דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

נשיא ארה"ב / דונלד טראמפ ממשיך לפקפק באמינותם של כלי התקשורת

בדברים שנשא אמש (ב'), טען נשיא ארה"ב שכלי התקשורת לא מדווחים על פיגועים, וכי יש להם "סיבות משלהם" לעשות זאת. טראמפ לא טרח לספק הוכחות לטענות אלו, אך דובר הבית הלבן טען מאוחר יותר שהנשיא לא התכוון באמת שאין סיקור של פיגועים, אלא שהם לא זוכים לתשומת לב ראויה

דונלד טררמפ נושא דברים במפקדת פיקוד מרכז של צבא ארה"ב (צילום: סוכנות AP).
דונלד טררמפ נושא דברים במפקדת פיקוד מרכז של צבא ארה"ב (צילום: סוכנות AP).

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ממשיך להיחלם בתקשורת הממוסדת. אמש (שני) האשים טראמפ את התקשורת בסיקור מצומצם, בכוונת תחילה, של האיום שמציב ארגון דאע"ש על העולם המערבי. לדבריו, לכלי התקשורת "סיבות משלהם" לא לדווח על מה שכינה "רצח עם" אותו מבצע הארגון.

"ראיתם מה קרה בפריז ובניס. זה קורה בכל רחבי אירופה. זה הגיע למצב שבו לא מדווחים על זה אפילו", אמר טראמפ לקהל של מפקדים בכירים וחיילים במסגרת ביקור במפקדת פיקוד מרכז של צבא ארה"ב בפלורידה. "ובהרבה מאוד מקרים, התקשורת המאוד מאוד לא ישרה לא רוצה לדווח על זה" הוסיף, "יש להם את הסיבות שלהם, ואתם מבינים את זה". טראמפ, שהפך את הביקורת הבלתי פוסקת על התקשורת לאחד מסימני ההיכר של הנשיאות שלו, לא הסביר מדוע לדעתו נמנעת התקשורת מסיקור הפיגועים.

חוקרי משטרה בזירת הפיגוע בניס שבצרפת. ארכיון. צילום: סוכנות AP.
חוקרי משטרה בזירת הפיגוע בניס שבצרפת. ארכיון. צילום: סוכנות AP.

במהלך הדברים, אותם נשא, לא סיפק הנשיא הוכחות שיתמכו בטענתו. מאוחר יותר פרסם הבית הלבן רשימה של 78 פיגועים שתוארו ככאלה, "שהוצאו לפועל או קיבלו השראה" מדאע"ש מאז ספטמבר 2014. לדברי הבית הלבן, "מרבית" האירועים ברשימה לא זכו לתשומת לב מספקת מצד התקשורת, אם כי הגדרה לתשומת לב כזו לא סופקה.

מבדיקה שערכה סוכנות הידיעות איי.פי, עלה כי נכללו ברשימה פיגועים בהם היו נפגעים רבים, כמו הפיגוע בבריסל בחודש מרץ או הפיגועים בפריז בנובמבר 2015, זכו לסיקור נרחב ומעמיק. אירועים מינוריים יותר שנכללו ברשימה, כמו שני אירועים נפרדים בקנדה בהם נהרגו שני חיילים, זכו גם הם לסיקור תקשורתי בארה"ב. פחות מחצי מ-78 האירועים התרחשו במערב אירופה.

המילים והמציאות

טראמפ ואנשיו סיפוק עד כה דוגמה אחת בלבד למתקפת טרור קטלנית שלא זכתה כלל לדיווח בכלי התקשורת. הייתה זו המתקפה שלא קרתה כלל בבאולינג גרין, קנטאקי. קליאן קונוויי, יועצת בכירה לנשיא, התייחסה ל"טבח" בבאולינג גרין במהלך ראיון טלוויזיוני, אחרי שהתברר שאירוע כזה לא התרחש, תיקנה קונויי את דבריה.

בכל הקשור לטענותיו של טראמפ לגבי אירופה, סביר להניח שלא כל האירועים ביבשת, שניתן לקשור לטרור, מדווחים בכלי התקשורת האמריקנים. עשרות, ואולי מאות, אירועים כאלה מתרחשים מדי שנה. רבים מהם לא זוכים לתשומת לב בינלאומית מכיוון שאין בהם נפגעים; או נזק, קל אם בכלל, לרכוש; או שהם בוצעו על ידי גורמים לא ידועים מסיבות לא ברורות.

דוגמה לרשימה מקיפה של אירועים מסוג זה היא מאגר המידע הגלובלי לטרור, של אוניברסיטת מרילנד האמריקנית. במאגר מתועדים 312 אירועים טרור, או כאלה החשודים כאירועי טרור, במערב אירופה במהלך 2015. במקרים רבים מדובר בהתקפות אנטי-מוסלמיות על מסגדים, לא בדיוק סוג הטרור לגביו הביע טראמפ דאגה. רבים מהפיגועים נגעו למטרות של ימין או שמאל ולא היו קשורים כלל לקיצוניות מוסלמית או התקפות על מסגדים.

מאגר המידע מגדיר אירוע טרור ככזה המכוון להשגת מטרות פוליטיות, חברתיות או כלכליות בדרך של כפייה או הפחדה של הציבור, שלא כחלק ממלחמה.

העובדה שמלבד פיגועי הענק, כדוגמת זה שהתרחש באולם הופעות בפריז ב-2015, מופיעים במאגר גם אירועים מצומצמים יותר בהיקפם, או כאלה שלא היו בהם נפגעים, מעידה על הסיקור התקשורתי הנרחב שכן המאגר מבוסס על דיווחים חדשותיים.

ירידה מהעץ

טראמפ העלה את טענתו מול קהל גדול, בשידור טלוויזיוני חי. מאוחר יותר, במטוסו של הנשיא ובפני קהל מצומצם יותר, אמר דובר הבית הלבן, שון ספייסר, כי טראמפ לא באמת התכוון שאין סיקור תקשורתי של פיגועים. התלונה האמיתית של טראמפ, כך לפי ספייסר, היא שאירועים מסוג זה לא זוכים למספיק תשומת לב.

דובר הבית הלבן, שון ספייסר, מדבר עם כתבים על מטוס נשיא ארה"ב (צילום: סוכנות AP).
דובר הבית הלבן, שון ספייסר, מדבר עם כתבים על מטוס נשיא ארה"ב (צילום: סוכנות AP).

"הוא חש שאנשי התקשורת לא תמיד מכסה חלק מהאירועים הללו כפי שניתן היה לצפות" אמר ספייסר, "סיקור של מחאה, למשל, יכול לצאת מפרופורציה בזמן שפיגוע, או ניסיון פיגוע, לא בהכרח יקבל סיקור זהה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!