דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורגל

אליפות אפריקה בכדורגל / מי הצטיין? מי איכזב? ומי צריך לשחק באירופה?

אליפות אפריקה הייתה חגיגה של כדורגל ואוירה. כתבי הספורט של 'דבר ראשון' מסכמים את הטורניר ועונים על שלוש שאלות חשובות. התשובות לפניכם

אלופי גביע אפריקה 2017 (צילום: סוכנות AP).
אלופי גביע אפריקה 2017 (צילום: סוכנות AP).
יאיר צוקר
אור גואטה
ליאור ברטל
צור רוזנצוויג

קמרון, אלופת אפריקה לאחר 15 שנה. האריות הביאו גביע במהפך של הרגע האחרון. לכתבינו שסיקרו חודש אינטנסיבי של כדורגל אפריקאי נותר לסכם. ביקשנו מכל אחד מהם לענות על שלוש שאלות חשובות. מי הוא השחקן המצטיין בטורניר, מהי אכזבת הטורניר מבחינתך ומיהו התגלית האפריקאית שצריך להגיע לכדורגל האירופאי בדחיפות האפשרית. לפניכם התשובות.

מיהו השחקן המצטיין בטורניר?

ג'וניור קבאנאנגה / יאיר צוקר

אמנם לא נהוג לבחור בשחקן מצטיין שקבוצתו לא עברה את שלב רבע הגמר, אבל כל מי שעקב באדיקות אחרי הטורניר לא יכול היה להתעלם מהשחקן הססגוני בעל הכרבולת הבהירה של נבחרת הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו שקיפץ ודהר בכל מקום במגרש והראה לנו למה אנחנו נהנים כל כך לראות כדורגל. כשלזכותו שלושה שערים שהצעידו את קונגו עד לרבע הגמר, סיים ג'וניור ככובש המצטיין באליפות ונראה שאסטנה הקזחית תרוויח סכום גדול מאוד אם תמכור אותו, לתחושתי עוד נראה אותו מככב באחת מהקבוצות הגדולות באירופה.

עיסאם אל-חדרי / אור גואטה

על שוערה בן ה-44 של מצרים, שעלה מהספסל במשחק הראשון באליפות בעקבות פציעתו של אל-שינאווי, שוערה בן ה-25 של הנבחרת, אפשר לספר אינספור סיפורים, אנקדוטות ועובדות מדהימות, כמו למשל העובדה שבתו הבכורה של אל-חדרי היא בת גילו של חברו לנבחרת, רמדאן סובחי, שנולד מעט אחרי שאל-חדרי זכה בגביע אפריקה הראשון שלו, או שביום שישי האחרון, אימאם מצרי הושעה מתפקידו, לאחר שבדרשת יום השישי קרא לבני הנוער לראות באל-חדרי מודל לחיקוי בנחישותו ובדבקותו במטרה, לאחר שהתרשם מיכולותיו הפנומנליות של השוער. פרט להיותו שוער מעוטר, ששמר על רשת נקייה עד חצי הגמר, וספג בסך הכל שלושה שערים בשישה משחקים מול יריבות קשות כמו מרוקו, גאנה, בורקינה פאסו וקמרון, אל-חדרי הוא ללא ספק המנהיג של הפרעונים, והוא מתעקש שלמרות הפרשי הגילאים בינו לבין חבריו לנבחרת, אין ביניהם הבדלים. "אני מתייחס לכל חבריי לקבוצה כמו לאחים שלי" אמר השוער, "אני איתם כל הזמן ומבחינתי אני תמיד מוכן לייעץ להם ולעזור בכל מה שצריך, כחלק מתפקידי כקפטן הנבחרת וכחבר שלהם. אני לא נותן להם להרגיש את הפרשי הגילאים בינינו, כי אני רוצה שהמצב הזה, ששחקנים בגילאים שונים משחקים יחד, יהיה נורמלי".

אין ספק שאליפות אפריקה היא תמיד אליפות של הגנות (האליפות בעלת ממוצע השערים הנמוך ביותר מבין כל התחרויות היבשתיות והעולמיות), ולמרות שאת התואר הרשמי של "שוער הטורניר" לקח פבריס אובואה הקמרוני (שספג גם הוא שלושה שערים בכל הטורניר), אל-חדרי השרה ביטחון רב על ההגנה המצרית, ואפשר למעט מאוד כדורים להישאר ברחבה שלו. את הכדורים שאיימו על השער שלו, סילק באגרופים ובעצירות מרשימות שנרשמו לאורך כל התחרות.

מיכאל נגדו נגזו / צור רוזנצוויג

השחקן המצטיין שלי הוא הבלם מיכאל נגדו נגזו בן ה-26, שחקנה הגבוה של נבחרת קמרון וקבוצת סלאביה פראג שהראה לנו באליפות הזאת שכדורגל משחקים עם הרגל, עם הראש ועם כל הלב.

יחד עם חבריו הוא יצא למסע מופלא באליפות היבשת שהתחיל באלמוניות ומסתיים בהכרת חובבי הכדורגל והסקאוטים.

מיכאל הוא אחד הגורמים לכך שהנבחרת ספגה רק שני גולים עד שלב הגמר ובנוסף הוא גם הבקיע שני גולים מאוד משמעותיים בשלב הבתים מול גיניאה ביסאו ובחצי גמר מול גאנה והיה שותף מלא בכל דקות המשחקים באליפות.

כנראה שגם את העונה הבאה יעביר מיכאל בצ'כיה הקפואה, אבל אני בטוח שלתחילת שנת 2017 בגבון תמיד תישמר פינה חמה.

בנג'מין מוקנג'ו / ליאור ברטל

כאשר קבוצה ולא כוכב לוקחים אליפות, יותר קשה למצוא מתוך היחידה המאוחדת את האחד שבלט קצת יותר. אך בקבוצות אנו עוסקים אז הלב והמנהיג תמיד יהיה מי שיבחר להוביל את השאר, לא להתייאש כשקשה, להאמין בקבוצה ולדרוש מכולם לנוע ביחד לעבר המטרה. לאחר עזיבת הכוכבים הגדולים נבחרת קמרון נותרה עם המון לב ונשמה ואת האקסטרה נתן בנג'מין מוקנג'ו. מוקנג'ו בן ה-28 היה המנהיג בפועל של הקישור וההתקפה האלמונית יחסית של האריות. החלוץ מלוריין הצרפתית לרוב קיבל תפקיד אחורי יותר בסגנון קשר מאחורי שלישיית ההתקפה, מוסר מנתב ומחלק הוראות.

אכזבת הטורניר

סאדיו מאנה / יאיר צוקר

רבע הגמר, קמרון נגד סנגל משחק המשחק מלא באמוציות והתוצאה בסיום 120 דקות היא תיקו מאופס, הולכים לדו-קרב פנדלים. במצב של 4:4 וללא אף החטאה, ניגש לבעוט כוכב סנגל סאדיו מאנה כשהוא יודע שפנדל מדוייק נוסף מקרב את נבחרתו לחצי הגמר. מאנה ניגש לבעוט את הכדור מהמקום, כמעט בלי תנופה ומשחרר כדור חזק למרכז השער, שנהדף על ידי השוער אנדואה. מאנה המתוסכל קיווה שזה לא סוף הסיפור אבל וינסנט אבובקאר שלח את הכדור לחיבורים ואת מאנה וסנגל ממררים בבכי הביתה.

אברהם גרנט / אור גואטה

הנציג הישראלי באליפות, מאמן צ'לסי לשעבר והאיש שכמעט כל הישג שלו בעשור האחרון היה להגיע במקום השני (הגביע האנגלי, גביע הליגה, סגנות אליפות הפרמייר ליג והצ'מפיונס), הגיע לגאנה לפני מעט יותר משנתיים, כשההתאחדות הגנאית, שהחתימה אותו לשנתיים וחצי, הציבה בפניו מטרה אחת: לזכות בגביע אפריקה. אכן חודשיים וחצי מאז שהגיע, הוביל גרנט את הנבחרת הגנאית לגמר הגביע, בו הפסידה 9-8 בפנדלים מורטי עצבים לחוף השנהב. קשה היה להאשים את גרנט בהפסד האכזרי לפילים, אך למרות ההישג המכובד, בשנתיים האחרונות קנה לעצמו גרנט שם בתור מאמן לא אהוב ולא אהוד, שנמצא מעט מאוד במדינה, ורק בסמיכות למשחקים ואימונים שנקבעו על ידי פיפ"א. למרות זאת, הציפיות היו גבוהות מהמאמן הישראלי, שכאמור, הגיע רק חודשיים לפני שהצעיד את הנבחרת לגמר האליפות. לאליפות הנוכחית גרנט הגיע כשלרשותו כל השחקנים, ובניגוד לנבחרות רבות אחרות, אף שחקן משחקניה המוכשרים של גאנה לא נעדר עבור קבוצתו האירופאית.

אברהם גרנט (צילום ארכיון: נועם מוסקוביץ \ פלאש90)
אברהם גרנט (צילום ארכיון: נועם מוסקוביץ \ פלאש90)

גרנט מיעט להשתמש בשחקנים הרבים שעמדו לרשותו, כי נראה שפשוט לא הכיר אותם מספיק. בהפסד לקמרון הוא כמעט איבד את העשתונות ועשה חילופים תמוהים שלא עזרו לנבחרת. גם מול בורקינה פאסו הנבחרת של גרנט הגישה תצוגה מביכה שלא הולמת נבחרת עם שחקנים בסדר גודל כזה. לא עברו 24 שעות מההפסד לבורקינה פאסו וההתאחדות הגנאית הודיעה שחוזהו של גרנט לא יחודש והמאמן יסיים את תפקידו בנבחרת. היו מי שהגנו על גרנט וטענו, ובצדק, שבשנים האחרונות הנבחרת הגנאית לא מרשימה וסובלת ככל הנראה מתת-תקצוב על ידי ההתאחדות וייתכן שאף שחיתות בהתנהלותה (למשל, נשיא ההתאחדות הגנאית ב-12 השנים האחרונות הוא גם בעליה של אחת הקבוצות בליגה). אך עם כל זאת, בהישג המאכזב של גאנה, גרנט יכול להאשים בעיקר את עצמו, כמי שנח על זרי הדפנה עם עברו המפואר, לא הכין מספיק את הנבחרת שלו לאליפות, וסיים אותה עם שלושה ניצחונות דחוקים ושלושה הפסדים.

נבחרת חוף השנהב / צור רוזנצוויג

כשנבחרת מגיעה לאליפות אפריקה כנבחרת האלופה, ועם הרכב שיש בו שחקנים כמו לאמין קונה, ווילפורד סהה, סלומון קלו ואריק ביילי, הציפיות ממנה רבות ועצם זה שהיא לא תשיג לפחות העפלה לחצי הגמר יגדיר בשבילה את הטורניר ככישלון.

במקרה של הפילים הממוקמים במקום ה-34 בדירוג העולמי אפשר לומר בקול גדול ברור וחזק – הלוואי עליהם חצי גמר, הלוואי עליהם רבע גמר.

הנבחרת חזרה לביתה ללא ניצחון לרפואה ועם מוראל ירוד לקראת המשך משחקיה במוקדמות המונדיאל. אסכם את ההשתתפות ככישלון וזאת לאחר שההגרלה זימנה לה בית נח, אך כאמור למדנו שנוחות זה רק על הספה.

אוהדי חוף השנהב במשחק האליפות מול גאנה בשנה שעברה (צילום: סוכנות AP).
אוהדי חוף השנהב במשחק האליפות מול גאנה בשנה שעברה (צילום: סוכנות AP).

נבחרת גבון מודחת בשלב הבתים / ליאור ברטל

נבחרת גבון נפרדה מהטורניר במשחק השלישי בבית המוקדם אחרי תיקו מאופס עם קמרון, האכזבה האמיתית הייתה שמהדקה ה-60 נבחרת גבון ויתרה על המשחק ובמקום לתקוף בחמת זעם היא שיחקה באופן אגואיסטי וחסרת כיוון וכוח. שחקניה שידרו בשפת הגוף שלהם יאוש וחוסר עונים שהתגבר כל דקה שעברה. אבל הרגע שתפס אותי יותר מהכל זאת הייתה שריקת הסיום, כאשר כוכב הנבחרת וקבוצת דורטמונד פייר-אמריק אובאמיינג ירד לבד מאוכזב לחדרי ההלבשה. באופן סימלי גבון הודחה מהאליפות במשחק מול נבחרת קמרון שהראה את ההבדל הכל כך גדול בין הנבחרות. בדידות צורבת שמבדילה בין אוסף יחידים מול הקבוצתיות המגובשת הקמרונית.

נבחרת אלג'יריה מונעת מאיתנו את ריאד מחרז / מתן בויניס

כולם ציפו לתצוגות מרהיבות של האלג'יראים. "נשרי המדבר" היו מהמועמדים הבכירים לתואר. יותר מהכל הקהל רצה לראות כמה שיותר משחקן השנה באנגליה, ריאד מחרז. אז אמנם הקשר ההתקפי של לסטר הפגין ניצוצות פה ושם אבל האוהדים זכו לבסוף לאכזבה גדולה.

מיהו השחקן המבטיח שצריך למצוא את עצמו באירופה בהקדם?

השחקן המבטיח – פארוק מיה / יאיר צוקר

קשרה הצעיר של אוגנדה שמכונה גם "הצייד שאינו מסוגל להחטיא", הוא ללא ספק השחקן הטוב ביותר של האוגנדים בכל שלושת המשחקים בטורניר. מלבד השער הנהדר והוירטואוזי שכבש נגד מאלי הוא הראה אילו איכויות יש לו ברגליים כשכבר בגיל 21 העלה את אוגנדה לאליפות אפריקה אחרי 38 שנים ובמאזנו ב"עגורים" יש כבר 14 שערים ב־27 הופעות. מיה משחק בסטנדארד ליאז' הבלגית, אבל נראה שלא יישאר שם עוד הרבה זמן כי כפי שניתן להבין מדובר ביהלום בלתי מלוטש שכל קבוצה באירופה הייתה שמחה שישחק בשורותיה.

חמזה מנדיל / צור רוזנצוויג

חמזה מנדיל בן ה-19, נולד לאב מחוף השנהב ולאם ממרוקו. הוא בלמה השמאלי של הנבחרת ממרוקו, אשר יחד עם חבריו עשו יופי של טורניר. השחקן בעל הרגליים הארוכות, אשר לא החסיר ולו דקה אחת מאף משחק, הראה לצופה הממוצע את הספרינטים המרשימים ומשחק הראש המשובח. חמזה עבר בשנה החולפת מקבוצה מקומית במרוקו לליל הצרפתית, שם הוא משחק בקבוצת המילואים וצובר ניסיון להמשך.

ביינתים הוא מתחזק חשבון בטוויטר שלא יבייש שחקנים מוכרים אחרים ומחכה להזדמנות בקבוצה הבוגרת. אם הוא ימשיך לשחק ולצבור ביטחון ואמון כמו בטורניר בגבון אז השמיים הם הגבול, או יותר נכון, גבולות המגרש.

הרווה קופי / ליאור ברטל

שוערה הצעיר של בורקינה פאסו הינו רק בן 20. הוא היה בעיני ההפתעה הטובה של הטורניר. בנבחרות אפריקה יודעים לגדל חלוצים גדולים, קשרים מבריקים ושחקני הגנה מצויינים, אבל בתחום השוערות לא היה אף שוער בכיר אפריקאי. גם אל חאדרי שעשה קרירה אדירה במצרים ובאליפויות אפריקה, לעולם לא פרץ בבמות הגדולות של המונדיאל או הליגות האירופיות. לאורך ההיסטוריה היו רק שני שוערים בכירים ששיחקו בקבוצות אירופיות חזקות – קרלוס קאמני מקמרון שמכיכב באספניול וכיום עושה עבודה נהדרת במאלגה הספרדית וכמובן וינסנט אניימה שמשחק בליל הצרפתית. ואולי דווקא השוער הצעיר הזה יהיה לפורץ הדרך ויצליח להגיע לפסגות האדירות שאף שוער אפריקאי עוד לא כבש. הרווה קופי שגדל באקדמיית הכדורגל מימוסאס  מחוף השנהב כנראה יעשה את קפיצת המדרגה בקיץ ויעבור לקבוצה קטנה באירופה.במהלך הטורניר השוער הצעיר הציג אינסטינקטים נהדרים, הדיפות מצויינות ויציאה מצויינת לאחד על אחד.

קאמה ביליאט / מתן בויניס

קל לשכוח מהקשר התוקף הצנום מזימבבואה. נבחרתו הודחה לאחר שלב הבתים לאחר שהרשימה במקצת בשני משחקיה הראשונים. ביליאט בן ה-27 היה מעורב בכמעט כל מהלך התקפי יעיל של הזימבבואים. השחקן היה קרוב ב-2016 לזכות בתואר שחקן השנה בעולם האפריקאי אך לבסוף זכה רק במקום שני. על אף גילו היחסית מתקדם אני מקווה שקבוצה אירופאית כלשהי תיקח על עצמה את הסיכון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!