דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
זקנים

בתי האבות / ועדת העבודה והרווחה: "הטיפול בקשישים הפך ללא אנושי"

הוועדה התכנסה לדון בתחקיר ידיעות אחרונות על התנאים הירודים בבתי האבות שכוללים קשירות של קשישים ואלימות, מילולית ופיזית, כלפיהם | ח"כ שמולי: "המקומות האלו צריכים להסגר"

למצולמת ולמקום אין קשר לכתבה. (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90.)
למצולמת ולמקום אין קשר לכתבה. (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90.)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות דנה אתמול (רביעי) בממצאי תחקיר ידיעות אחרונות על מצב בתי האבות הסיעודיים. בתחקיר שהתפרסם לפני מספר ימים נחשפו תנאים ירודים להם "זוכים" קשישים בבתי אבות, קשירות לכיסאות ולמיטות, אלימות פיזית ומילולית, קשישים שיכולים להעביר ימים ללא מקלחת, הזנחה קשה מאוד.

הדיון אתמול היה הוא מסוג הדיונים שחברי כנסת רבים מגיעים אליו, מוחים וזועקים על העוולה. אבל המצב בבתי האבות לא אמור להפתיע אף אחד, רק בשבוע שעבר התקיים דיון בוועדת הפנים על המחסור הקשה בכוח אדם ועל כך שהמדינה לא מאפשרת להביא עובדים זרים, בנוסף עלתה הטענה על כך שהמכרז שהוציא משרד הבריאות נמוך מדי ולא יאפשר טיפול נאות בקשישים.

ח"כ שמולי: "שמעתי שעדיין חלק מהמקומות פועלים כרגיל כי השמות לא פורסמו בתחקיר וכן יודעים או לא יודעים מיהם. אז לנו יש חסינות ואם מה שצריך כדי שמשרד הבריאות ומשטרת ישראל ילכו ויעשו בדיקה במקומות האלו"

זהר יפה, מנהל של בית יפה לגיל הזהב בנתניה, אמר בדיון, "יש שתי אפשרויות או שמוסד יהיה הוגן והגון כלפי העובדים שלו וכלפי הקשישים ואז אין לו סיכוי להרוויח או שהוא לא יהיה הוגן ואז הוא ירוויח".

מחסור בכוח עזר בבתי האבות הסיעודיים. צילום ארכיון: פלאש 90. למצולמים אין קשר לכתבה.
מחסור בכוח עזר בבתי האבות הסיעודיים. צילום ארכיון: פלאש 90. למצולמים אין קשר לכתבה.

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), השתמש בחסינותו כדי לחשוף את שמות המקומות החשודים שבוצעה בהם התעללות בדרישה שמשרד הבריאות יפשוט עליהם מיד: "אלה לא בתי אבות אלה מכלאות, ממש גיהנום שבו מתייחסים לזקנים שלנו כאל תתי אדם ודווקא אנחנו, הצעירים, נצא למלחמה עבורם. תתביישו לכם – זה דור המייסדים של המדינה ובמקום לטפל בהם ולדאוג להם – מכים, קושרים ומשפילים אותם? גם הפיקוח של משרד הבריאות לא קיים ומישהו שם צריך ללכת הביתה על ממצאים מחרידים כאלה. התמונה יכולה הייתה להיות אחרת אם משרד הבריאות היה עומד בהבטחתו ומעביר את הרפורמה שהצענו בתחום הסיעודי."

שמולי הוסיף כי "שמעתי שעדיין חלק מהמקומות פועלים כרגיל כי השמות לא פורסמו בתחקיר וכן יודעים או לא יודעים מיהם. אז לנו יש חסינות ואם מה שצריך כדי שמשרד הבריאות ומשטרת ישראל ילכו ויעשו בדיקה במקומות האלו". לאחר מכן הזכיר שמולי את שמות בתי האבות החשודים מהתחקיר.

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב אמר בדיון, "אני לא מגלגל אחריות מהמשרד אבל המשימה הזו של הזדקנות האוכלוסייה זו משימה לאומית ומהבחינה הזו אנחנו לא נערכים אליה. יש לנו כח אדם זעום לבקרות במשרד, לצערנו אנחנו מצליחים להגיע למקומות רק בעקבות תלונות. אם לא תהיה אסטרטגיה לאומית להזדקנות האוכלוסייה אנחנו נראה דברים הרבה יותר קשים". המנכל גם התייחס לביטוח סיעודי ממלכתי ואמר, "יש פה משהו הרבה יותר עמוק, בשנתיים הבאות נתמודד בדחק עם תוספת מיטות באשפוז הסיעודי אבל אין לנו את הסיעוד (הכוונה לביטוח ממלכתי ט.כ), שזו אבן משמעותית במערכת כי הרי אחד הדברים המרכזיים שיש ברפורמה זה לאפשר להרבה יותר אנשים סיעודיים להיות בבית".

ח"כ דודי אמסלם: "בעיה קשה מאוד של כוח העזר בבתי האבות הסיעודיים והבלתי סיעודיים. חסרים כמעט 5,000 עובדים."

ראש אגף גריאטריה במשרד הבריאות, ד"ר אהרון כהן, טען שיש למשרד 80 בקרים, ושהמשרד מבצע ביקורת בכל מוסד אחת לשנה.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) הודיע בדיון כי בכוונתו "לעשות הכל", כלשונו, על מנת להתיר לעובדים זרים לעבוד בבתי האבות הסיעודיים. "ההתלבטויות נגמרו. איעזר ביו"ר ועדת הפנים ח"כ דודי אמסלם ובשר האוצר וכך, אני מקווה, נביא לפתרון מהיר למצוקת כוח האדם האדירה בתחום". אלאלוף קרא עוד ליישם את הרפורמה בסיעוד באמצעות העלאת מס הבריאות. "החמלה והמוסר שלנו כחברה נעלמו. הטיפול בקשישים הפך ללא אנושי, התקציבים נשחקים והופכים בלתי ריאליים, והתוצאה היא הזנחה".

עיו"ר ועדת הפנים, ח"כ דודי אמסלם (ליכוד), אמר כי ישנה "בעיה קשה מאוד של כוח העזר בבתי האבות הסיעודיים והבלתי סיעודיים. חסרים כמעט 5,000 עובדים. לכן מי שעובדים כמעט 16-17 שעות מתארים מצבים בלתי נסבלים. כל משרד משכנ אותנו שכנראה אחרים יבואו לעבוד שם אבל מה לעשות שאף אחד לא בא"

ח״כ נחמן שי (המחנה הציוני) אמר בדיון, "המדינה נעלמה. היא מתביישת. אין פיקוח על המתרחש בבתי אבות. הם ננטשו לגורלם. החזקים אולי ישרדו, האחרים לא. היא הזניחה את ותיקיה ונטשה אותם. נושא זה צריך להדאיג כל אחת ואחד מאתנו. תוך שנים אחדות אוכלוסיית האזרחים הוותיקים תכפיל את עצמה באופן חריג, וזה הפך לנטל על כתפי המדינה. מדינת ישראל הקימה בעבר משרד ייחודי לגמלאים אך השליכה אותו עם עוד ארבעה נושאים לטיפול המשרד לשוויון חברתי. האזרחים הוותיקים אינם זקוקים לשוויון חברתי. הם זקוקים להכרה ולטיפול! המדינה פשוט לא קיימת".

השרה לשעבר ח״כ גרמן (יש עתיד) אמרה, ״משרד הבריאות לא יכול להיות בכל 300 בתי האבות בישראל 24/7. כמה שלא יחמירו את הפיקוח, זה לא יביא את התוצאה. יש להעלות את המשכורות אם יש אפשרות, אבל כפי שנאמר כאן בוועדה, מעט מאד ישראלים יהיו מוכנים לעבוד בתנאים הקיימים בבתי האבות הסיעודיים, ולכן יש לפתוח את השערים לכח סיעודי״.

בנוסף, קראה ח״כ גרמן להנמיך את הדרישות לצורך זכאות לעובד סיעודי בבית. ״מובן שמה שטוב ביותר לקשיש זה להיות בביתו״, הסבירה, ״אבל משפחה של 5 נפשות שגרה בדירת 3 חדרים לא יכולה להכניס הורים, ולא יכולה להרשות לעצמה לשלם עבור בית הורים דלוקס – ואז המדינה חייבת לעזור. אם המדינה לא תדרוש את כל הדרישות הבלתי אפשריות לצורך זכאות לתמיכה ולעובד סיעודי בבית – זה יהיה הדבר האידיאלי וגם הזול לעשות״.

ח״כ דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר בדיון, ״אני קורא להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנוגע לכל היחס של הממשלה לקשישים, כיוון שתמונת השערורייה בתחום הטיפול בקשישים במדינה היא רחבה באופן מטריד. הגיע הזמן לשנות בדחיפות את כל הגישה של המדינה ושל הממשלה לקשישים – מהתחלה ועד הסוף – בכל המישורים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!