דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משטרה

משטרת ישראל / למעלה מ-230 שוטרים הועמדו לדין פלילי או משמעתי בשנת 2016

כך עולה מנתוני הדוח השנתי של המחלקה לחקירות שוטרים שפורסם הבוקר (ב') | על פי נתוני הדוח התקבלו החלטות לגבי למעלה מ- 750 תיקים בהם נחקרו אנשי משטרה באזהרה | כ- 30% מתיקים אלה הסתיימו בהחלטה להעמיד לדין שוטר אחד או יותר

המחלקה לחקירות שוטרים. (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90).
המחלקה לחקירות שוטרים. (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90).

המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה (מח"ש) פרסמה הבוקר (שני) דוח הסוקר את ההחלטות שהתקבלו במח"ש ובבתי המשפט בשנת 2016. על פי נתוני הדוח, התקבלו החלטות לגבי למעלה מ- 750 תיקים בהם נחקרו אנשי משטרה באזהרה; כ- 30% מתיקים אלה הסתיימו בהחלטה להעמיד לדין שוטר אחד או יותר; ובסה"כ כ- 230 תיקים בהם הועמד שוטר אחד או יותר לדין (פלילי/משמעתי). עוד מצביע הדוח על על עלייה קלה באחוז התיקים שהגיעו לכלל מיצוי – כלומר, אלו שמבחינת מח"ש הגיעו לחקר האמת – שעמד בשנה שעברה על כ-68%, זאת לעומת 66% בשנת 2015. יש לציין כי מדובר בתיקים שהתקבלה לגביהם החלטה בשנת 2016, אך לא נפתחו, בהכרח, באותה השנה.

אז מה היו לנו?

על פי הדוח, התקבלו ב-2016 החלטות לגבי 1,552 בדיקות וחקירות פליליות, מהן ב- 773 תיקים נחקר שוטר אחד או יותר באזהרה. ביתר התיקים, ממצאי הבדיקה לא הצדיקו מעבר לחקירה באזהרה של שוטר. בסופה של שנת 2016 נמנו למעלה ממאה החלטות על העמדת שוטרים לדין פלילי, ומספר דומה של החלטות על העמדה לדין משמעתי (כ- 30% מהתיקים שנחקרו הסתיימו בהעמדה לדין).

מתוך דו"ח הסיכום השנתי של מח"ש
מתוך דו"ח הסיכום השנתי של מח"ש

כ- 68% מהתיקים שנחקרו באזהרה, הגיעו לכלל מיצוי והתבררה בהם לכאורה האמת. מדובר בחקירות אשר גילו ממצאים שניתן להתבסס עליהם לצורך העמדה לדין פלילי/ משמעתי או, לחלופין, לסגירת התיק מחוסר אשמה/ העדר התאמה להליך פלילי. מדובר בעלייה של שני אחוזים מ-2015, והמשך מגמת העלייה מאז שנת 2012. לטענת מח"ש, נתון זה מצביע על מיקוד משאבי המחלקה וניצולם באופן יעיל יותר.

כ- 78% מהתיקים שנוהלו על ידי פרקליטי מח"ש הסתיימו ב-2016 בהרשעה או בקביעה שהשוטר ביצע עבירה פלילית, וכ- 3% הסתיימו בזיכוי בבית המשפט. יתר התיקים הסתיימו בהסדרים שונים שכללו העברה לדין משמעתי,  עיכוב הליכים וכדומה.

מתוך דו"ח הסיכום השנתי של מח"ש
מתוך דו"ח הסיכום השנתי של מח"ש

נתון מעניין נוסף המופיע בדוח נוגע לתוצאות הליכי הערר שהגישו אזרחים בעקבות החלטה להעביר את התיק לטיפול משמעתי ולא פלילי. את הליך הערר, יש לציין, מנהל גוף חיצוני בפרקליטות המדינה ולא במח"ש. על פי נתוני הדוח, רק בכשלושה אחוזים מ-275 העררים שהוגשו ב-2016, נמצאו מוצדקים. לטענת מח"ש, נתון זה מצביע על תהליך קבלת ההחלטות האיכותי בתיקים הנבדקים על ידה.

אחריות מורכבת

מח"ש הוקמה בשנת 1992, במטרה להקים גוף עצמאי ובלתי תלוי במשטרה, שיחקור שוטרים החשודים בביצוע עבירה. בסמכותה לחקור חשד לעבירה שבוצעה בידי שוטר, שהעונש הקבוע בצידה הוא מעל שנת מאסר. המחלקה חוקרת ומגישה כתבי אישום במגוון רחב של עבירות ובכלל זה עבירות של שימוש בכוח בלתי סביר או בלתי מוצדק שביצעו שוטרים כלפי אזרחים במסגרת תפקידם, עבירות בתחום טוהר המידות, עבירות מין, עבירות רכוש ועוד.

"האחריות המוטלת עלינו היא מורכבת: אנחנו מחויבים להיאבק בנחישות בעבריינות שוטרים, ולחתור לחקר האמת מתוך גישה בלתי מתפשרת כלפי אלימות מיותרת, התעמרות ושימוש לרעה בכוח ובסמכות; כל זאת מתוך הבנה עמוקה לצורך לשמור על אמון הציבור במערכת האכיפה, בפרט כאשר מדובר במתלוננים הנמנים על אוכלוסיות חלשות, הסובלות משיטור יתר" כתב בפתח הדוח ראש מח"ש, אורי כרמל, "בד בבד אנחנו מחויבים להימנע מאכיפת יתר, להישמר מ'לשפוך את התינוק עם המים', ולזכור שזימון שוטר אשר מילא תפקידו כחוק בפעילות מבצעית מורכבת, לחקירה מיותרת במח"ש, ללא בסיס סביר לחשד, עלול להרתיע מעגל רחב של שוטרים הגונים מלמלא את משימותיהם בתווך המורכב של פעילות שיטור מבצעית, המתבצעת בחיכוך גבוה עם האוכלוסייה, לעתים תוך חווית סיכון חיים, מול הפרות חוק וסדר, בחברה משוסעת ומקוטבת".

"גישה המשקיפה על עולם הפעלת הכוח ועל דרך התנהלות השוטרים מבעד לפריזמה הצרה של המשפט הפלילי, עלולה להסיט את תשומת הלב מהאחריות הכוללת של הפיקוד המשטרתי לפועלם של השוטרים"

לטענת כרמל, התפיסה לפיה ככל שיהיו חקירות רבות יותר מצד מח"ש, תפחת האלימות המשטרתית לא רק שגויה אלא שההפך הוא הנכון. לדבריו, בהתחשב בעובדה שמח"ש מונה כמה עשרות עובדים בלבד, פתיחה בחקירה בשל כל "בדל תלונה או הבל פה המטיל דופי בשוטר" ללא תעדוף מקצועי, תביא לבזבוז משאבי חקירה ובפגיעה באפקטיביות של פעילות המחלקה.

עם זאת, הוסיף כרמל כי "גישה המשקיפה על עולם הפעלת הכוח ועל דרך התנהלות השוטרים מבעד לפריזמה הצרה של המשפט הפלילי, עלולה להסיט את תשומת הלב מהאחריות הכוללת של הפיקוד המשטרתי לפועלם של השוטרים". לדבריו, גם שמח"ש מעבירה למשטרה תיק שלא הבשיל להליך פלילי, אך נאספו בו ראיות המצביעות על התנהגות בלתי ראויה של שוטר או על כך שהוא לא אמר אמת בחקירתו, מידת האפקטיביות של החקירה והשפעתה על ציבור השוטרים תלויה במידה רבה בתגובת הפיקוד, שבסמכותו לבחון את הממצאים ברמה הערכית ולהכריע לגבי עתידו של השוטר. "באופן דומה" הוסיף, "הניסיון מלמד שהכנה מקצועית של שוטרים על ידי מפקדיהם בטרם שיגורם למשימה העשויה להיות כרוכה בשימוש בכוח, יכולה לצמצם את רמת האלימות באירוע ואף לחסוך בחיי אדם, כל זאת מבלי לסכן את ביצוע המשימה. הכוונת התנהגות של שוטרים בדרך זו, יעילה לאין ערוך מכל חקירה פלילית של מח"ש הנפתחת לאחר מעשה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!