מהכח הפורץ אמר ביום הפינוי בחודש אוגוסט שנת 2005, לכתב ynet שעלה על הגג עם הכוחות הפורצים, כי "בניגוד לכפר דרום, המתבצרים התנהגו למופת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!