דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אסון המסוקים

אסון המסוקים / משפחות חללי 'אסון המסוקים' מבקשות שנלמד להתחבר למכנה המשותף

20 שנים אחרי האסון, עול ההנצחה מוטל בעיקר על האחיות והאחים. כעת הם יוצרים מיזם חדש בכיכר רבין, המבקש להוכיח לציבור, בעיקר למתגייסים, שהחברה הישראלית ידעה שסעים ופערים "אבל ידענו להתגבר", אומר איקי אפנר, אחיו של אבי שנהרג באסון

אנדרטת אסון המסוקים (צילום: חן לאופלד/ פלאש 90).
אנדרטת אסון המסוקים (צילום: חן לאופלד/ פלאש 90).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

היום (שבת) מציינת החברה הישראלית 20 שנים לאסון המסוקים, שהתרחש ב 4.2.1997. האסון החקוק אצל רוב הציבור כרגע כואב במיוחד, שינה את חייהן של 73 משפחות החללים, אך הוא שינה דבר נוסף, חלקן של המשפחות בהנצחת הנופלים. חלק משמעותי בהנצחה נעשה על ידי המשפחות עצמן, בשונה מאוד ממה שהיה עד לאותו האירוע. האגף להנצחה במשרד הביטחון, "הלך צעד אחורה", וההורים התמודדות ועיצבו את אתר ההנצחה המרשים בשאר הישוב. "זאת עבודה במשרה מלאה, שההורים שלנו עושים כבר 20 שנים", מתאר איקי אפנר, אחיו של אבי אפנר, שנהרג באסון.

אנדרטת אסון המסוקים (צילום: דבר ראשון).
אנדרטת אסון המסוקים (צילום: דבר ראשון).

דור ההורים הולך ומתמעט, וכובד האחריות מוטלת כעת על האחים והבנים. אפנר, ביחד עם חמש אחיות נוספות, בחרו לקחת את ההנצחה צעד קדימה, ולפני חודש נפגשו ביוזמתה של העמותה להנצחת אסון המסוקים, "הרבה פעמים האחים לוקחים את הכיסא האחורי כי זה נוח. לאף אחד אין כוח להתעסק בזה. נוח שיש את ההורה שמתעסק בזה". מסביר אפנר.

"פעם ראשונה שאחים אחיות וילדים לוקחים את היוזמה לידיים שלהם בהיקף כזה. יש התעוררות, פנו אלינו עוד ורוצים להוציא עוד מיזמים שלא קשורים לאסון המסוקים" מספר אפנר. "לטפל בהנצחה של אירוע זה עבודה. יש מחויבות עצומה לכל נושא הזיכרון."

אנדרטת אסון המסוקים (מתוך אתר פיקיוויקי).
אנדרטת אסון המסוקים (מתוך אתר פיקיוויקי).

כולם החליטו לשרת

החבורה החלה לתכנן פרויקט הנצחה מיוחד במינו, המשלב למידה היסטורית על התקופה, סיפור אישי של האח או האחות, או בן שכול, והקשר לסוגיות של ישראל היום. "73 הנספים מהאסון היו מכל קשת החברה הישראלית, מגוון שלא היה כדוגמתו, ומקווה שלא יהיה כדוגמתו, ולמרות כל הפערים בין ההרוגים, כולם החליטו לשרת את המדינה."

"מעט מאוד אנשים שירותו בסופו של דבר ברצועת הביטחון, ואותם חבר'ה היו שם ושילמו על כך בחייהם. דרך הדוגמה שלהם אנחנו רוצים לתת דוגמה בעיקר לתלמידי יא- יב שאמורים להתגייס. אני בן 48 אני זוכר היטב, אבל רוב החיילים של היום נולדו אחרי אסון המסוקים. צריך להזכיר להם מה היה בישראל של אז, שנתיים אחרי רצח רבין, שסע עצום בין ימין לשמאל, מהפך שילטוני, עד המותנים בבוץ הלבנוני עם עשרות הרוגים כל שנה. רוצים לקחת את זה, להגיד 'היינו כבר בשסעים עמוקים ופערים אבל ידענו להתגבר עליו'. עם כל הסיפור של הפערים חברתיים הכלכלים חברתיים, דתיים חילוניים ידענו אז להתחבר למכנה המשותף, ולא לרדת נמוך כמו היום."

האחים האחיות והבנים של חללי אסון המסוקים, בפגישה לקראת המיזם, השבוע. (תמונה: טל שרייבמן)
האחים האחיות והבנים של חללי אסון המסוקים, בפגישה לקראת המיזם, השבוע. (תמונה: טל שרייבמן)

להנגיש את ההנצחה

"הרעיון שעלה במפגש, היה לעשות מייצג זיכרון, המבוסס על דגם שאיילה מינקר, אחות של עידן מניר יצחק, עשתה במקסיקו בשליחות, אבל הרבה יותר גדול. הבסיס כמו מדבר על החוויה האישית של כולנו, אחים אחיות וילדים ולהצליח להביא לכמה שיותר אנשים. מאוד חשוב לנו  להנגיש את ההנצחה. בדרך כלל הטקסים של אסון המסוקים בקיבוץ דפנה, וזה לא נגיש לכולם. בחרנו את כיכר רבין, כי פה רוצים לפתוח את המיצג בפני כל הקהל הכי גדול שיכול להיות."

אסון המסוקים 1997 (צילום: סוכנות AP).
אסון המסוקים 1997 (צילום: סוכנות AP).

היוזמה החינוכית קורמת עור וגידים בשיתוף פעולה עם משרד הביטחון, שהעניק אוצרת המלווה את המיזם, וכן בעזרת משרד החינוך שמסייע בגיבוש התוכן החינוכי, והבטיח עזרה בהסעת תלמידים לכיכר. למרות העזרה המבורכת מהמשרדים, היה חשוב למארגני הפרויקט שהציבור יוכל להשתתף בהקמתו. כדי לאפשר לציבור להשתתף בפרוייקט עוד בשלבי הקמתו, פנו לאתר GIVE BACK, מערכת לגיוס כסף המבוססת על המונים, ויושבת בתוך ה'דסטארט' אבל מתמקדת בפרויקטים חינוכיים וציבוריים .

"עלות הפרויקט 300 אלף שקלים, ושמנו בהדסארט יעד של 100 אלף. הגענו כבר ליעד התחתון, ועדיין צריכים עוד 200 אלף שקלים. אנחנו ממשיכים לבקש ולפרסם את הפרויקט, הוא נגמר ב -15.2 , אנחנו קוראים לכל מי שרוצה ויכול לבוא להמשיך ולתרום כי העלות הרבה יותר גדולה." אומר אפנר.

כאן תוכלו להכנס ולתרום.

ניתן לתרום גם דרך חשבון העמותה להנצחת חללי אסון המסוקים
העמותה להנצחת חללי אסון המסוקים
חשבון בנק דיסקונט סניף רמת השרון (125) מס' חשבון – 365009

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!