דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

בעולם / מאות אלפים הפגינו באיראן לציון מהפכת 1979

בצל התגברות המתיחות בין המשטר האיראני לממשל טראמפ, מאז הניסוי הבליסטי שערכה איראן, יצאו מאות אלפי אזרחים לצעדות והפגנות ברחבי המדינה לציין 38 שנים למהפכה האסלאמית. המפגינים קראו בססמאות המסורתיות כנגד ארה"ב וישראל

צעדה למיון 38 שנים למהפכה האסלמית בטהראן (צילום: סוכנות AP).
צעדה למיון 38 שנים למהפכה האסלמית בטהראן (צילום: סוכנות AP).

מאות אלפי איראנים החלו לציין הבוקר (שישי) את יום השנה ה-38 למהפכה האסלאמית בעצרות ותהלוכות ברחבי המדינה. האירועים מציינים את הדחתו של השאה רזא כורש עלי פהלווי על ידי האייתוללה רוחאללה ח'ומייני ב-11 בפברואר 1979, והפיכתה של איראן לרפובליקה אסאלמית.

צעדה למיון 38 שנים למהפכה האסלמית בטהראן(צילום: סוכנות AP).
צעדה למיון 38 שנים למהפכה האסלמית בטהראן (צילום: סוכנות AP).

בבירה טהרן קראו הצועדים בססמאות המסורתיות נגד ארה"ב וישראל. האירועים השנה מקיימים בצל אמירתו של הנשיא הטרי של ארה"ב דונלד טראמפ, אחרי ניסוי הטילים שערך המשטר האיראני בחודש שעבר לפיה "הם לא מעריכים כמה 'נדיב' היה כלפיהם הנשיא אובמה, לא אני!".

מאות אלפי המפגינים צעדו, בין השאר, גם לכיכר החירות בטהראן, שם נאם הנשיא חסן רוחאני. נשיא איראן כינה את הממשל האמריקני חדש "בעיה" ואמר כי מדינתו תענה בתקיפות לכל איום מצד אויביה.

"(אויבינו) צריכים לדעת שהם חייבים לדבר עם האומה האיראנית בצורה מכובדת", אמר רוחאני, "האומה שלנו תענה בתקיפות לכל איום. (האיראנים) יפעלו נגד האויבים עד הסוף".

רוחני כינה את איראן "ביתם של אריות" אך אמר שהמדינה לא מחפשת עימותים. "אנחנו לא רודפים עימותים באזור ובעולם" אמר, "אנחנו מאוחדים נחד בריונות ונגד כל איום".

במרכז העיר טהרן צעדו אלפי בני אדם, חלקם נשאו את דגל המדינה וחלקם אחזו בשלטים וכרזות עם ססמאות המהפכה. דגלי ארה"ב, כמו גם תמונות של נשיא ארה"ב הנוכחי וקודמיו, הושלכו על הכביש כדי שהצועדים יוכלו לדרוך עליהם. המשתתפים אף זרקו כדורים וחצים על תמונות של טראמפ ושל ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו.

בצעדה הונפו גם מספר כרזות בשפה האנגלית עליהם נכתב: "תודה לעם האמריקני על תמיכתו במוסלמים", ו"תודה מר טראמפ…על שגילית את פרצופה האמתי של ארה"ב" -אזכור לדבריו של המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, ביום שלישי האחרון, כי טראמפ הראה את "הפנים האמתיות" של המדינה בראשה הוא עומד.

חמינאי קרא ביום שלישי לאיראנים להשתתף בהפגנות כדי להראות שהרפובליקה האסלאמית לא מפחדת "מאיומים" אמריקניים. "אמריקה וטראמפ לא יכולים לעשות דבר. אנחנו מוכנים להקריב את חיינו למען מנהיגנו חמינאי", אמר צעיר איראני לטלוויזיה הממלכתית.

מנגד, דיווח כתב הניו יורק טיימס באיראן כי בצעדה השתתפו גם מפגינים שביטאו אהדה לארה"ב, ואף הניפו שלטים שקראו לאמריקנים לבוא לבקר במדינה.

בכירים רבים במשטר השתתפו בטקס שנערך בטהראן, ביניהם גם קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס, הכוח האחראי לפעילות משמרות המהפכה האיראניים מחוץ לגבולות איראן, ומתמקד כעת במלחמה בסוריה.

הטלוויזיה הממלכתית של איראן שידרה תמונות של האירועים בטהראן ובערים אחרות המדינה, רבים מהם התקיימו בטמפטורות מתחת לאפס. על פי דיווחי הטלוויזיה, השתתפו באירועים מיליוני בני אדם.

צעדה למיון 38 שנים למהפכה האסלמית בטהראן(צילום: סוכנות AP).
צעדה למיון 38 שנים למהפכה האסלמית בטהראן(צילום: סוכנות AP).
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!