דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גיל הפרישה

סבתא, לכי לעבוד / קרנות הפנסיה הוותיקות חויבו להשיב כספים לפנסיונריות

כפי שנחשף בדבר ראשון: קרנות הפנסיה הותיקות בניהול האוצר קיזזו כספים מפנסיונריות בנות 62 | הסיבה: התקנון הישן הניח שגיל הפרישה יועלה אל מעל ל-62, דבר שלא קרה | תיקון התקנון אמש (ג') יחייב השבת הכספים לפנסיונריות

פנסיונר בירושלים  (צילום: מיכל פתאל / פלאש 90).
פנסיונר בירושלים (צילום: מיכל פתאל / פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

לפני כשלושה שבועות הבאנו כאן ב'דבר ראשון' את סיפורה של יהודית זיסמנוביץ', בת 62, אשר ציפתה להתחיל לקבל את תשלום הגמלאות שלה מקרן הפנסיה "עמיתים", אחרי עשרות שנות עבודה. זיסמנוביץ התפלאה לגלות שהיא לא תקבל את מלוא הגמלה המגיעה לה בשל סעיף בתקנון קרן הפנסיה אשר מניח כי גיל הפרישה הועלה בכלל המשק, דבר שלא קרה – בעיקר בשל התנגדותה של ההסתדרות להעלאת גיל הפרישה.

בעקבות זאת דיווחנו כי יושבת ראש נעמת גליה וולוך פנתה במכתב ליו"ר וועדת הכספים בכנסת, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) בדרישה לתקן בדחיפות את תקנון קרנות "עמיתים", שהן קרנות הפנסיה הוותיקות המנוהלות על ידי משרד האוצר. אתמול אושר תיקון התקנון, וכספי הגמלאות יושבו למבוטחות.

וולוך אמרה היום: ״חבל, שמשרד האוצר טרח להתאים את התקנון לחוק רק לאחר פניות של נעמת למנהלת הקרנות "עמיתים" ולועדת הכספים של הכנסת, ולאחר שנשים רבות כבר נפגעו החודש כתוצאה מאי תשלום הקצבה. היה מצופה שעמיתים ומשרד האוצר יפעלו מיוזמתם לתיקון התקנון, מבלי שנבקש דיון דחוף בכנסת או נאיים בפניה לערכאות.״

ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה אמש (שלישי) למשרד האוצר להכניס מספר שינויים בתקנון האחיד של קרנות הפנסיה הוותיקות. קרנות שקיזזו כספים מנשים שפרשו בגיל 62, למרות שגיל הפרישה לא הועלה, יאלצו להשיב את הכספים למבוטחות. עמיתים המחזיקים בשתי קרנות, יורשו למשוך עד 8,000 שקלים מאחת הקרנות, מבלי שתיפגע זכותם לקבל קצבה מהקרן השניה. בנוסף, בהתאם לעליה בתוחלת החיים, יעודכנו מקדמי ההמרה באמצעותם מחשבות הקרנות את זכאות העמיתים שבוחרים להוון את קצבתם או דורשים קצבה בפרישה מוקדמת.

לעומת זאת, סירבה הוועדה לאשר את בקשת פקידי משרד האוצר, לאשר שינויים בזכאותם של תלויים בעמיתי הקרנות (בני משפחה הזכאים לקצבה במקרה של מות העמית). זאת מחשש כי התיקונים יובילו בפגיעה בזכויותיהם של אותם התלויים.

יו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) אמר על דרישת האוצר שתפגע בזכויות בני המשפחה של העמיתים: "מה פתאום משליכים ככה אנשים חלשים ומונעים מהם כספי קיום? לא ייתכן שהקרנות יהיו גם הבודקות וגם הקובעות. לא אסכים לאשר שינוי כזה ללא דיון מעמיק".

יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת - אלי אלאלוף (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת – אלי אלאלוף (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני) הוסיפה  "אני מאוד מודאגת ומבקשת להבין את מלוא ההשלכות של החלטה כזאת". לביקורת של חברי הכנסת הצטרפו גם נציגי ההסתדרות שנכחו בדיון ודרשו כי לפני שיאושרו שינויים שעלולים לפגוע בעמיתים יתקיים דיון מעמיק יותר. מול הדרישה לדחות את ההחלטה בנושא זכאותם של תלויים אמר סגנה של הממונה על שוק ההון והביטוח, הראל שרעבי, כי "הוא חושש מאוד שבסופו של דבר לא יישארו כספים לעמיתים".

בשמונה קרנות הפנסיה הוותיקות החתומות בהסדר הערבות עם המדינה מבוטחים כמיליון עמיתים. רובם עובדים ותיקים המתקרבים לגיל הפרישה או נמצאים כבר בפנסיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!