דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טראמפ

כלכלת טראמפ / טראמפ רומז על הורדה דרמטית במס החברות, וול סטריט מזנקת

האם יקיים את הבטחת הבחירות שלו ויוריד את מס החברות מ-35% ל-15%? | טראמפ: "תוך כשבועיים-שלושה נשחרר הודעה על שינוי פנומונלי במיסים" | החברים מוול-סטריט שמחים. מאוד

דונלד טראמפ על מקרע הטלוויזיה בבורסת ניו יורק (צילום ארכיון: AP Photo/Richard Drew).
דונלד טראמפ על מקרע הטלוויזיה בבורסת ניו יורק (צילום ארכיון: AP Photo/Richard Drew).
יונתן קירשנבאום

בפגישה עם ראשי חברות התעופה האמריקאיות ביום שישי רמז טראמפ לגבי מדיניות קיצוץ מס החברות, אותו הוא מקדם מאז המירוץ לנשיאות. "הורדת עול המיסים מהחברות האמריקאיות נמצאת גבוה בסדר העדיפויות שלנו. תוך כשבועיים-שלושה נשחרר הודעה על שינוי פנומונלי במיסים" אמר טראמפ במפגש. בתגובה, זינקו ערכי המניות של החברות הנסחרות בוול סטריט.

טראמפ טרם חשף את פרטי התכנית, אבל בעבר אמר כי הוא מתכוון לקצץ במס החברות האמריקאי מ-35% כיום ל-15%. משמעותו של קיצוץ כזה הוא כי חברות ידרשו לשלם כמעט מחצית מהמסים ששילמו עד כה בארה"ב. לצורך ההשוואה, בישראל קיים מס חברות של 25%.

וול סטריט (צילום: AP)
וול סטריט (צילום: AP)

טראמפ מסביר את הצורך בקיצוץ במס החברות בכך שגובה המיסים הנוכחי מונע מחברות אמריקאיות לייצר במדינה, היות וזול יותר לייצר במדינות זרות ולייבא את המוצרים לארה"ב. לטענת טראמפ, הורדת המיסים על פעילות תאגידית בארה"ב תמשוך בעלי עסקים לאמריקה, ותייצר מקומות עבודה נוספים.

הקיצוץ במיסים בא על רקע שיא של כל הזמנים באי השיוויון בארה"ב. העשירון העליון בארה"ב מחזיק כיום בכ-50.1% מהרווחים במשק האמריקאי, וקיצוצים במס החברות יגדיל, קרוב לוודאי, את רווחיהם של העשירים ביותר בארה"ב. כך, למרות הדימוי שניסה לייצר כ"אנטי מערכתי" ומגן על האינטרסים של האמריקאי הממוצע, נראה שטראמפ יקדם מדיניות מס שתיטיב עם העשירים ביותר- ובייחוד המגזר הפיננסי בוול סטריט.

למה וול סטריט מזנקת?

מרגע שרמז טראמפ על קיצוצי המס, זינק שווי המניות של החברות הגדולות בוול סטריט. כל המדדים, הכוללים את הדאו ג'ונס, נאסדאק וה- S&P 500, סגרו את היום בעלייה. משמעות הדבר הוא שהשווי הממוצע של המניות הנסחרות בבורסה בוול סטריט עלה, בעקבות ביקוש גדול יותר לרכישתן.

דבר זה קורה כשמשקיעים מעריכים כי החברות הפיננסיות בוול סטריט צפויות להגדיל את רווחיהן, ומעוניינים לקנות מניות בציפייה כי שוויין יעלה בעתיד. ואכן, מאז היבחרותו של טראמפ מתרחשת מגמת עלייה עקבית בשווי המניות- זאת אומרת שהמשקיעים בוול סטריט צופים רווחים בעתיד הקרוב.

"באופן מטפורי, הנשיא טראמפ נוסע בכביש הפיננסי" אמר ג'ים ריד, אסטרטג של דיוטשה בנק, חברה פיננסית גדולה הנסחרת בוול סטריט.  טראמפ, כזכור, חתם בשבוע שעבר על צו נשיאותי המורה לשר האוצר לבחון שינויים בחוק דוד-פרנק המטיל מגבלות על פעילות פיננסית ספקולטיבית. המגזר הפיננסי צפוי להרוויח רווחים גדולים מקיצוצי המס המתוכננים.

הורדה במסים, בשילוב המדיניות הפרוטקציוניסטית אותה מקדם טראמפ, צפויות לדחוף את ערכו של הדולר כלפי מעלה, זאת בעקבות הביקוש הגדול יותר לדולרים לצורך השקעה בארה"ב. הדולר נמצא במגמת התחזקות מאז היבחרותו של טראמפ, ומאז העלאת הריבית ע"י הפד לפני כחודשיים. עלייה זו מיטיבה עם חברות פיננסיות אמריקאיות.

חברות שקופות

לא זו אף זו, קיים סעיף נוסף בתכנית רפורמות המס שעשוי להיות ריווחי עוד יותר עבור וול סטריט. טראמפ הצהיר בעבר כי ישנה את אופן המיסוי של חברות שקופות (S-Corps). חברות שקופות הן חברות שתחת החוק האמריקאי לא נדרשות לשלם מס חברות כלל. רווחי החברה זורמים ישירות לבעלי המניות בצורת דיבידנדים, ואלו משלמים מס באופן אישי על רווחיהם. כיום עומד אחוז המס הנגבה על רווחי חברות שקופות על כ-40%.

חלק גדול מהחברות הפיננסיות הפועלות בוול סטריט מוגדרות כחברות שקופות. חברות מסויימות, לדוגמא "ארגון טראמפ"- הקונגלומרט בבעלות טראמפ, בנוי חוקית כהתגבשות של חברות שקופות נפרדות. טראמפ הציע בעבר להוריד את גובה המסים על חברות שקופות ל-15%. כך, יזכו מחזיקי המניות בחברות הפיננסיות הגדולות בוול סטריט בקיצוץ מס אדיר על הכנסותיהם.

קיצוצים במס החברות הוא מדיניות שחברי המפלגה הרפובליקנית תומכים בה, והנסיון של טראמפ יזכה, כנראה, לגיבוי רחב מצד המפלגה. טראמפ טרם חשף את פרטי התכנית, אך ניתן לשער כי קיצוץ כזה ייטיב עם המגזר הפיננסי, שנציגיו נמצאים בנקודות מפתח בממשל טראמפ. ראוי לזכור כי שר האוצר סטיבן מנוצ'ין והיועץ הכלכלי הראשי גארי כהן, שניהם יוצאי גולדמן סאקס, וממשיכים לקיים קשרים עם וול סטריט.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!