דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מיכל האמוניה

אימת האמוניה / מיכל האמוניה במפרץ חיפה צריך להיסגר - השאלה היא איך ומתי

צו הסגירה של מיכל האמוניה במפרץ חיפה הוארך עד יום ראשון | אמנם 97% מהאמוניה מופנית לייצור של 'חיפה כימיכלים' שנועד לייצוא, אך 3% אכן חיוניים למשק | 'פורום אדם סביבה במטרופולין חיפה': "לא לחדש את היתר הרעלים למערך האמוניה"

מיכל האמוניה בחיפה (צילום: חיים נתיב).
מיכל האמוניה בחיפה (צילום: חיים נתיב).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

צו הסגירה למיכל האמוניה במפרץ חיפה הוארך עד להמשך הדיון ביום ראשון הקרוב, כך קבעה השופטת ג'אדה בסול בבית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה היום בצהריים. אמש (חמישי) הוצא צו סגירה זמני למיכל האמוניה, בעקבות דוח חדש המעריך שהמיכל מסוכן יותר ממה שחשבו עד כה. לטענת חיפה כימיכלים, הלקוחה העיקרית של המיכל, ככל שיימשך צו הסגירה, יווצר קושי למפעלים רבים ברחבי הארץ להשיג אמוניה. לטענת עיריית חיפה, הסיכון לתושבים גובר על בעיות אלו.

מפגינים בחיפה נגד זיהום האוויר. צילום: דבר ראשון.
מפגינים בחיפה נגד זיהום האוויר. צילום: דבר ראשון.

ד״ר רויטל גולדשמיד, דוברת 'פורום אדם סביבה במטרופולין חיפה', אמרה: ״דחיית ההחלטה ומשיכת הזמן לראשון – כמוה כהשלמה של ממשלת ישראל עם העובדה כי מליון איש חיים במפרץ חיפה תחת מטריית זיהום אויר וסכנה קיומית. אנו דורשים לסגור את מערך האמוניה לאלתר, וכאשר הוא סגור ובתנאים בטוחים לציבור – לשקול ולדון בחלופות למפעל חיפה כימיקלים המסכן, לכאורה, חיי אדם. אנו דורשים משלמה כץ, מנהל מחוז חיפה, המשרד להגנת הסביבה", הדגישה גולדשמיד, "לעמוד על רגליים אחוריות בשביל הציבור במפרץ חיפה- ולא לחדש את היתר הרעלים למערך האמוניה."

אבסורד מתגלגל

כל עוד אין חלופה זמינה, טענותיה של חברת חיפה כימיכלים נכונות ביסודן – יש צורך חיוני באמוניה במשק, וסגירת המיכל יכולה ליצור לה בעיות. על פי הדוח החדש, וגם לפי ניתוח הנתונים בדוח של המשרד להגנת הסביבה משנת 2011, 3% מתפוקת המיכל השנתית חיונית למשק הישראלי, בעוד 97% משמשים לתעשיית הדשנים ליצוא. גם בעבור 3% אלו, יש לייצר חלופה בדמות יבוא אמוניה במכולות ובהן מיכל בטיחותי המחזיק כמות קטנה, או מפעלים קטנים לייצור אמוניה. עד אז, האפשרות הסבירה ביותר להגברת הבטיחות בטווח המיידי, היא לא לסגור את המיכל, אלא דווקא לעודד שימוש מקסימלי בו, תוך מניעת מילויו מחדש.

החלטות של המדינה על איסור זמני או קבוע לא מעניינות את אלפי טונות האמוניה הנמצאות בתוכו כעת, כמו גם את הסדקים הזעירים שאולי מתפתחים בדפנותיו, כמו גם את ראשי הנפץ של טילי חיזבאללה, אם ישוגרו. הדרך הסבירה לרוקן אותו היא איסור מילוי, לצד ייצור מוגבר במפעלי חיפה כימיכלים שיעזרו לרוקן את תוכנו במהירות. בתיאוריה המדינה יכולה להחליט לחייב את חיפה כימיכלים לשאוב את האמוניה החוצה למיכלית מילוי, אך פעולה כזו תשבית באופן מיידי את המפעל והיא עלולה להיות מסובכת מבחינה בטיחותית בפני עצמה.

מכיוון שקביעה משפטית בכיוון הזה יכולה לקחת זמן רב ולהיות חשופה לערעורים, יש משמעות גדולה למדיניות של המשרד להגנת הסביבה בנושא, שעד כה נקט בגישה זהירה, לפיה אישור השימוש עומד לפוג בחודש מרץ ולא צפוי להיות מחודש ללא פתרון. המשרד תבע מחברת חיפה כימיכלים להציג חלופה לשימוש במיכל האמוניה ואיים להורות על סגירתו לאלתר, אך לא קבע כי יש להפסיק את השימוש בו. בתביעה אחרת של עיריית חיפה, בבקשה לצו סגירה זמני למפעל כרמל אולפינים, המשרד להגנת הסביבה לא הסכים ליישר קו עם עמדת העירייה, מה שתרם לדחיית התביעה על ידי בית המשפט.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!