דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חוק ההסדרה

מדיני / על אף ההסתייגויות: חוק ההסדרה יעלה הערב לקריאה שנייה ושלישית

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, הביע בשבוע שעבר את התנגדותו לחוק | השר לשיתוף פעולה אזורי, צחי הנגבי, כינה אותו " מניפולציה פוליטית" | לדעת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדבליט, מדובר בחוק לא חוקתי שייפסל ע"י בג"ץ | מנגד, מאיימים בסיעת הבית היהודי לפרוש מהקואליציה באם לא יאושר

מפגינות בעד חוק ההסדרה מול הכנסת, ינואר 2017 (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90).
מפגינות בעד חוק ההסדרה מול הכנסת, ינואר 2017 (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90).
שי ניר

חוק ההסדרה צפוי לעלות הערב (שני) לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת. למרות שמועות על אפשרות שההצבעה תידחה שוב, הוציאה הבוקר סיעת הליכוד הודעה לחברי הכנסת והשרים, בה נכתב כי "למען הסר ספק חוק ההסדרה עולה היום להצבעה. עליכם להיות ב-21:00 במשכן הכנסת".

כזכור, מטרת החוק היא הסדיר את מעמדם של אלפי מבנים לא חוקיים בהתנחלויות ובמאחזים בשטחי יהודה ושומרון, זאת באמצעות הפקעה של זכות השימוש בקרקע, והלכה למעשה להתיר גזל קרקעות פרטיות.  בשל העובדה שהדין הבין לאומי אוסר על מדינה כובשת להחיל את חוקיה על שטח כבוש ואוכלוסיה כבושה, החלת החוק בשטחים יהווה סיפוח דה פקטו, צעד ממנו נמנעו, עד כה, כל ממשלות ישראל.

משפטנים בכירים רבים – בהם גם היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט – סבורים כי החוק אינו חוקתי ולכן גם אם יאושר בכנסת, הוא צפוי להיפסל על ידי בג"ץ. מנדלבליט אף התבטא פומבית בנושא, ואמר כי לא יגן על החוק בפני בג"ץ.

"חוק ההסדרה הוא מניפולציה פוליטית"

גם בקרב שרי הממשלה לא שוררת הסכמה מלאה למהלך. שר הביטחון, אביגדור ליברמן, אמר בישיבת סיעתו לפני כשבוע כי הוא מתנגד לחוק. השר לשיתוף פעולה אזורי, צחי הנגבי, המתנגד גם הוא לחוק, התבטא בנושא במסגרת שבת תרבות בנס ציונה, ואמר כי "חוק ההסדרה הוא מניפולציה פוליטית. לאנשים בימין לא היה את האומץ להגיד למתנחלים את האמת – סביר להניח שהחוק לא יעבור, וגם אם יעבור בקריאה שלישית הוא לא עומד במבחן בג"ץ מכיוון שיש חשש שהוא מכשיר גזל של קרקעות".

אביגדור ליברמן במסיבת עיתונאים בכנסת. צילום: יונתן זינדל/פלאש 90
אביגדור ליברמן במסיבת עיתונאים בכנסת. צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

השר לשעבר דן מרידור אמר אתמול בראיון לרשת ב', כי שום חבר כנסת לא צריך להצביע בעד החוק. מרידור, איש הליכוד, הוסיף כי החוק מסכן את ישראל שלא לצורך וכי ראש הממשלה עצמו הזהיר שהוא עלול להביא אותה לבית הדין בהאג. מרידור ציין כי אפשר שבית הדין יחליט שההתנחלות היא עברה על החוק הבין-לאומי. על האפשרות שיוזמי החוק מחוקקים אותו בתקווה שבג"ץ יפסול אותו אמר מרידור כי זו פחדנות ולא מנהיגות.

"נתניהו מתנהל כמו עלה נידף בפני כל משב רוח מצד בריוני הימין" אמר ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני), "בלחץ הימין הקיצוני הממשלה מביאה את חוק ההסדרה לחקיקה, כאשר היא עצמה אינה מאמינה בו, יודעת כי אינו חוקתי, ומשוכנעת שייפסל על ידי בג"ץ. בנוסף לכך חברי הממשלה מסתכנים בעמידה לדין בבית הדין הבינלאומי בהאג".

תחילתו של משבר קואליציוני?

בתוך כך, הביעו אנשי סיעת הבית היהודי, שיזמו את הצעת החוק, חשש כי החוק לא יעלה להצבעה בגלל התנגדויות מתוך הקואליציה. הסיעה אף הביעה התנגדות להצעתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לדחות את ההצבעה על עד אחרי פגישתו עם נשיא ארה"ב דונאלנד טראמפ, והתעקשו כי היא תתקיים היום.

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ׳ בעת ההצבעה על חוק ההסדרה בכנסת (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ׳ בעת ההצבעה על חוק ההסדרה בכנסת (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), אמר כי מפלגתו לא תישאר בקואליציה ללא חוק ההסדרה, והוסיף כי אם החוק ייפסל על ידי בג"ץ, תדרוש הבית היהודי את העברת פיסקת ההתגברות כדי שבג"ץ לא יוכל עוד לפסול חוקים של הכנסת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לדברים, ולפני יציאתו לביקור רשמי בבריטניה, אמר כי "אני שומע כל הזמן אולטימטומים מזויפים. אני לא מתרגש מזה. יש אנשים שעסוקים בתדרוכי סרק לתקשורת, רק בתדרוכים כאלה וברשתות החברתיות אני עסוק בניהול המדינה. וכשאני מנהל את המדינה אני חושב על האינטרס הכולל שלנו, הלאומי. אני פועל רק ורק לפיו. אם יהיה לי משהו להגיד לכם אתם כבר תדעו על כך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!