דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנימין נתניהו

ישראל-ארה"ב / ייפגשו ביום ד': טראמפ מתכנן יוזמת שלום, לחצים מימין על נתניהו

טראמפ של אחרי הבחירות כבר הספיק לסגת מכמה הצהרות אוהדות לבנייה ביו"ש והעברת השגרירות לי-ם | ועדיין, הגישה החיובית שלו ביחס לישראל חושפת את נתניהו ללחץ מצד השרים "לשבור ימינה"

נתניהו וטראמפ (צילום: אלכס קולומויסקי, AP)
נתניהו וטראמפ (צילום: אלכס קולומויסקי, AP)
שי ניר

הפגישה הצפויה ברביעי הקרוב בין נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ לראש הממשלה בנימין נתניהו תסמל את תחילתו של פרק חדש ביחסי שתי המדינות – פרק שמוקדם מידי לחזות את תוכנו. בפרק הקודם ישב בבית הלבן ברק אובמה, שתמך בישראל אך התנגד לפגיעה בסטטוס קוו ביהודה ושומרון, ונראה כי בשלב די מוקדם איבד אמון בנתניהו. טראמפ, לעומתו, שידר עד כה עמדות אוהדות בהרבה ביחס לישראל – אך בזמן המועט שחלף מכניסתו לתפקיד הספיק להוכיח כי אינו מחויב באופן מלא להצהרותיו ערב הבחירות. מן העבר השני, דווקא הגישה החיובית יותר של טראמפ ביחס לישראל חושפת את ראש הממשלה נתניהו ללחץ משרי ממשלתו שלו "לשבור ימינה" .

לשני המנהיגים לא יחסרו נושאי שיחה בתחום המדיני – החל מהמלחמה בדאע"ש ובאיסלאם הקיצוני על רקע מלחמת האזרחים בסוריה, דרך עתיד הסכם הגרעין עם איראן שנתניהו וטראמפ התנגדו לו בחריפות, ועד לעתיד היחסים בין ישראל לפלסטינים וסוגיית הקמתה של מדינה פלסטינית. בטווח היותר קרוב נמצאים על הפרק הבנייה הישראלית ביהודה ושומרון, וכן חוק ההסדרה שהתקבל בכנסת בשני האחרון.

ג'ארד קושנר, חתנו של טראמפ ויועצו הבכיר, נפגש לאחרונה עם שגריר ישראל בארה"ב רון דרמר בנסיון לקדם את "יוזמת השלום" של טראמפ. ברביעי שעבר נפגשו טראמפ וקושנר עם איש העסקים המקורב לנתניהו שלדון אדלסון.

העיתון "ניו יורק טיימס" דיווח בחמישי האחרון כי טראמפ מתכנן מהלך לקידום השלום במזרח התיכון. על פי הדיווח, הנשיא החדש ויועציו מנסים לפתח אסטרטגיה שתביא ליציאה מהקיפאון המדיני בסכסוך הישראלי-פלסטיני באמצעות גיוס מדינות ערביות באזור כמו מצרים וערב הסעודית. הגישה המסתמנת תואמת את מדיניותו של נתניהו, המתבססת על שותפות בלתי רשמית עם המדינות המוסלמיות הסוניות בנסיונן לבסס ציר כנגד איראן השיעית. עוד נמסר כי בכירים ערבים הזהירו את טראמפ ויועציו כי אם הם מעוניינים בשיתוף פעולה, על ארה"ב לא להקשות עליהם במהלכים פרובוקטיביים פרו-ישראלים, כגון העברת שגרירות ארה"ב בישראל לירושלים ובניית התנחלויות חדשות או הרחבת התנחלויות קיימות, כפי שהכריזו נתניהו ושר הביטחון אביגדור ליברמן לפני כשבועיים.

בשבועות האחרונים שוחח טראמפ טלפונית עם מנהיגים ערבים מהמזרח התיכון, שיחות שסייעו לעצב את חשיבתו על האזור. בין המנהיגים שאיתם שוחח – נשיא מצרים עבד אל פתח א-סיסי, מלך ערב הסעודית סלמן, נשיא איחוד האמירויות ונסיך הכתר של אבו דאבי ח'ליפה בן זאיד אאל נהיאן, נשיא טורקיה ראג'פ טייפ ארדואן. ג'ארד קושנר, חתנו של טראמפ ויועצו הבכיר, נפגש לאחרונה עם שגריר ישראל בארה"ב רון דרמר בנסיון לקדם את "יוזמת השלום" של טראמפ. ברביעי שעבר נפגשו טראמפ וקושנר עם איש העסקים המקורב לנתניהו שלדון אדלסון.

המנהיגים הערבים הבהירו לטראמפ כי הבטחות הבחירות שלו, הכוללות שינוי אסטרטגיית הלחימה בדאע"ש, העברת השגרירות בישראל לירושלים ותמיכה בבנייה ישראלית ביהודה ושומרון מעוררות בהם חששות כבדים. בתחילת החודש הגיע מלך ירדן עבדאללה לארה"ב ללא הזמנה, במטרה להיפגש עם טראמפ ולהזהיר אותו מפני התלקחות אזורית. גם מישראל התקבלו מסרים חשאיים המבקשים שהשגרירות לא תועבר, עקב חשש להתפרצויות אלימות – בניגוד לעמדה המוצהרת של ההנהגה. בשלב זה הודיע טראמפ שלא יעביר בקרוב את השגרירות לירושלים ושהוא "לומד את העניין".

החלטתם של נתניהו ושר הביטחון ליברמן לאשר אלפי יחידות דיור חדשות ביהודה ושומרון לפני כשבועיים העמידה את טראמפ במבחן נוסף. שעות לאחר פגישת טראמפ ועבדאללה הודלף לג'רוסלם פוסט מסר מהבית הלבן המזהיר מפעולות שיקשו על הממשל במהלכים האזוריים. "אנו מפצירים בכל הצדדים להמנע ממעשים חד-צדדים, כולל הכרזות לגבי ההתנחלויות, העשויים לחתור תחת יכולתנו לחולל התקדמות", נכתב. מאוחר יותר פרסם הבית הלבן הודעה רשמית ומרוככת יותר, בה נאמר כי "בעוד איננו מאמינים כי ההתנחלויות מהוות מכשול לשלום, בנייתן של התנחלויות חדשות או הרחבתן של התנחלויות קיימות מעבר לגודלן הנוכחי, לא יסייע להשגת מטרה זו." לאחר הצהרה זו מיהרו בימין הישראלי להתייחס רק לחלקה הראשון, ולהכריז כי טראמפ בעד ההתנחלויות ולא ימנע את המשך הבנייה.

לאחר המסר האמריקני לישראל שלא לקדם מהלכים חד צדדים הגיע צעד נוסף – הממשל האמריקני סיכל את מינויו של הבכיר הפלסטיני סלאם פיאד לעמוד בראש משלחת האו"ם בלוב. ייתכן שמדובר בצעד מאזן, שנועד לאותת על תמיכת ארה"ב בישראל. מנגד, ייתכן שמדובר גם בצעד מקדים לקראת מכה אמריקנית נוספת על ישראל.

הנשיא החדש ויועציו מנסים לפתח אסטרטגיה שתביא ליציאה מהקיפאון המדיני בסכסוך הישראלי-פלסטיני באמצעות גיוס מדינות ערביות באזור כמו מצרים וערב הסעודית

טראמפ: "מצפה מישראל להתנהג באופן הגיוני בתהליך השלום"

בראיון ל"ישראל היום" חזר טראמפ על עמדתו השוללת בנייה ביהודה ושומרון: "יש שטח מוגבל שנשאר, וכל פעם שאתה לוקח אדמה עבור התנחלויות, נותר פחות שטח. אני לא מישהו שמאמין שלהתקדם עם התנחלויות זה טוב לשלום. אבל אנחנו בוחנים כל מיני אופציות", אמר.

בנוגע ליחסים בין ישראל לפלסטינים אמר טראמפ כי הוא מצפה מישראל "להתנהג באופן הגיוני בתהליך השלום. הוא הוסיף כי "אולי אפילו תהיה אפשרות לשלום גדול יותר מאשר שלום ישראלי-פלשתיני. אני רוצה ששני הצדדים יתנהגו באופן סביר, ויש לנו סיכוי טוב לכך". עוד אמר טראמפ – "אנחנו כרגע בתהליך שנמשך הרבה זמן, עשורים. הרבה אנשים חושבים שאי אפשר לעשות את זה, ומסביבי הרבה אנשים חכמים טוענים שאי אפשר להגיע להסכם. אני לא מסכים איתם. אני חושב שאפשר להשיג הסכם, ושצריך להשיג הסכם".

לחצים על נתניהו מימין

העמדה החיובית יחסית של טראמפ לגבי ישראל יצרה סד לחצים שמופעל כעת על נתניהו מצד שרי ממשלתו שלו. העובדה שמה שלא היה אפשרי בתקופתו של אובמה אולי אפשרי עכשיו גורמת לשרים שמתנגדים למדינה פלסטינית לעודד את נתניהו שישכנע את טראמפ להתנער מהרעיון. בעיתון "מקור ראשון" פורסם כי היום (ראשון) צפוי דיון בקבינט המדיני-בטחוני לקראת הפגישה עם טראמפ. שר החינוך ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט פירסם במוצ"ש הודעה בחשבון הפייסבוק שלו בו קרא לנתניהו שלא להצהיר על מחויבות למדינה פלסטינית בפגישתו עם טראמפ. "אם בהודעתם יזכירו לראשונה בקדנציה את המחוייבות להקמת פלסטין, או 'שתי מדינות' בניסוח כזה או אחר, כולנו נרגיש זאת בשנים הקרובות על בשרנו. האדמה תרעד", כתב והוסיף כי "כל מה שקרה לנו מאז אוסלו, ההתנתקות ונאום בר אילן יואץ וננוע במסלול הבלתי נמנע לעבר פלסטין על כביש שש".

גם השר לבטחון פנים גלעד ארדן כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "אמירת הנשיא טראמפ שההתנחלויות אינן המכשול בפני השלום היא האמירה החשובה ביותר מזה זמו רב. לאחר שנים של אחיזת עיניים יש נשיא שמבין שהבעיה האמיתית היא בחוסר הקבלה של הפלשתינים את קיומה של המדינה היהודית." ארדן הוסיף כי "בנייה רק בגושים ובירושלים(כפי שמקווים בשמאל) עלולה לקבע מראש את התוצאות של כל מו״מ עתידי ולפגוע ללא סיבה במאות אלפי המתיישבים ביישובים הרבים".

הלוחצים מקווים לדחוק את נתניהו לפינה ולהרוויח נקודות בקהל בוחריהם. הוא מצידו, האשים אותם בחוסר אחריות: מסביבתו של נתניהו מסרו במוצ"ש כי "התבטאויות שרים על הפגישה עם טראמפ עלולות לחבל בה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!