דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

מפרץ חיפה / מיכל האמוניה נסגר זמנית, אך החומרים המסוכנים עדיין שם

בית משפט בחיפה נענה אמש (ד') לבקשת עיריית חיפה, והוציא צו סגירה זמני למיכל האמוניה. היום יתקיים דיון נוסף בנושא | צו הסגירה לא יפחית את סכנת החיים - החומרים המסוכנים עדיין במיכל | במקביל: הרחבת בתי הזיקוק במפרץ נדחתה זמנית

מיכל האמוניה (צילום: דבר ראשון).
מיכל האמוניה (צילום: דבר ראשון).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שופטת בית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה, סיגלית גץ אופיר, הוציאה אמש (רביעי) צו סגירה למיכל האמוניה וזאת מחשש לחיי אדם. בית המשפט צפוי לקיים היום, בשעה 11:30, דיון נוסף בנושא בהשתתפות כל הצדדים. "קיימות ראיות לכאורה המלמדות על סיכון ממשי ומידי להמשך הפעילות למיכל האמוניה שבחצרי הנתבעת, לרבות האונייה המזינה מיכל זה", כתבה השופטת בהחלטתה.

חשוב לציין שהחלטת השופטת להפסיק, באופן זמני, את פעילות מיכל האמוניה, לא תפחית למעשה את סכנת החיים אליה התייחסה ההחלטה. זאת בשל העובדה שהחומרים המסוכנים המאוחסנים במיכל לא יפונו, בפועל, עד לקבלת החלטה ברוח זו על ידי בית המשפט או המשרד להגנת הסביבה.

צו הסגירה ניתן לבקשת עיריית חיפה, זאת בעקבות פרסום דוח הוועדה המקצועית לבחינת נושא האמוניה במפרץ חיפה. הוועדה, שהורכבה מעשרה אקדמאים ומומחים ישראלים בראשות פרופסור אהוד קינן מהטכניון, מצאה כי דליפה או תקלה במיכל עשויות להוות סכנה חמורה לחיי כחצי מיליון תושבים.

ראש עירית חיפה יונה יהב ויו"ר ועדת המומחים פרופ' אהוד קינן במסיבת העיתונאים. צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה
ראש עירית חיפה יונה יהב ויו"ר ועדת המומחים פרופ' אהוד קינן במסיבת העיתונאים. צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה

מחברת חיפה כימיקלים, המפעילה את מיכל האמוניה, נמסר בתגובה להזמנת הדוח על ידי ראש עיריית חיפה, יונה יהב, כי "ראש עירית חיפה, יונה יהב, מטעה במכוון את הציבור ועושה שימוש ציני בדוח שמסקנותיו כבר נדחו ונפסלו כליל על ידי גורמי הביטחון האמונים על הטיפול במיכל האמוניה. יהב יודע היטב שפרופ' קינן, העוסק בכימיה, מעולם לא ערך בדיקת סיכונים משמעותית והוא נשען על בדיקה שנעשתה לפני למעלה מ-40 שנה ושאינה רלוונטית למצב כיום".

מוקדם יותר השבוע התייחס גם השר להגנת הסביבה, זאב אלקין  לנושא מיכל האמוניה בהודעה שהוציא לתקשורת. הודעת השר סימנה שינוי בעמדת המשרד כלפי המיכל. "אנחנו נמצאים בימים אלו בצומת דרכים חשובה במפרץ חיפה" נכתב בהודעת השר, "ישנה החלטת ממשלה כוללת בנושא הזה וכמובן הקרב סביב מיכל האמוניה. החודשים קרובים יהיו סוערים סביב נושא זה ואנחנו הולכים לקרב לא פשוט. החלטנו לשנות את כללי המשחק".

זאב אלקין, השר להגנת הסביבה. צילום ארכיון: יונתן זינדל פלאש 90
זאב אלקין, השר להגנת הסביבה. צילום ארכיון: יונתן זינדל פלאש 90

עוד נכתב בהודעה כי "הודענו ל'חיפה כימיקלים' שיש להם טעות יסודית בתפיסה, מאחר והם הצרכן העיקרי של האמוניה וזו בעיה שלהם. הודענו להם שאם לא יציגו תכנית ברורה להפחתת הסיכון, קרי הוצאתו של מיכל האמוניה ממפרץ חיפה, לא נאריך להם את ההיתר לעשות שימוש ברעלים ונשים אותם במצב שהמיכל ייסגר. אולטימטום – תכנית ברורה או סגירת המיכל".

מדובר בשינוי כיוון משמעותי מבחינת המשרד ביחס למיכל האמוניה, שחוסה גם כיום תחת הסטטוס של "מפעל חיוני", ונהנה מהערכות של גורמי ביטחון כמו המל"ל שהוא בטוח לשימוש. ייתכן ששינוי המגמה נובע אף הוא מהדוח החמור של הוועדה.

בהשוואה לדוח עצמו, עמדתו של השר היא עמדה מקלה. לפי הדוח, ניתן להשבית את המיכל בכל עת, מבלי לגרום נזק ברמה הלאומית, אלא רק נזק כלכלי שייווצר לקבוצת 'חיפה כימיקלים' והנזק הכלכלי למדינת ישראל, שתפסיד זרם קבוע ונאה של תשלומי מסים.

"לא נסכים להרחבת בז"ן ולו במטר אחד"

התפתחות נוספת שאירעה השבוע במפרץ חיפה נגעה לתכנית ההרחבה של בתי הזיקוק (בז"ן). המועצה הארצית לתכנון ולבנייה החליטה לדון בתכנית שוב בחודש מרץ הקרוב, זאת אחרי שאישרה אותה בשנה שעברה. חשוב להדגיש שההכרזה של המועצה הארצית לא מבטלת את תכנית ההרחבה של בז"ן, אלא רק קובעת שההחלטה לגביה אינה סופית.

בתי הזיקוק במפרץ חיפה. צילום: חן ליאופולד / פלאש 90.
בתי הזיקוק במפרץ חיפה. צילום: חן ליאופולד / פלאש 90.

"אני מודה לאביגדור יצחקי (יו"ר המועצה הארצית, א.ר.) על ההיענות לבקשתנו" אמר, ביום שלישי האחרון יונה יהב, בתגובה להחלטה, "זהו צעד הכרחי בייחוד לאור האירועים האחרונים בבז"ן. לא נסכים להרחבת בז"ן ולו במטר אחד נוסף". השינוי בעמדתה של העירייה, מתמיכה בתכנית להתנגדות נחרצת, הוא ככל תוצאת התנגדותם של פעילות ופעילים סביבתיים. אך הוא בא אחרי שהתכנית כבר עברה אישורים ראשוניים.

במתווה הנוכחי, מאושרת הרחבת בז"ן בכפוף לאי יצירת תוספת פליטות של חומרים מזהמים, אלא שמבקריה סבורים שהיא חסרת שיניים, ויש בעיות קשות בהגדרת "המצב הקיים" של פליטות חומרים. בהקשר זה יש לזכור כי עיקר האכיפה מול התעשייה לא קשורה לוועדות התכנון, אלא למשרד להגנת הסביבה, שהכין היתר פליטה לבז"ן, בתהליך שכלל שימוע ציבורי.

עיכוב בהרחבת מתחם בז"ן (צילום: מגמה ירוקה)
הפגנה נגד הרחבת מתחם בז"ן (צילום: מגמה ירוקה)

ד"ר רויטל גולדשמיד, דוברת פורום אדם סביבה במפרץ חיפה, אמרה בתגובה להחלטת הוועדה כי "אנו מברכים על החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה להחזיר את תכנית בז"ן לשולחן הדיונים אך עם זאת שמחתנו לא שלמה. התכניות המזהמות העומדות על הפרק כוללות גם את תכנית קרקעות הצפון- הוספת מליון ומאתיים טון חומרים מסוכנים כעתודה אסטרטגית של דלקים למדינת ישראל וזאת סמוך לקרית אתא. אנו מבקשים מהמועצה לשקול את החזרת תכנית זו לדיון מחודש. ובכל מקרה ללכת לאורן של המלצות הממשלה (דוח חנין 2014) ולא להסתפק בעצירה על הזיהום הקיים אשר גורם לתחלואה גבוהה – אלא בצמצום התעשיות ואחסון החומרים המסוכנים במפרץ חיפה מתוך עקרון הזהירות המונעת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!