דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה וחברה

עבודה וחברה / לראשונה: הוכרז סכסוך עבודה בענף הבניין

אושר סכסוך עבודה בענף הנוגע לכ-1,200 עובדים | הרקע להכרזה הוא מבוי סתום במו"מ להסדרת תנאי עבודתם, לרבות נושא הבטיחות, של מפעילי המנופים | יו"ר ההסתדרות ניסנקורן: "לא ניתן יד להמשך אוזלת היד מצד המדינה בתחום הבטיחות בענף"

הפגנת המנופאים (צילום: דבר ראשון).
הפגנת המנופאים (צילום: דבר ראשון).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הוועדה לתיאום וביצוע של ההסתדרות אישרה אמש (שני), פה אחד, הכרזת סכסוך עבודה היסטורי בענף הבניין, על רקע המבוי הסתום אליו הגיע המשא ומתן להסדרת תנאי העבודה במקצוע, לרבות נושא הבטיחות, שמתנהל בין ארגון מפעילי עגורן צריח והסתדרות עובדי הבניין והעץ, לבין התאחדות בוני הארץ, המאגדת את חברות הבנייה בישראל.

הודעה על סכסוך העבודה נשלחה לנציגי התאחדות בוני הארץ ולשר העבודה והרווחה, חיים כץ, בהתאם לחוק יישוב סכסוכי עבודה. על פי ההודעה נוגע הסכסוך לכ-1,200 מנופאים. יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר ש"ההסתדרות מחויבת להמשיך ולהגן על כל פועלי הבניין בכלל ועל אוכלוסיית המנופאים בפרט" וכי "לא ניתן יד להמשך אוזלת היד מצד המדינה בתחום הבטיחות בענף".

יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, הודיע, במהלך הפגנה של מפעילי המנופים בשבוע שעבר, כי במידה והצדדים לא יחתמו על הסכם קיבוצי בתוך שבועיים מהכרזת הסכסוך, תשבית ההסתדרות את הענף כולו.

יצחק מויאל ורועי ויינשטיין בהפגנת המנופאים (צילום: דבר ראשון).
יצחק מויאל ורועי ויינשטיין בהפגנת המנופאים (צילום: דבר ראשון).

מדובר בסכסוך העבודה הראשון שהוכרז אי פעם בענף הבנייה, בו קיימים יחסי עבודה קיבוציים זה למעלה מחמישים שנה. בהפגנה שערכו המנופאים בשבוע שעבר, אמר מויאל כי המזכירות הארצית המורחבת של הסתדרות עובדי הבניין והעץ אישרה, אף היא פה אחד, את ההכרזה על סכסוך העבודה. מפעיל המנופים התבקשו להצביע גם בנושא, והביעו תמיכה גורפת.

במקביל להכרזה על סכסוך העבודה, 240 המנופאים, שהתפטרו בתחילת החודש במחאה על הורדות שכר חד צדדיות שנעשו במקביל בחברות כוח אדם שונות, עדיין בבית. בדיון שנערך בשבוע שעבר בכנסת, הודיעו נציגי משרד העבודה כי מינהל האכיפה וההסדרה פנה לרשות ההגבלים העסקיים על מנת שתחקור אפשרות של קיום קרטל חברות כוח אדם שתיאמו ביניהן את שכר המנופאים. השבוע, נחשפה בדבר ראשון הקמתו של של קואופרטיב חדש, יוזמת 12 מנופאים, שמטרתו תהיה העסקה בתנאים הוגנים.

 מנופאים בפתח אולם וועדה בכנסת, לקראת דיון בהתפטרותם ההמונית של למעלה ממאתיים מנופאים במחאה על תנאי העסקתם. 1 בפברואר 2017 (צילום: דבר ראשון).
מנופאים בפתח אולם וועדה בכנסת, לקראת דיון בהתפטרותם ההמונית של למעלה ממאתיים מנופאים במחאה על תנאי העסקתם.  בפברואר 2017 (צילום: דבר ראשון).

נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק מסר בתגובה כי "בשבועות האחרונים אנו מקיימים דיונים עם נציגי ההסתדרות החדשה, המייצגת את העובדים, לצורך הוספת חלק חדש להסכם הקיבוצי שירחיב את מחויבות הקבלנים והעובדים העוסקים בבנייה ועבודות הנדסה גם בנושאי בטיחות בעבודה. במהלך הדיונים נפגשתי אישית עם יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן ובפגישה הצגתי לו את תפיסתנו שלפיה, חשובה מאוד המחויבות המשותפת של כל הצדדים לנושא. אציין כי תפיסה זו השתקפה בעבודות שהציגו גופי מחקר בוועדת העבודה בכנסת בשנה שעברה, שלפיהן רק פתרון שיביא למחויבות משותפת של המדינה, הקבלן והעובד יחד, יבטיח מניעת תאונות עבודה בענף הבנייה. אני משוכנע שניתן להגיע להסכמות ונייצר הסכם טוב שיציל חיים".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר: "ההסתדרות מחויבת להמשיך ולהגן על כל פועלי הבניין בכלל ועל אוכלוסיית המנופאים בפרט. מדובר פה בחיי אדם ובתנאי העסקה בסיסיים ומכבדים של עובדים שהיו עד עתה שקופים. לא ניתן יד להמשך אוזלת היד מצד המדינה בתחום הבטיחות בענף. ההסתדרות תפעל בכל האמצעים העומדים לרשותה בכדי לדאוג לבטיחות המנופאים ועובדי ענף הבנייה".

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, יצחק מויאל, אמר: "תנאי ההעסקה של המנופאים קשים מנשוא, האכיפה בתחום מצד המדינה חסרה עד לא קיימת וכבר באה לידי ביטוי באובדן חיי אדם. אם לא די בכך לאחרונה אף נפגע שכרם של המנופאים ע"י חברות כוח האדם בתחום. לא נותרה בידינו ברירה אלא לנקוט בצעדים ארגוניים על מנת להגן על העובדים".

ועד הפעולה של המנופאים אמרו בתגובה: "זהו סכסוך עבודה ראשון מסוגו בהיסטוריה של מדינת ישראל שדרש אומץ רב מצד ההסתדרות החדשה, בייחוד לאור התנהלותה של התאחדות בוני הארץ ובחסות כושר ההרתעה האפסי של רשויות החוק".

שר העבודה והרווחה, חיים כץ, התייחס להכרזת סכסוך העבודה בענף הבניין: ״אני מחזק את ידי העובדים והתגייסותה של ההסתדרות לטובת שיפור תנאי עבודתם של המנופאים ועובדי הבניין. עם קבלת סמכויות העבודה לפני מספר חודשים, נדהמתי לגלות את מימדי האנדרלמוסיה ששוררת בענף הבניה, היעדר על תנאי תנאי עבודה, מחסור חמור בתקנות בטיחות ובעיקר אי הרתעה בקרב יזמים ואדישות לנושא הבטיחות.

אני לא מוכן שעובדים יסכנו את חייהם. הנחתי את אנשי מנהל הבטיחות לקדם הטלת עיצומים אישיים שיפגעו בכיס של יזמים שלא ידאגו לשלום עובדיהם, לצד תקנות שיסדירו את נושא הבטיחות באתרי הבניה ושכלול אמצעי האכיפה.
נדאג ליצור סטנדרט שיקשה על זיוף רשיון מנופאים ונפעל ליצירת מאגר ממוחשב לבדיקת תקינות המנופים ועגורנאים מורשים בכל אתרי הבנייה, והיה ויתברר שהחברה מעסיקה מישהו שהוא לא במאגר – הקבלן ישא באחריות״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!