דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

מדיני / לקראת ישיבת הקבינט: מאבקים פנימיים על הנהגת הימין

הקבינט מדיני-ביטחוני צפוי להתכנס היום (א') לקראת פגישתם הקרובה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ | עוד קודם להתכנסותו התעמתו נפתלי בנט וישראל כ"ץ, במה שנראה כמאבק על הנהגה עתידית של גוש הימין | בנט: "לרדת ממדינה פלסטינית", כ"ץ: "חברי קבינט לא צריכים להתלהם כדי להרוויח רווח פוליטי"

נפתלי בנט וישראל כץ  (צילומים: פלאש90).
נפתלי בנט וישראל כץ (צילומים: פלאש90).
שי ניר

הקבינט מדיני-ביטחוני צפוי להתכנס היום (ראשון) לדון בפגישתם הקרובה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ. הקבינט יעסוק, ככל הנראה, בעמדתה של מדינת ישראל והמסרים אותם יעביר נתניהו לטראמפ בפגישתם הרשמית הראשונה. לקראת הישיבה, מצאו חברי הקבינט הזדמנות להתבטא ציבורית כדי להטות את דעת הקהל, להשפיע על תוכן הישיבה,  ולהשיג הישגים פוליטיים בקרב ציבור תומכיהם. זאת במסגרת מה שהגדיר השר יובל שטייניץ, בראיון ברשת ב' ערב ההצבעה על חוק ההסדרה, כתחרות "מי יותר ימני או מי יותר קיצוני".

שר החינוך ויו"ר מפלגת הבית היהודי, נפתלי בנט, ניסה לאתגר את נתניהו במאבק על הנהגת הימין בישראל. בפוסט שפרסם בדף הפייסבוק שלו במוצאי שבת, הגדיר בנט את פגישת טראמפ נתניהו כ"מבחן חייו" של נתניהו. בנט קרא לסגת מרעיון שתי המדינות, לספח את שטחי יהודה ושומרון ושהפלסטינים יסתפקו ברצועת עזה ובמדינת ירדן.

דברים אלה באים על רקע הצלחת הבית היהודי להעביר תוך לחץ פוליטי אגרסיבי את חוק ההסדרה בשבוע שעבר. חוק אליו התנגד בנט בתחילה, אך נאלץ לתמוך בו במסגרת המאבקים הפנימיים בקרב המנהיגות הדתית-לאומית-מתנחלית כיוון שגם שם יש מי שמאתגר אותו מימין – כמו, למשל, חברי הכנסת שולי מועלם-רפאלי ובצלאל סמוטריץ' שקידמו את חוק ההסדרה כיוזמת חקיקה פרטית.

שר התחבורה והמודיעין וחבר הקבינט המדיני בטחוני, ישראל כ"ץ, הגיב הבוקר בתקיפות לדבריו של בנט. "חברי קבינט לא צריכים להתלהם כדי להרוויח רווח פוליטי" אמר, "התופעה של שר בקבינט שעומד בראש מפלגה קטנה מוכן לחמם את כל הגזרה בעזה בגלל שיקולים פוליטיים ולגרור את כל המערכת למלחמה היא חמורה ביותר".

ברקע דבריו של כ"ץ גם התבטאותו של בנט בשבוע שעבר כי "סבב המלחמה הבא קרוב. זה שאלה של זמן ולא שאלה של האם. רק הכרעת האויב תשים לזה קץ".כמו גם פרסומו הקרוב של דו"ח מבקר המדינה על התנהלות הקבינט במהלך מבצע 'צוק איתן' והדלפות התמלולים מישיבות הקבינט. "בנט מנסה להרחיב את קהל התומכים על חשבון אינטרסיים לאומיים והדבר צריך להיקטע." אמר כ"ץ והוסיף, "אני מתכוון להלחם בנורמות של עבודת הקבינט במהלך צוק איתן".

על פגישת נתניהו וטראמפ אמר כ"ץ, ברוח המסרים הרשמיים של הבית הלבן, כי על מהלכיה של ישראל להיות מתואמים עם הממשל חדש. "ברור שישראל מדינה עצמאית אך בנסיבות של ממשל ידידותי צריך להגיע לתיאום והבנה עם ארה"ב", אמר.

בבית היהודי מיהרו להגיב לדברי כ"ץ, והאשימו כי דבריו באים על רקע התערערות מעמדו של נתניהו בשל חקירות פליליות ובדיקות שונות. "השר כ"ץ מנהל קמפיין להחלפת נתניהו, הכולל הקמת מטה ותכנון מדוקדק להחלפתו, ומנסה להשיק את הקמפיין במתקפה אישית נגד שרים אחרים בממשלה" אמרו, "מוטב שיחזור לעסוק בפקקים בכביש 1 ובתאונות ולא יגרור את הבית היהודי לקרבות האישיים שלו נגד נתניהו".

ראש האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני, יצחק (בוז'י) הרצוג אשים את בנט כי חזון מדינה אחת לשני עמים, אותו הוא מקדם יביא ל"אובדן זהות מדינת ישראל כמדינת הלאום היהודית". לנתניהו אמר הרצוג כי עליו להחליט "אם הוא טס לארה"ב כראש ממשלת ישראל או כשר החוץ של נפתלי בנט". עוד הוסיף כי על נתניהו לחזור על מחויבותו לפתרון שתי המדינות, "פתרון שיבטיח את המשך קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית עם רוב יהודי. האינטרס הלאומי העליון של מדינת ישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!