דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חוק המואזין

חוק המואזין / השרים אישרו את חוק המואזין המרוכך

בגרסתו החדשה הוסרה מהחוק התייחסות מפורשת למסגדים וצומצם זמן איסור השמעת הכריזה לשעות הלילה | החוק אושר למרות ניסיונות להסדיר את הנושא בהידברות | ח"כ יהודה גליק: "החוק מיותר, אני מקווה שייפול בטרומית"

מסגד ביפו (צילום: אסתר רוביאן / פלאש 90).
מסגד ביפו (צילום: אסתר רוביאן / פלאש 90).
שי ניר

הצעת החוק שזכתה לכינוי 'חוק המואזין', תיקון לחוק למניעת מפגעים –מניעת רעש ממערכת כריזה בבית תפילה של ח"כ מרדכי (מוטי) יוגב (הבית היהודי) ויו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן (הליכוד), אושרה אתמול (ראשון) בוועדת השרים לענייני חקיקה וצפויה לעלות לקריאה טרומית במליאת הכנסת ביום רביעי הקרוב. הצעת החוק רוככה בעקבות לחץ החרדים השותפים בקואליציה שהתנגדו להצעה ובהתערבותם של נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, אנשי דת בכירים מכל הדתות ואפילו איחוד חוצה מפלגות שהובילו ח"כ זוהיר בהלול (המחנה הציוני) וח"כ יהודה גליק (הליכוד) בניסיון ליתר את החוק באמצעות הקמה של וועדה בין דתית שתפתור את הבעיות המתעוררות בשל הכריזה באמצעות הדברות והסכמה לפשרה.

הצעת החוק החדשה, בשונה מהקודמת, מוגבלת לחלק משעות היממה מהשעה 23:00 ועד לשעה 07:00 בבוקר למחרת, ואוסרת בשעות הללו להפעיל כריזה מבתי תפילה. על אף שהחוק מכוון בעיקר למערכות הכריזה של המסגדים, דברי ההסבר של הצעת החוק גם שונו, ובמקום הניסוח המזכיר "מרעש שנגרם כתוצאה מקריאות המואזין במסגדים" נכתב, "מרעש שנגרם ממערכות כריזה בבתי תפילה". עוד הוכנס לחוק קנס בגובה 10 אלף שקלים לעוברים עליו.

חברי הכנסת זוהיר בהלול ויהודה גליק בישיבה לגיבוש מתווה חלופי לחוק המואזין (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
חברי הכנסת זוהיר בהלול ויהודה גליק בישיבה לגיבוש מתווה חלופי לחוק המואזין (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).

ח"כ מוטי יוגב, יוזם הצעת החוק להגבלת רעש מבתי תפילה ברך על ההחלטה לאישור הצעת החוק בוועדת השרים ואמר, "אין בכוונתנו לפגוע בחופש הדת אלא להביא למניעת פגיעה בשנתם של כלל אזרחי ישראל". על אף שהשינוי אותו מקדם יוגב הוא באמצעות חקיקה ולא באמצעות הדברות או הסכמה, כינה יוגב את החוק כחברתי ואין מטרתו לפגוע בחופש הדת , "החוק הוא חוק חברתי ונמשיך בקידומו תוך שיתוף פעולה מלא, על מנת לא לפגוע בחופש הדת מחד ומאידך לא להפריע לשנתם של אזרחי ישראל."

ח"כ יהודה גליק, מתנגד מובהק לחוק, אמר ל"דבר ראשון" כי הוא מיותר ונועד לקידום מטרות פוליטיות אישיות בלבד, "אמנם ההצעה מרוככת אבל החוק עוד יותר מיותר כי כבר יש חוק שאוסר על רעש בשעות הלילה." ומוסיף, "למה צריך חוק נגד המוסלמים? החוק נועד שכל מיני אנשים יגזרו קופון וחבל מאוד."

הצעת החוק בגרסתה הקודמת עוררה סערה במגזר הערבי והוציאה לרחובות אלפי מפגינים, שהרגישו כי החוק הוא פרובוקציה ומעשה כפייה על המגזר. נשיא המדינה ראובן ריבלין, שהתנגד לחוק, אף התקשר ליו"ר מפלגת כולנו, שר האוצר משה כחלון וביקש ממנו לאפשר חופש הצבעה לח"כיו. בנוסף קיים הנשיא מפגש של אנשי דת בכירים, מוסלמים ויהודים, בביתו במטרה לקדם הידברות. במפגש השתתף גם ראש האימאמים שייח מוחמד כיוואן ואמר כי הוא פועל להנמכת הווליום באופן עצמאי. חברי הכנסת גליק ובהלול קיימו בכנסת לאחר מכן, כנס הידברות בין דתי בהשתתפות רבנים, שייח'ים, אימאמים וכמרים בכירים המתנגדים, בכל תוקף, להצעת החוק. בין המשתתפים שררה הסכמה כי אין בעיה עם קריאת המואזין כשלעצמה, אלא רק בהקשר של קריאת ההשכמה במקומות בהם יש צורך בהתחשבות בזולת. מהכנס יצאה הצהרה משותפת והוסכם על מתווה להקמתן של ועדות מקומיות, שיורכבו מאנשי דת בכירים, שינסו להגיע לפתרון מחלוקות נקודתיות. עוד הוצע להקים ועדה בין-דתית, תחת משרד ראש הממשלה, שתהיה כתובת לתלונות ושתגבש מתווה מוסכם למוקדי מחלוקת.

גליק ער לבעיות הרעש בשטח אך חושב שיש למצוא דרך אחרת לפתור את המחלוקות וממשיך לנסות ולקדם את מתווה ההדברות, "אנחנו ממשיכים לפעול כל הזמן והיה עוד כנס לשיח ביו יהודים למוסלמים ומקווה שנתחיל בקרוב לצאת לשטח." לדברי גליק החוק לא צפוי להמשיך בקרוב את הליך החקיקה וכנראה יתקע, "אני שמח שהחוק בינתיים לא מגיע לכנסת לא השבוע ולא שבוע הבא. אני מאמין שאם החוק יפול בטרומית הוא לא יתקדם." לדברי גליק הדרך לחולל שינוי חברתי היא איטית ולוקחת את הזמן שלה, "מי שרוצה פתרון של אמת, לא משנה את המציאות בכוח ובשניה אחת." ומוסיף כי בזמן הקרוב הוא ובהלול אמורים לצאת לסיור משותף ברמלה ולוד, ערים מעורבות בהן יש מחלוקות ותלונות מצד תושבים כי הכריזה של המסגדים מפריעה בשעות שלפנות בוקר, "להגיע למקומות בהם יש ויכוח ולנסות לפתור אותו."

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!