דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עזריאלי

עובדי קבלן / קניוני עזריאלי טוענים ל״מחויבות לקהילה״, בשטח הדברים נראים אחרת

המאבטחים ששומרים עלינו בקניון והמנקות שמעבירות אחרינו סמרטוט רטוב מועסקים דרך חברות קבלן ומהווים מטרה נוחה לניצול ושכר נמוך. יש מי שלא נותר אדיש ויוצא למאבק

מגדלי עזריאלי, ארכיון (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
מגדלי עזריאלי, ארכיון (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מאחורי הקווים האדריכליים המנחים את בנייתם של קניונים, עומד הרצון ליצור לצרכן "חווית קניות". חלל הקניון הוא כרחוב מלא בחלונות ראווה, רק שבשונה מהרחוב האורבני, שפעמים רבות הוא גם מלוכלך, חשוף ומדיף ריח – הרחוב הצרכני שמציע הקניון מהווה מעין בועה של ניקיון בוהק, ריח נעים ומיזוג אוויר.

בשולי הבועה הזו פוסעות חרש המנקות שמתפעלות את האשלייה. הן אוספות את מגשי המזון המהיר ומעבירות ניגוב זריז על השולחן, מנקות בדייקנות את השירותים בכל שעה עגולה, מרוקנות פחים, מעבירות סחבה על מה שנשאר מכוס מיץ עתירת צבע המאכל שנשמטה מידו של ילד. אנחנו כמעט שלא מרגישים בהן. עם הווסט או האוברול של החברה הקבלנית, הן כאילו נטמעות בתפאורה המלאכותית של תפאורת הקניון.

אבל בשבוע האחרון החלו פעילים חברתיים לפקוד את קניוני קבוצת עזריאלי, ולשוחח עם העוברים והשבים דווקא על העובדים השקופים האלו. מדובר בקמפיין של ״הקואליציה להעסקה ישירה״ שקורא להעברת עובדי הניקיון והשמירה המועסקים באמצעות חברות קבלן בקניוני קבוצת עזריאלי, להעסקה ישירה.

עו"ס אורנה עמוס, רכזת הקואליציה להעסקה ישירה: "אנחנו קוראים לציבור להצטרף אלינו לכל הפעילויות. אפשר להירשם אצלנו כפעילי שטח בקניון ליד הבית, לתמוך בעובדים, לעשות הסברה לצרכנים ולבעלי חנויות ועוד. במרץ נעשה גם פלאשמוב"

בפלאייר שחילקו לעוברים והשבים נכתב "874 מיליון ש"ח היה הרווח התפעולי של קבוצת עזריאלי בשנה האחרונה. הבונוס של דנה עזריאלי בשנה החולפת הסתכם ב-3.5 מיליון ש"ח, ועדיין היא בוחרת להעסיק אלפי עובדי קבלן בשכר רעב".

עוד נכתב בפלאייר כי עובדי הקבלן בקניון מרוויחים שכר מינימום, וכי בחודשי החגים שכרם אף עשוי לרדת לכשליש משכורת כתוצאה מהיותם מועסקים באופן שעתי. "אנחנו דורשים העסקה ישירה בקניוני עזריאלי!" סיכמו הפלאיירים בשורה אדומה ומובלטת.

"הבנו שהמועסקים בקניוני עזריאלי הם עובדי קבלן״ מסבירה שיר שווץ ל׳דבר ראשון׳, ״בגלל שהם מועסקים בחברה חיצונית אפשר לפגוע בזכויות שלהם ולנצל אותם. מדובר באנשים מאוכלוסיות חלשות, שיותר קל לנצל אותם. עולים חדשים, פליטים ובעיקר נשים".

שווץ מתנדבת במסגרת שנת שירות של ׳המחנות העולים׳ והיא החליטה להצטרף יחד עם הגרעין שלה לפעילות ההסברה בתל אביב, "בתור תנועה אנחנו מאמינים בשוויון ערך האדם ובזכות של כל אדם לעבוד באופן הוגן. לכן החלטנו להיאבק על זה.יש אנשים שמתעניינים ויש כאלו שאורמים שזה לא נוגע להם והם לא מתעסקים בעניינים פוליטיים״.

עו"ס אורנה עמוס, רכזת הקואליציה להעסקה ישירה מסבירה, שטרם היציאה לפעילות ההסברה המחאתית בשטח, שלחו פעילי הקואליציה מכתב הן ליו"ר הקבוצה דנה עזריאלי והן למנכ"ל הקבוצה בבקשה להפגש עימם, אך אלו לא נענו.

במכתב הדגישו שהניסיון שנצבר בארגונים שונים בארץ ובעולם מוכיח כי להעסקה ישירה יתרונות כלכליים למעסיק מעבר להיותה מוסרית יותר כלפי העובדים. זאת בין היתר בשל חיסכון בדמי התיווך לקבלנים אבל גם בשל העלייה בהזדהות העובדים עם מקום עבודתם המובילה לעלייה בפריון, לצמצום תחלופת העובדים ולשיפור איכות השירות.

הם גם ציינו את הערך המוסרי בהעסקה ישירה  שעשוי לעלות בקנה אחד עם החזון הארגוני המוצהר של קבוצת עזריאלי: ״מחויבות עמוקה לשיפור וקידום הקהילה… האחריות החברתית הינה חלק בלתי נפרד מתכנית העבודה העסקית של החברה".

"כרגע אנחנו מתמקדים בעיקר בהסברה" אומרת עמוס ומסבירה כי בעתיד מתוכננים צעדים נוספים. "אנחנו קוראים לציבור להצטרף אלינו לכל הפעילויות. אפשר להירשם אצלנו כפעילי שטח בקניון ליד הבית, לתמוך בעובדים, לעשות הסברה לצרכנים ולבעלי חנויות ועוד".

מתוך הפלאייר המחולק בקניוני עזריאלי: "874 מיליון ש"ח היה הרווח התפעולי של קבוצת עזריאלי בשנה האחרונה. הבונוס של דנה עזריאלי בשנה החולפת הסתכם ב-3.5 מיליון ש"ח, ועדיין היא בוחרת להעסיק אלפי עובדי קבלן בשכר רעב"

״אנחנו מתכננים במרץ לעשות גם פלאשמוב, ואנחנו רוצים שיהיו שם הרבה רקדנים. מעבר לזה בשלב הבא אפשר יהיה להיות מעורבים גם במשמרות מחאה. ובהמשך בהתאם להתפתחות של הדברים תיתכן גם קריאה לחרם צרכנים. אפשר לעקוב אחרי הפעילות בעמוד האירוע".

הרעיון של העסקת עובדי הניקיון והשמירה בקניונים בהעסקה ישירה כבר מזמן אינו מדע בדיוני. כבר בשנת 2010 העבירה הנהלת קניון ״דיזנגוף סנטר״ את עובדי השמירה להעסקה ישירה, ושנה לאחר מכן גם את עובדות הניקיון – סך הכל למעלה ממאה עובדות ועובדים.

בסרטון שהפיקה הקואליציה להעסקה ישירה העיד אלון פילץ, המנהל והבעלים של דיזינגוף סנטר, כי להערכתו בעקבות צעד זה הצטמצמו עלויות הקניון לעובד בכ-10% עד 15% תוך שיפור תנאי ההעסקה של העובדים, "המחשבה היא שבן אדם יוכל לצבור את הזכויות שלו, זה גם ערך", הסביר פילץ, "זה לא נורא שעובדים ידעו שיש להם מקום עבודה קבוע. לדעתי זה לא נורא גם למעסיק, גם אם בעוד כמה שנים זה יתייקר במשהו. יהיו לו עובדים טובים".

מהנהלת קבוצת עזריאלי בחרו שלא להגיב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!