דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מהפכה נגישה

החברה הישראלית עוברת בשנים האחרונות מהפכה בתחום שוויון הזכויות לאנשים עם מוגבלות. הנגשת הסביבה (הפיזית והאנושית) היא חלק עיקרי של המהפכה, אשר מגיעה בעקבות ההבנה שאנשים עם מוגבלות זכאים להיות שותפים מלאים בחברה הישראלית, להתנייד, לתקשר, לעבוד, ללמוד, לבלות, להיות עצמאיים ככל האפשר ולממש את הפוטנציאל האישי הגלום בהם. לצורך מימוש ההבנה הבסיסית הזו, תוקנו תקנות וחוקקו חוקים אשר מחייבים גופים (פרטיים וציבוריים כאחד) המעניקים שירות לציבור, לבצע התאמות נגישות במבנים, בתשתיות, בסביבה, בשירות, באינטרנט ועוד. חלק גדול מחובות ההנגשה נכנס זה מכבר לתוקף, וחלק אחר ייכנס בהדרגה במהלך חמש השנים הקרובות.

אתם בוודאי שואלים את עצמכם האם כל הגופים אשר עליהם חל החוק מקיימים את חובות ההנגשה, אשר כבר נכנסו לתוקפן? לצערי התשובה שלילית.

לאחרונה נכחתי בהרצאה מעניינת של אישה עיוורת, אינטליגנטית, מעוררת הערצה, אשר במקצועה היא עורכת דין; בהרצאתה היא נתנה דוגמאות מעולמה הפרטי לחוסר הנגישות – דוגמא על חוסר האונים שאדם עם לקות ראייה חש כאשר לא קיים כרוז אשר מכריז את שמות התחנות בהן עוצר האוטובוס (על אף החובה החקוקה לעשות כן באוטובוסים עירוניים). תנסו לתאר לעצמכם את התחושה של פספוס התחנה והגעה ליעד אחר.

דוגמא על האתגר ולעיתים אף סכנת החיים שניצבת בפני אדם עם לקות ראייה, שמבקש לחצות כביש סואן, כאשר ברמזור להולכי רגל לא הותקנו התקני שמע.

הדוגמאות הללו מהוות פעולות יומיומיות פשוטות בהחלט, שאנו לא נותנים עליהם את הדעת, אבל עבור אדם עם לקות ראייה הפעולות האלו מהוות אתגר יומיומי אתו הוא צריך להתמודד.

העשייה המבורכת שנעשתה עד היום בכנסת לחקיקת החוקים הרלוונטיים בתחום הנגישות אינה מספיקה לבדה. הדרך להנגשת המרחב הציבורי והאנושי עוד ארוכה והמלאכה מרובה.

בעיניי, הדרך היחידה בה עסקים, ארגונים וחברות, יבצעו הנגשה מלאה ויקיימו את כל החובות החקוקות בעניין הנגישות, היא העלאת הנושא למודעות הכלל.

העלאת המודעות צריכה להיעשות בכמה מישורים, וביניהם:

במישור משפטי – העלאת מודעות תושג הן על ידי הסברה לארגונים ועסקים על חשיבות החוק לעובדיו ולקהל לקוחותיו, והן על ידי ריבוי תביעות (ענייניות וצודקות) בבתי משפט למען תיקון עוולות נקודתיות ולמען יראו ויראו.

במישור החברתי – אם מעסיק יקבל לעבודה אדם עם מוגבלות ולא יירתע מכך, אם כל אחד יציע עזרה לאדם עיוור במעבר חציה, אם בחנויות יבינו כי יש חשיבות רבה למעברים לא צפופים ברוחב המתאים למעבר כיסא גלגלים, כל אחד מאתנו יעשה צעד אחד קטן ושינוי בחשיבה שלו למען הזולת, דברים יכולים להראות אחרת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!