דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נמל אשדוד

המאבק על הנמל / ביה"ד לעבודה: ההסתדרות הכללית היא הארגון היציג בנמל אשדוד

על ההסתדרות הלאומית נאסר לטעון ליציגות בנמל עד להחלטה סופית | ניסנקורן חשף הישגים במו"מ להגנה על עובדי דור ב' | "לקחנו על עצמנו את תפקיד הגוף האחראי", אמר לשופטים

נמל אשדוד (צילום: דבר)
נמל אשדוד (צילום: דבר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין הארצי לעבודה קבע היום (שלישי) כי עד להודעה חדשה, ההסתדרות הכללית היא ארגון העובדים היציג בנמל אשדוד. זאת לאחר שבשבועות האחרונים החלו חברי ועד פורשים מהנמל להחתים חלק מהעובדים להסתדרות הלאומית, שהודיעה כי היא הארגון היציג בנמל. בתגובה ביקשה ההסתדרות הכללית מבית הדין לאסור על ההסתדרות הלאומית לטעון ליציגות בנמל כל עוד מתנהל מו"מ על הסכם קיבוצי חדש לעובדי הנמלים. כאמור, ההחלטה היא זמנית עד לקבלת הכרעה סופית של בית הדין בעניין.

הרכב השופטים בראשות נשיא בתי הדין לעבודה השופט יגאל פליטמן, קבע כי במהלך ההליך עומדת להסתדרות הכללית "חזקת היציגות" והיא רשאית לפעול כארגון היציג במקום העבודה. כמו כן דרש פליטמן כי כל הצדדים בהליך, לרבות הנהלת הנמל, "ינהגו בהגינות". השופטים סירבו לבקשת ההסתדרות הלאומית לקבוע כי קיימת כעת תקופת התמודדות בין ארגונית.

השופט הקצה להסתדרות עשרה ימים להגשת תצהיר לקראת הדיון הבא, שלאחריו יהיו להסתדרות הלאומית עשרה ימים נוספים להגיש תצהיר נגדי. כמו כן הזמין בית הדין את היועץ המשפטי לממשלה להגיש את חוות דעתו בעניין, ובאם יבחר בכך יוכל לעשות זאת בתוך 21 יום. מעורבות היועמ"ש נדרשת מאחר שמדובר בסוגיה עקרונית הכוללת מעבר בין ארגונים בשירות ציבורי שנערכת בו רפורמה.

כזכור, בשבוע שעבר פנתה פנתה ההסתדרות הלאומית להנהלת נמל אשדוד והודיעה על היותה ארגון העובדים היציג בנמל לאחר שהחתימה עובדים בו על הצטרפות אליה. עוד דרשה ההסתדרות הלאומית כי החברה תחל לנהל עמם את המשא ומתן על הרפורמה בנמלים. בקשת ההסתדרות הכללית למנוע את המהלך נשענה על הלכה שקבע בית הדין לעבודה לפני כשנתיים, האוסרת על החלפת ארגון עובדים כאשר מתנהל משא ומתן על הסכם חדש ולמשך שנה מתום חתימת ההסכם החדש.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בדיון בבית הדין הארצי לעבודה על היציגות בנמל אשדוד (צילום: דבר ראשון).
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בדיון בבית הדין הארצי לעבודה על היציגות בנמל אשדוד (צילום: דבר ראשון).

ניסנקורן בבית הדין: "ההסתדרות לקחה על עצמה, ולא רק פה, את התפקיד הגוף האחראי שמנסה לעשות את האיזונים. אני מאמין בהישגים ולא במאבק"

גישה אחראית או מקצינה

יו"ר ההסתדרות הכללית אבי ניסנקורן העיד במשך שעה וחצי ופירט את המצב המורכב שבו מצוי המשא ומתן על הרפורמה בנמלים. בדבריו פרש ניסנקורן את הבדלי הגישות בין ההסתדרות הכללית להסתדרות הלאומית בסוגיית ייצוג העובדים, והזהיר מפני היותה של ההסתדרות הלאומית "גוף מקצין" בתוך יחסי העבודה בנמל. "ההסתדרות לקחה על עצמה, ולא רק פה, את התפקיד הגוף האחראי שמנסה לעשות את האיזונים", אמר, "אופציה אחת שתהיה מנהיגות אחראית שדוגלת ביישוב סכסוכים בעבודה, בעבודה מעמיקה ורצינית תוך הגנה משמעותית על העובדים וראיה כללית של המשק, בייחוד בנושא של פיטורין ופרנסה, אבל לא בורחת מתחרות כל עוד היא הוגנת". מנגד, לדבריו, עומדת גישתה של ההסתדרות הלאומית המדגישה את חשיבות ה'אוטונומיה' של הוועדים, תוך התנערות מאחריותו של ארגון העובדים. לדבריו, הכרעה של בית הדין לטובת אופציה זו צפויה להוביל להקצנה משמעותית ביחסי העבודה במשק "ברמה של שבר בציבור העובדים". "יש פה על המאזניים לא רק נמל אשדוד, אלא כל המשק הישראלי", והוסיף כי הוא "מאמין בהישגים ולא במאבק".

ההסתדרות הלאומית: "לא ייתכן שלארגון עובדים תהיה חסינות"

עו"ד רן קונפינו, מנהל המחלקה המשפטית בהסתדרות הלאומית, טען בתגובה כי "ההסתדרות הכללית מבקשת לקבוע מניעות הלכתית בגין מו"מ ורצף הסכמים החל מ-2003. מניעות של 14 שנה. לא יעלה על הדעת שבית הדין לעבודה יעניק חסינות לארגון עובדים, ולא משנה מה גודלו לתקופה של 14 שנים. לא יעלה על הדעת שתימנע הזכות הבסיסית והחוקתית של העובדים להחליף את ארגון העובדים שמייצג אותם. וזאת בשם – לא זכות אחרת, אלא דוקטרינת המניעות".

עו"ד קונפינו טען כי ההסתדרות הכללית מנותקת מרצון העובדים בשטח, "מר ניסנקורן חזר כמה פעמים שהוא דואג לאיתנות הפיננסית של הנמל, למשק. אבל שכח שהוא מייצג את העובדים". לדבריו, העובדים הביעו התנגדות למתווה ההסכם כבר לאחר חתימת הסכם העקרונות בינואר 2016. "אני גאה לציין לפרוטוקול שבהסתדרות הלאומית מבינים וזוכרים שאנחנו בסך הכל נותנים שירות לעובדים. אנחנו לא נחתום הסכם קיבוצי או ננהל מו"מ קיבוצי במנותק מהצרכים של העובדים", אמר בתגובה לטענתו של ניסנקורן כי גישת ההסתדרות הלאומית תוביל להקצנת יחסי העבודה בנמל ובמשק בכלל.

ניסנקורן: "ההסתדרות הלאומית משלה את העובדים"

בכתב הבקשה של ההסתדרות צוין כי חלק מחברי הוועדים שהתפטרו הודחו בעבר בשל הובלת צעדים ארגוניים בלתי חוקיים ושביתות פראיות. לדבריו של ניסנקורן בדיון, ניסו שמונת חברי הוועדים אשר פרשו מההסתדרות והובילו את מהלך ההחתמה ללאומית לפתוח מחדש סעיפים והישגים שהוכרעו זה לא מכבר, לאחר מו"מ אינטנסיבי ומורכב ביותר. לדבריו, השמונה מתעקשים על יישום "מודל ברצלונה" (הקמת חברה ממשלתית שתפעיל את רציפי שני הנמלים – הציבורי והפרטי) אשר נדחה לחלוטין על ידי המדינה. "זה להשלות את ציבור העובדים בנמל אשדוד, להכניס את הנמל לכאוס שאין לו פתרון, ובתקופה שרואים את הנמלים נבנים. זו אחיזת עיניים, החזרת המו"מ אחורה, זה מבוי סתום", אמר.

הסכמה נוספת עם חברת נמלי ישראל שדרשו העובדים הפורשים לפתוח מחדש היא שהחברה תערוב לתשלום של לפחות 70% מהפרמיות של עובדי הנמלים, גם במידה ויהיה מחסור בעבודה. לדברי ניסנקורן, העובדים הפורשים דרשו התחייבות לכיסוי מלא של הפרמיה – דרישה שאינה ריאלית לדעתו. בנוסף סיפר כי השמונה דרשו להעמיק רציף שאינו נמצא כיום בשטח הנמל, ובכך לסכן את ההסכמה בין הצדדים למו"מ על העמקתו וציודו של רציף אחר במנופים שיאפשרו קליטה וטיפול באוניות גדולות במיוחד.  "אתם מבינים את המורכבות של כל סעיף כזה, וכל אחד מהם הוא חסר תקדים בעולם יחסי העבודה" אמר ניסנקורן.

הישגים להסתדרות בהגנה על עובדי דור ב'

ניסנקורן הציג את הישגי ההסתדרות במו"מ המתנהל על תנאי עובדי הנמלים בעקבות הרפורמה להקמת נמל פרטי באשדוד בנוסף לנמל הציבורי. הוא ציין כי על מרבית הנושאים במו"מ הגיעו הצדדים להבנות. לדבריו, המדינה הסירה את התנגדותה העקרונית למתן ערובות לבטחונם התעסוקתי של עובדי דור ב', וכי כעת נסובה המחלוקת סביב שאלת היקף העובדים שיקבלו הגנה, והאם בצד הגנה זו ידרשו העובדים לצעדי התייעלות. ההסתדרות דורשת שכלל עובדי הנמל יזכו להגנה.

נושא נוסף המצוי במו"מ הוא העברת מחלקת ים בנמל לחברת נמלי ישראל. ההסתדרות והעובדים הסכימו זה לא מכבר לעצם המהלך, אולם גם באשר אליו תובעת ההסתדרות יצירת מנגנון שיבטיח את עתידם התעסוקתי, וכן שהיחידה הארגונית תועבר בשלמותה ולא תפוצל. הנושא האחרון שטרם סוכם במו"מ הוא נושא רציף 25, המשמש כיום לבניית הנמל החדש. "אנחנו רוצים לוודא במסגרת ההסכם שלא נמצא את עצמנו בעוד כמה שנים כשרציף 25 יהיה פתאום בידי נמל הדרום או מפעיל שלישי" אמר ניסנקורן והדגיש כי המו"מ כולו יוצא מנקודת הנחה שבאשדוד יהיו שני נמלים בלבד. "אנחנו כמובן רוצים את הרציף הזה שכרגע לא משויך", אמר.

בהסתדרות הלאומית סירבו להתייחס לקביעת בית הדין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!