דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שוק הדיור

שוק הדיור / האוצר: ירידה חדה במכירת דירות בדצמבר, המשקיעים ממשיכים לצאת

על פי דוח הכלכלן הראשי, חלה ירידה של 7% במספר הדירות שנמכרו | בהשוואה לשנה שעברה, המשקיעים קנו 30% פחות | חשש: חלק מהרוכשים במחיר למשתכן - משקיעים במסווה

נוף איזור גוש דן (צילום: לירון אלמוג / פלאש 90).
נוף איזור גוש דן (צילום: לירון אלמוג / פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

שוק הדירות מתקרר? הכלכלן הראשי במשרד האוצר טוען שכן. על פי הסקירה השבועית שפרסם אתמול, דצמבר האחרון היה דצמבר החלש ביותר במכירת דירות מאז המחאה החברתית של 2011.  עם זאת מבט על כל שנת 2016 מראה כי נתוני המכירות השנתיים שמרו על רמה גבוהה. עוד עולה מהסקירה כי שיעור רכישת הדירות להשקעה מכלל הרכישות ממשיך לרדת.

בחודש דצמבר 2016 נמכרו 9,800 דירות ברחבי הארץ. לעומת דצמבר 2015 מדובר בירידה של 7%. כמו כן מדובר במספר העסקאות הנמוך ביותר מאז דצמבר 2011. בפילוח העסקאות ניתן לזהות כי מספר הדירות "יד שניה" שנמכרו בדצמבר 2016 גבוהה ב- 3% לעומת דצמבר 2015 וב- 7% לעומת נובמבר 2016. כך מסתבר כי עיקר הירידה לעומת דצמבר אשתקד נמצאת בעסקאות של דירות חדשות. מדובר בנתון חשוב, שכן במידה רבה את השינויים במחירי הדירות מכתיב זרם הרוכשים המגיעים למשרדי המכירות בפרויקטים החדשים. על פי התיאוריה של כללי השוק, מיעוט קונים במשרדי המכירות במשך מספר חודשים אמור להוות קטליזטור ליזמים שפועלים תחת לחצי אשראי של הבנקים להוריד מחירים. עם זאת, גם בתקופות של מיעוט רכישת דירות חדשות, כמו בתקופה שבין מרץ לנובמבר 2014 בזמן ההמתנה לתכנית מע"מ אפס של שר האוצר הקודם, מחירי הדירות המשיכו לעלות.

הכלכלן הראשי מצביע על כך שהירידה במכירת דירות חדשות מיוחסת לתחילת מכירת הדירות לזכאים במסגרת תכנית מחיר למשתכן שהחלה במרץ 2016, שכן מאז חודש מרץ נרשמת ירידה מתמשכת במכירת דירות חדשות. עם זאת הכלכלן הראשי לא מציין כי בין החודשים דצמבר 2015 לאוגוסט 2016 נרשמה רמה גבוהה מאוד של רכישת דירות חדשות שנעה סביב ה 3,000 עסקאות בחודש.

נתון נוסף שמוצג בדו"ח הוא שיעורם של המשקיעים בקרב רוכשי הדירות. 1,600 דירות נרכשו בדצמבר האחרון על ידי משקיעים שברשותם דירה נוספת אחת לפחות. מדובר בירידה של כ- 7% מנובמבר וצניחה של כ-30% מדצמבר 2015. למעשה המשקיעים היוו 16% בלבד מרוכשי הדירות בדצמבר 2016. הכלכלן הראשי מסביר את יציאת המשקיעים משוק הדירות בכניסתו לתוקף של חוק מס על דירה שלישית בינואר 2017. בנוסף מציע הדו"ח הסבר נוסף ליציאת המשקיעים בהשפעה הפסיכולוגית שנגרמת בין היתר, מהציפיות לירידת מחירים. בנוסף לירידה ברכישת דירות על ידי משקיעים, אלו יוצאים מהשוק גם מהכיוון של מכירת דירות על ידי משקיעים. בחודש דצמבר נרשמה עליה של 12% במספר הדירות שנמכרו על ידי משקיעים לעומת נובמבר, ועליה של 66% לעומת דצמבר 2015.

משה כחלון בוועידת ישראל לעסקים (צילום: דבר ראשון)
משה כחלון בוועידת ישראל לעסקים (צילום: דבר ראשון)

ניתוח הרכישות של דירה ראשונה מצביע על מספר נתונים מעניינים נוספים. בדצמבר נרשמה עליה של 12% במספר רוכשי דירה ראשונה לעומת נובמבר. כמחצית מהעליה מייחס הדו"ח לתכנית מחיר למשתכן. שני הפרויקטים המרכזיים ששווקו במסגרת התכנית בחודש דצמבר היו בגבעת זאב ובאופקים. אחת הטענות שעלו בעבר כנגד תכנית מחיר למשתכן התמקדו בעובדה שהשכר הממוצע של הרוכשים שזכו היה גבוה מהשכר הממוצע במשק. בדצמבר כבר ירד השכר הממוצע של הזוכים בתכנית. בפסגת זאב ההכנסה הממוצעת למשפחה שזכתה בפרויקט עמדה על 14,000 שקלים (בדומה לממוצע הארצי). השכר הממוצע של הזוכים באופקים עמד על 11,800 שקלים למשק בית. עם זאת חשוב לציין כי 18% מהזוכים באופקים הם תושבי המרכז וכ- 50% הם תושבי יישובים אחרים בנגב. עובדה היכולה להצביע על כך שחלק לא קטן מהזוכים הם למעשה משקיעים שמנצלים את ההנחה בתכנית מחיר למשתכן שלא מתכוונים לגור בדירה שרכשו.

על אף שהכלכלן הראשי לא מזכיר בדו"ח שלו את מחירי הדירות, יש בו שני אינדיקטורים שיכולים להעיד אולי על שינוי מגמה קרוב. מצד אחד, יציאתם של המשקיעים מהשוק מעידה על צפי לירידת מחירים ומצד שני הירידה במכירת דירות חדשות, אם תימשך בחודשים הקרובים, עשויה להוביל את היזמים להוריד מחירים בפרויקטים שבבניה.

עם זאת, בכל הנוגע למשתקף מפרסומי הכלכלן הראשי יואל נווה, יש לקחת בחשבון את האפשרות כי בחירות הנתונים מוטה לטובת הצדקת מדיניות משרד האוצר. כך לדוגמה, בסוף דצמבר פורסם דו"ח שנועד להערכתנו קדם מדיניות הגדלת החשיפה של המשק הישראלי לייבוא, וכלל הצגה מגמה מגמתית של נתונים, ובדו"ח שפורסם באמצע דצמבר וחגג את ירידת מחירי הטונה על מנת להצדיק להערכתנו את הגדלת מכסות הייבוא של טונה. בשבועות האחרונים התברר כי מחירי הטונה נמצאים דווקא בעליה.

גם על הדו"ח הנוכחי עולות שאלות, כמו מדוע הסקירה לא כללה את השינויים במחירי הדירות שרשמו ב-2016, בהם נרשמה עליה משמעותית של כ-8%, וכן תמוה המיקוד שניתן לחודש דצמבר מבלי לבצע השוואה שנתית בין 2016 לשנים שקדמו לה. שכן מספר העסקאות הכולל ב-2016 היה נמוך אך במעט מ-2015 שהייתה שנת שיא, בה מספר העסקאות הכולל היה גבוה משמעותית מהשנים שקדמו לה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!