דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דונלד טראמפ

כלכלה עולמית / המדיניות הכלכלית של טראמפ: הבנקים מרוצים, האזרחים צריכים לחשוש?

טראמפ חתם על צו נשיאותי המורה לשר האוצר לבחון תוך 120 ימים את השינויים בחוק דוד-פרנק | החוק, אותו יזם ממשל אובמה, מגביל את העסקאות אותן רשאים הבנקים לעשות, במטרה למנוע משבר כלכלי דוגמאת זה משנת 2008

וול סטריט (צילום: AP)
וול סטריט (צילום: AP)
יונתן קירשנבאום

ביום שישי האחרון חתם טראמפ על צו נשיאותי המורה על שר האוצר להגיש הצעה לרפורמה מקלה בחוק "דוד-פרנק" (Dodd-Frank); חוק הפיקוח על הבנקים שחוקק ע"י ממשל אובמה אחרי המשבר הכלכלי. טראמפ אמר כי ישאף לצמצם את רמת הפיקוח על הבנקים, ולהקל על פעילותם, שהוגבלה אחרי קריסת המערכת הפיננסית ב-2008. עם זאת, אין ביכולתו של טראמפ לשנות את החוק ללא אישור הקונגרס, והצעתו של שר האוצר, שתוגש תוך 120 יום, תאלץ לעלות להצבעה בבית הנבחרים. ליסה דונר, דוברת ארגון הפועל מאז המשבר הכלכלי לקידום פיקוח על הבנקים אמרה על הצו כי "(הוא) מנסה לעזור לבנקים לגנוב מהאנשים הרגילים."

במפגש עם נציגי חברות תעשייה ופיננסים ביום שישי אמר טראמפ כי ישאף לקצץ חלקים גדולים מחוק דוד-פרנק כי "בכנות, יש כל כך הרבה חברים שלי, שיש להם עסקים נחמדים, ופשוט לא יכולים ללוות כסף. הבנקים לא ילוו להם בגלל התקנות והפיקוח בדוד פרנק". רבים מבעלי התפקידים שמונו ע"י טראמפ מתנגדים לפיקוח על פעילות הבנקים. "אנחנו צריכים לשנות בדחיפות את היחס שלנו לרגולציה" אמר שון ספייסר, דובר הבית הלבן, והוסיף כי חוק דוד פרנק הוא "אסון".

מחאת הצעירים ב2001 צילום: David Shankbone, מתוך ויקימדיה
מחאת הצעירים ב-2011, תחת השם "אוקיופיי וול-סטריט", לכבוש את וול-סטריט. צילום: David Shankbone, מתוך ויקימדיה

"דוד-פרנק" הוא השם של מגוון חוקים ותקנות שחוקקו ע"י ממשל אובמה בשנים שלאחר המשבר הכלכלי. מטרת החוק היא למנוע מהבנקים והחברות הפיננסיות לנהוג באופן שמסכן את כלל המשק האמריקאי והעולמי, לטובת רווחים קצרי טווח. כזכור, ב-2008 התפוצצה בועת הנדל"ן והאשראי האמריקאית, בעקבות חלוקת אשראי מפוקפקת על ידי הבנקים ומכירת ניירות ערך מסוכנים אשר נשענו על שוק הנדל"ן המנופח. פיצוץ זה גרר את הכלכלה האמריקאית, וחלקים גדולים מהכלכלה העולמית, למיתון העמוק ביותר מאז השפל הגדול בשנות ה-30.

החוק מחייב את הבנקים האמריקאים לעבור 'מבחן עמידות' שנתי, בו גוף ממשלתי בוחן את יכולתם לעמוד בקריסה של חלקים מהשקעותיהם, ובכך מחייב שקיפות של כלל הפעילות הפיננסית של הבנק. בנוסף, החוק אוסר על הבנקים להשתמש בכספים המופקדים על-ידי לקוחות לצורך השקעות ספקולטיביות ומסוכנות. החוק זכה לביקורת נוקבת מצד נציגי וול סטריט, שכן הגבלות אלו מונעות מהבנקים את היכולת להשיג רווחים גדולים בטווח קצר.

טראמפ הורה לשר האוצר, סטיבן מנוחין, לבחון שינויים בחוק ולהגיש הצעה מחודשת תוך 120 ימים. מנוחין, מתנגד ותיק לחוק דוד פרנק, ובכיר לשעבר בבנק העצום 'גולדמן סאקס', צפוי להציע הקלות משמעותיות בפיקוח על פעילות הבנקים. בנוסף, הורה טראמפ לגארי כהן, היועץ הכלכלי הראשי, שהיה נשיא 'גולדמן סאקס' בעבר, לבחון מחדש את החוק המאלץ חברות פנסיה "לפעול קודם כל לטובת הלקוחות", ולא לטובת רווחיהן, תוך סיכון כספי הפנסיה של לקוחותיהם.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ביומו הראשון בתפקיד, במשרד הסגלגל (צילום: Evan Vucci / סוכנות AP).
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ביומו הראשון בתפקיד, במשרד הסגלגל (צילום: Evan Vucci / סוכנות AP).

יש לציין כי אין ביכולתו של טראמפ לשנות את החוק בעצמו ללא הליך חקיקה. ההצעה שיגיש מנוחין, תצטרך לעבור את אישור הקונגרס, כדי להפוך לחוק. חוק דוד פרנק עבר ברוב מוחץ בקונגרס, בתמיכה של רפובליקנים רבים. כדי ליישם את הקיצוץ בפיקוח, טראמפ יצטרך להשיג רוב של חברי המפלגה הרפובלינקית.

וול סטריט מצידה, הגיבה בהתלהבות לצו הנשיאותי. מאז החתימה על הצו, קפץ שווי מניות הבנקים הגדולים בוול סטריט. הגורם לקפיצה הוא העובדה כי עלה הביקוש למניות אלו, מתוך ציפייה לרווחים גדולים, ההופכים את המניה לאטרקטיבית יותר. כדאי לשים לב לעובדה כי מניות הבנקים הגדולים בוול סטריט עולים בהתמדה מאז בחירתו של טראמפ.

למרות שטראמפ הציג את עצמו במהלך הקמפיין כמי שיאבק ב"ממסד" בוול סטריט, עד כה נראה כי המדיניות אותה הוא מקדם משרתת היטב את האינטרסים של הבנקים הגדולים. ליסה דונר, נציגת 'הלובי למען רגולציה על הבנקים' אמרה כי המהלך מהווה "בגידה מאלפת בהבטחות של טראמפ בקמפיין – התנגדות לוול סטריט. בגלל זה הוא נבחר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!