דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד החוץ

מדיני / לתשומת לב שר החוץ: יש הצעה מעשית לשיקום המערך הדיפלומטי הישראלי

מכון 'מתוים' הציג אמש (ב') מסמך שגובש ע"י דיפלומטים ושגרירים בעבר במטרה להציל את המשרד | "כל העולם מגדיל את ההשקעה שלו במערך החוץ - רק מדינת ישראל ממשיכה לקצץ" אמר יאיר פרומר, נציג ועד עובדי משרד החוץ

דיון בכנסת - שירות החוץ לאן? (צילום: יחצ).
דיון בכנסת - שירות החוץ לאן? (צילום: יחצ).
שי ניר

"לישראל אין שר חוץ, אין משרד חוץ, אין מדיניות חוץ" אמר ח"כ נחמן שי, יו"ר השדולה בפתח כנס שקיימו מכון 'מיתווים' למדיניות חוץ אזורית והשדולה לחיזוק מערך החוץ, אתמול (שני) בכנסת במטרה להציל את מערך החוץ הישראלי. ח"כ שי הוסיף, "נתניהו פירק את משרד החוץ וקרע אותו לגזרים. לכל שר, משרד חוץ קטן. מרוב משרדים, אין משרד חוץ בישראל. השבוע הוא טס ללונדון, לארה"ב ואז לאוסטרליה. בתור הנוסע המתמיד הוא יקבל הרבה נקודות, אך תפקידו כשר חוץ אינו קיים. הגיע הזמן שלמדינת ישראל יהיה שר חוץ במשרה מלאה."

ח"כ שי אמר ל'דבר ראשון' כי זו הכנסת השניה בה פועלת השדולה וכי הוא מוצא קשר בין המציאות העגומה של יחסי החוץ של ישראל, והעדרו של משרד החוץ. לדברי שי תהליך ההדרדרות ארוך, אך אין ספק שרה"מ האיץ אותו.

יאיר פרומר, נציג ועד עובדי משרד החוץ: "הפגיעה במשרד החוץ היא קשה ויש לה השלכות קשות. אין זה משנה מאיזה צד מהמפה הפוליטית מסתכלים. עבודת משרד החוץ היום, היא השקעה לשנים קדימה, ומי שיספוג את המחיר של הקריסה הארגונית של משרד החוץ זו מדינת ישראל ואזרחי מדינת ישראל."

כיצד ישראל כן מנהלת את קשרי החוץ שלה?

"לרה"מ עו"ד פרטי, דוד שמרון, והוא שמשמש כשליחו של נתניהו ומייצג את ישראל בכל מיני פורומים בינלאומים. שמרון משמש שומר סף. בנוסף, המטה לביטחון לאומי (מל"ל) משמש בתפקיד 'מיני משרד חוץ' שעושה את עבודת המטה. רה"מ גם ממנה אישית שליחים משלו, מינויים פוליטים בלונדון, סין, ברזיל, ניו יורק ועוד. כולם עוקפי משרד החוץ, ולמעשה השאיר את משרד החוץ לאנחות. על רקע זה, גם בוועדת החוץ והביטחון אין דיונים כמעט על נושאי חוץ. אולי 3% מכלל הדיונים. דיון למשל, על עידן טראמפ לא התקיים כלל. אולי רה"מ עשה זאת בפורום סגור משלו."

גם חברי סיעתו של ח"כ שי שהשתתפו בדיון זועמים על המצב, ח"כ עמיר פרץ, "משרד החוץ מרוסק. שיטת ה"סופר טנקר" עובדת גם במשרד החוץ ומחפשים דרך לכבות שריפות". ח"כ מירב מיכאלי אמרה, "יש מדיניות במשרד החוץ והיא לחסל את המשרד. נתניהו רוצה את כל זרועות הניהול בידיו."

הצעדים להצלת משרד החוץ

במסגרת המפגש הוצג מסמך המלצות שגובש על ידי צוות חשיבה של מכון 'מתווים' ועניינו – הצלת מערך החוץ הישראלי. המסמך גובש בעזרת דיפלומטים בכירים לשעבר, אנשי משרד החוץ, הרואים את הזירה הדיפלומטית כזירה אליה הם עדיין מחוייבים ומעוניינים להשפיע עליה. בינהם; דניאל שק, לשעבר שגריר ישראל בצרפת ובמונקו, קונסול כללי בסן פרנסיסקו ודובר משרד החוץ. השגריר ארתור קול, לשעבר שגריר ישראל בסרביה ומונטנגרו והקונסול הכללי באטלנטה. ד"ר נמרוד גורן – מנכ"ל ומייסד מכון מיתווים, ומרצה ללימודי המזרח-התיכון באוניברסיטה העברית.

בין המלצות המסמך: שיפור מעמד מערך החוץ ביחס למערכת הביטחון, החזרת משרד החוץ לנושאי הליבה של העשייה המדינית, צמצום נזקי פיזור סמכויות משרד החוץ, חיזוק מטה משרד החוץ, שינוי התרבות הארגונית של משרד החוץ, העצמת הפיקוח הפרלמנטרי על מערך החוץ, עיגון פורמלי של מעמד משרד החוץ, והגברת המודעות הציבורית לחשיבותה של מדיניות-חוץ. צעדים אלה, מקווים מחברי המסמך, ייתנו מענה לאתגריו, מבניו וההתנהלותו של מערך החוץ.

"חולשתו של מערך החוץ גורמת נזק מדיני לישראל." אמר גורן והוסיף, "ישראל צריכה, בראש ובראשונה, לאמץ מדיניות-חוץ תומכת-שלום ולעבור מלעומתיות מול הקהילה הבינלאומית, להשתלבות בה. השילוב בין מערך חוץ משופר, למדיניות-חוץ חדשה, יקדם את ישראל לעבר התחלה חדשה במשפחת העמים."

יאיר פרומר חבר וועד העובדים של משרד החוץ (התמונה באדיבות המצולם).
יאיר פרומר חבר וועד העובדים של משרד החוץ (התמונה באדיבות המצולם).

"לפלסטינים יותר נציגויות דיפלומטיות מלישראל"

יאיר פרומר, נציג ועד עובדי משרד החוץ, מודאג מהמצב, ודורש מהמדינה להתערב ומהר, "הפגיעה במשרד החוץ היא קשה ויש לה השלכות קשות. אין זה משנה מאיזה צד מהמפה הפוליטית מסתכלים. עבודת משרד החוץ היום, היא השקעה לשנים קדימה, ומי שיספוג את המחיר של הקריסה הארגונית של משרד החוץ זו מדינת ישראל ואזרחי מדינת ישראל. התקציב של משרד החוץ קוצץ בשנים האחרונות עד שהגיע ל-0.35 אחוז מתקציב המדינה. זה פחות מעשירית ממה שמדינות אירופה משקיעות, והרבה פחות ממה שמדינת ישראל צריכה להשקיע. מדברים על קיצוץ של 100 תקנים, שגם ככה אין למשרד החוץ את כוח האדם הדרוש שיעמוד במשימותיו."

"לפני כמה שנים דיברנו על כך שהפלסטינאים מדביקים אותנו בהשקעה ביחסי החוץ", מספר פרומר, "צר לי לומר שהם עברו אותנו, ויש להם יותר נציגויות דיפלומטיות מישראל. כל העולם מגדיל את ההשקעה שלו במערך החוץ מתוך הבנה של החשיבות לביטחון הלאומי. רק מדינת ישראל ממשיכה לקצץ. לצערנו הצעירים לא נשארים במשרד בגלל תנאי השכר העלובים. העובדה שהסכמי השכר שנחתמו לא מכובדים, תשאיר אותנו בלי עתיד ובלי דור עתיד של דיפלומטים מקצועים, והמחיר ישולם על-ידי מדינת ישראל."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!