דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

סכנה לרצח עם / מעל אלף בני מיעוט הרוהינגיה במיאנמר נרצחו מאז אקטובר

המיעוט המוסלמי במדינה סובל בשנים האחרונות מרדיפות קשות על ידי המשטר במדינה ונמצא בסיכון לרצח עם. האפיפיור והאו"ם גינו את המעשים, אך מנהיגי העולם שותקים

מוסלמיות בנות מיעוט הרוהיניגיה במחנה פליטים במחוז ריקאן שבמערב מיינאמר(צילום: AP).
מוסלמיות בנות מיעוט הרוהיניגיה במחנה פליטים במחוז ריקאן שבמערב מיינאמר(צילום: AP).
אוריאל לוי

למעלה מאלף בני רוהינגיה, קבוצה אתנית מוסלמית המרוכזת במערב מיאנמר (בורמה לשעבר), נרצחו בפשיטות שערך לאחרונה צבא המדינה במחוז ראקין. האפיפיור גינה את האלימות נגד בני הרוהינגיה במיאנמר, שהוגדרו על פי האו"ם כמיעוט הנרדף ביותר בעולם.

שני בכירים באו"ם דיווחו במסיבת עיתונאים שנערכה בבנגלדש ביום שלישי שעבר כי בפשיטות אחרונות של צבא מיאנמר על כפרים של בני רוהינגיה נרצחו לפחות אלף בני אדם, ביניהם גם נשים וילדים. לפי הערכות קודמות של האו"ם, באוקטובר 2016 נרצחו מאות בני רוהינגיה, אך תחקיר מעמיק שכלל ראיונות עם עשרות ניצולים שנמלטו לבנגלדש הוביל את האו"ם לשנות את הערכותיו. התחקיר נערך במחנות פליטים של בני רוהינגיה בבנגלדש, אליה נמלטו 75,000 פליטים ממיאנמר.

למחרת (רביעי) גינה האפיפיור פרנציסקוס את האלימות נגד המיעוט המוסלמי. "הם סובלים כבר שנים, הם מעונים ונרצחים רק בגלל שהם מבקשים לחיות בתרבות ובאמונה המוסלמית שלהם" אמר האפיפיור והוסיף כי "הם נזרקים החוצה ממיאנמר, מועברים ממקום למקום כי אף אחד לא מעוניין בהם. אבל הם אנשים טובים, אנשי שלום. הם אינם נוצרים, אך הם בכל זאת אחינו ואחיותינו."

הרוהינגיה הוא עם מוסלמי החי במיאנמר, בהודו ובבנגלדש. בני הרוהינגיה טוענים כי מוצאם באזור החוף של מערב מיאנמר ומזרח הודו ובנגלדש, בעוד הבורמזים טוענים כי הם פלשו לארצם מהודו. הבריטים, ששלטו בארצות אלו, הביאו בני רוהינגיה רבים מהודו ובנגלדש לבורמה, החל מהמאה ה-19, על מנת להשתמש בכוח עבודתם בחקלאות. בני רוהינגיה נוספים היגרו למיאנמר לאחר מלחמת העצמאות של בנגלדש (1971).

הבורמזים הבודהיסטים מתייחסים לבני הרוהינגיה המוסלמים כפולשים, ומאשימים אותם בהתקפות טרור כנגד צבא מיאנמר. במהלך שנות התשעים החלה החונטה הצבאית ששלטה במיאנמר לחוקק חוקים המפלים לרעה את בני הרוהינגיה. במקביל החל הצבא להשתלט על שטחי המחייה שלהם תוך שריפת כפרים וגירוש אוכלוסיה.

בשנות האלפיים נשללה אזרחותם של מיליון וחצי בני הרוהינגיה החיים במיאנמר, ובמקביל נפסקו נגדם הלכות דתיות והם פוטרו אותם מכל המשרות הציבוריות. המשטר במדינה בודד אותם במחנות עקורים ברצועת החוף וכך הפריד בינם ובין האוכלוסייה הבודהיסטית. אלפי בני הרוהינגיה נמלטו מזרחה באמצעות סירות, מתוכם רבים טבעו בים ונרצחו בשלל דרכים בעוד שריפת כפריהם נמשכת. חוקרים הזהירו כי בני הרוהינגיה עשויים להיות קרבנות לרצח-עם.

מאז 2012 החלה השמדה מאורגנת של בני רוהינגיה במיאנמר. מעשי הטבח נגדם התגברו, כאשר בין הנרצחים גם נשים וילדים; וכפרים נמחקו עד היסוד. בין ה-9 ל-20 באוקטובר 2016 נרצחו 428 בני רוהינגיה במיניאמר, 192 נשים נאנסו, 440 נעצרו, ועוד 160 הותקפו ונפגעו מאלימות. ב-25 בנובמבר 2016 רצח צבא מינאמר כ-500 בני רוהינגיה בכפר חאתי פארה (Hati Para). שבוע לפני כן, ב-19 בנובמבר, פרסם "משמר זכויות האדם" (HRW) דו"ח לפיו יותר מ-1,000 בתים של בני רוהינגיה הוחרבו בהוראת הממשלה. ב-19 בדצמבר פרסם ארגון זכויות האדם "אמנסטי אינטרנשיונל" דו"ח אודות מקרים רבים של רצח, אונס, גירוש והחרבת כפרים של בני הרוהינגיה במחוז ראקין שבמיאנמר, החל מאוקטובר 2016.

לאחרונה התייחס האו"ם לרדיפת הרוהינגיה במספר הזדמנויות. בהודעה שפרסם ב-3 בינואר 2017 האשים האו"ם את מיאנמר בביצוע "פשעים נגד האנושות". גם אחמד אל-טאייב, העומד בראש האוניברסיטה המוסלמית אל-אזהר שבקהיר ונחשב לאימאם הגדול של האיסלם (מקביל לאפיפיור) גינה את רדיפת בני הרוהינגיה בנובמבר אשתקד.

לעומת זאת, מנהיגי העולם נותרו אדישים למתרחש במיאנמר. בתחילת דצמבר 2016 הודיע נשיא ארה"ב ברק אובמה כי יבטל את הסנקציות נגד מיאנמר בעקבות השיפור במצב זכויות האדם במדינה. יומיים לאחר מכן, כלת פרס נובל לשלום, ראשת הממשלה הבורמזית אונג סן סו צ'י,  צחקה כשנשאלה אודות רדיפת הרוהינגיה. לאחר שנמתחה נגדה ביקורת רבה, הודיע סו צ'י לפני כשבועיים כי תחקור את הפשעים נגד בני הרוהינגיה לבקשת נציב זכויות האדם של האו"ם. מנהיגים אירופאים נמנעו מלהתייחס לרדיפת הרוהינגיה עד כה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!