דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

מדיני / נתניהו הגיע לביקור בזק בבריטניה, ייפגש עם תרזה מיי

על הפרק: הידוק הקשרים, חיזוק הקואלציה נגד איראן, וגם כמה עניינים כלכליים | הבריטים, שתמכו בהחלטה 2234 של מועצת הביטחון לפני כחודש, דבר שיצר מתיחות בין ישראל והממלכה | השר ישראל כ"ץ הוא ממלא מקום ראש הממשלה בהעדר נתניהו

ראש הממשלה בנימיו נתניהו עולה למטוס ללונדון. ארכיון (צילום: קובי גדעון/ פלאש 90).
ראש הממשלה בנימיו נתניהו עולה למטוס ללונדון. ארכיון (צילום: קובי גדעון/ פלאש 90).
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו, נמצא בביקור רשמי, בן יממה, בבריטניה במהלכו יפגש עם ראש הממשלה תרזה מיי ושר החוץ בוריס ג'ונסון. בהודעתו, מסר נתניהו כי הוא צפוי לדון עם מיי וג'ונסון "בהידוק הקשרים המדיניים, הביטחוניים, הכלכליים והטכנולוגיים בין בריטניה וישראל, כולל הידוק שיתוף הפעולה בתחום הסייבר." נתניהו הוסיף, "אנחנו בתקופה של הזדמנויות מדיניות וגם אתגרים. ההזדמנויות נובעות מזה שיש ממשל חדש בוושינגטון, וממשלה חדשה בבריטניה."

בדבריו, הזכיר נתניהו גם את הנושא האיראני, והדגיש כי הוא רואה בחיבור שבין ישראל לבריטניה וארה"ב – ברית אסטרטגית, "אני מתכוון לדבר עם שניהם על הידוק היחסים, גם בין כל צד לישראל וגם במשולש. זה מה שאני אעשה בשבוע הבא בוושינגטון. וזה מה שאעשה מחר בלונדון. האתגרים נובעים מכך שגם האיראנים מבינים את מה שאמרתי עכשיו. הם מנסים לבדוק את הגבולות בתוקפנות בלתי רגילה, עם חוצפה והתרסה יוצאי דופן". בשבוע הבא צפוי נתניהו להפגש עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ.

"תרזה מיי היא ידידה של מדינת ישראל", אומר ד"ר נתן ארידן, מ'מכון בן גוריון לחקר ישראל והציונות' של אוניברסיטת בן גוריון בראיון ל'דבר ראשון' ומוסיף, "בשנת 2014 מיי, כשרת הפנים הבריטית, ביקרה בישראל ביקור שנחשב למוצלח. אז היא התרשמה מהלחימה של ישראל בסחר נשים. לישראל יש עוד היכן להשתפר בנושא, אך היא עדיין התרשמה."

בריטניה הצביעה בעד הצעת החלטה 2234 של מועצת הביטחון של האו"ם הרואה בהתנחלויות שקבעה כי הבנייה בשטחים מהווה הפרה של החוק הבינלאומי. ישראל הביעה אכזבה מהמדינות שהצביעו בעד ובראשן בריטניה. שאלנו את ד"ר ארידן הם יהיו לכך השלכות על הביקור.

"הבריטים הצביעו יחד עם כל המדינות נגד התנחלויות. יש הבדל בין לתמוך בישראל ולהסתייג מההתנחלויות. הבריטים באופן מסורתי רואים בהתנחלויות מכשול לשלום. מצד שני, מיי תקפה באופן חריג את קרי. מיי הגיבה, כי נושא ההתנחלויות מאוד מרכזי, אך זה לא הנושא בהא הידיעה. יש מה שנקרא שוטר טוב ושוטר רע. הבריטים הצביעו נגד התנחלויות, ומצד שני מנסים, יחד עם ישראל, להגיע להסדר עם הפלסטינים. אני לא זוכר שראש ממשלת בריטניה תקפה את ארה"ב בגלל מדינויות החוץ שלה, לא יודע למה היא עשתה זאת, אולי היא רצתה למצוא חן בעיני ממשל טראמפ שעמד להכנס." ארידן מזכיר כי בניגוד, ואולי בניסיון לאזן את החלטה 2234, בוועידת השלום בפריז בחודש שעבר, הבריטים הסתייגו מההחלטות של הועידה.

אילו אינטרסים יש לבריטים בישראל?

"זה בעיקר מה ישראל מחפשת בבריטניה. נתניהו יפגש גם עם בוריס גוהנסון שר החוץ. משרד החוץ שלהם מביע כרגיל את העמדה נגד ההתנחלויות, אבל הם צפויים לדון בנושאים חשובים נוספים כמו לחימה בטרור, ושיתוף פעולה בין הבריטים לישראל".

"בתחומי המסחר והכלכלה, השוק הישראלי נחשב קטן עבור הבריטים, אך מצד שני הבריטים כרגע מחפשים כל דרך לחזק את הקשרים הכלכלים עם מדינות אחרי הברקזיט." ארידן מתייחס למושג החדש אותו מנסה לקדם בריטניה, במטרה לשכנע בחיוניות ההפרדות מהאיחוד האירופאי, 'הגלובל בריטיין – בריטניה הגלובלית'. הבריטים מנסים לפצות על אובדן השוק האירופאי בחיזוק הקשרים בעולם, אך קשה לומר כי יחסי המסחר עם ישראל משמעותיים דיים כדי להטות את הכף בהקשר זה.

מן ההיבט הישראלי אומר ארידן, "לישראל יש יותר מסחר עם בריטניה מאשר שיש לה עם מדינות אירופאיות אחרות. ישראל גם מחפשת לשבור את הבידוד היחסי מול מדינות אירופה. ישראל רואה באירופה גוף עויין לאינטרסים שלה." גם נושא החרם על מוצרים המיוצרים בהתנחלויות יעמוד על הפרק לדברי ארידן, "הבריטים מחויבים, בשלב כזה או אחר, לסמן מוצרים שאינם מגיעים מישראל אלא משטחי יהודה ושומרון על פי החלטת האיחוד האירופאי."

העדרותו של נתניהו מורגשת היום במיוחד, מכיון שחוק ההסדרה אמור לעלות להצבעה במליאת הכנסת. שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כ"ץ, הוא ממלא תפקידו של נתניהו בהעדרותו. בין אם זהו מהלך מתוכנן ובין אם לאו, יש להניח שראש הממשלה שמח להפקיד את היום הטעון הזה, בוודאי לאחר הפינוי האלים בעמונה בשבוע שעבר, בידי השר כ"ץ.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!