דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה וחברה

כלכלה וחברה / לקראת שינוי היסטורי: האם קצבאות הנכות המחפירות יועלו בקרוב?

הלחץ הציבורי עשה את העבודה: שר האוצר הקים ועדה לבחינת קצבאות הנכות ומינה את פרופ' ירון זליכה לעמוד בראשה. על הוועדה להגיש את מסקנותיה תוך 45 ימים

הפגנת הנכים (צילום: מטה נכה לא חצי בן-אדם).
הפגנת הנכים (צילום: מטה נכה לא חצי בן-אדם).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

בעקבות לחץ של ארגוני נכים, ארגונים חברתיים, ושתי הצעות חוק שעברו בקריאה ראשונה החליט שר האוצר כחלון להקים את הוועדה לבחינת קצבאות הנכות. לראש הוועדה שהחלה בימים האחרונים את עבודתה, מינה כחלון את פרופ' ירון זליכה. על אף שזליכה ביקש שלושה חודשים כחלון דרש שמסקנות הוועדה יוגשו תוך חודש וחצי בלבד.

בחודשים האחרונים התגבשה בכנסת הבנה רחבה כי יש להעלות את קצבאות הנכות. הצעת החוק של אילן גילאון (מרצ) המציעה להצמיד את קצבאות הנכות לשכר המינימום עברה בקריאה ראשונה לאחר שמספר חברי כנסת מהקואליציה יצאו מהמליאה לפני ההצבעה. במקביל הצעת החוק של נאווה בוקר (הליכוד) להעלות את קצבאות הנכות (אם כי באופן מתון יותר מהצעתו של גילאון) הגיעה לוועדת השרים לחקיקה לאחר שחתמו עליה 88 חברי כנסת מכל הסיעות.

הפגנת הנכים (צילום: מטה נכה לא חצי בן-אדם).
הפגנת הנכים (צילום: מטה נכה לא חצי בן-אדם).

עלות הצעתו של גילאון נאמדת בכ-7 מיליארד שקלים. הצעתה של בוקר מוערכת בכ-3.5 מיליארד שקלים. הצעות החוק, במקביל לסיכום שנת 2016 של תקציב האוצר שכלל עודפי גביה בסך 7 מיליארד שקלים, במקביל לנתוני חוב נמוכים במיוחד, ייצרו שעת כושר עבור הנכים, כאשר ברור לכל כי קצבאות הנכים ברמתן הנוכחית, הן חרפה שלא ניתן להתקיים ממנה, ובמקביל מתברר כי למדינת ישראל ישנה היכולת התקציבית להביא לשינוי – שר אוצר לא יכול להרשות לעצמו להתעלם מהסוגייה.

על הרקע הזה החליט כחלון להקים את הוועדה לבחינת העלאת קצבאות הנכות. דווקא מינויו של זליכה מעיד על כוונותיו הרציניות של כחלון. כשהיה זליכה החשב הכללי במשרד האוצר, הוא חשף שורה של מחדלים בניהול כספי המדינה ונכסיה ועמד לבדו מול כל צמרת משרד האוצר דאז. מאז פרישתו משמש זליכה כיועץ לשורה של מאבקים חברתיים וביניהם מאבק הגז ומאבקם של עובדי מגה לשמירה על מקום עבודתם בתהליך כינוס הנכסים. זליכה המתנהל בפרופיל תקשורתי גבוה, לא היה מסכים לעמוד בראש ועדה (בהתנדבות) אם היה חושב כי לשר האוצר אין כוונה לממש את מסקנותיה.

ירון זליכה (תמונה באדיבות המצולם).
ירון זליכה. לא היה עומד בראש הוועדה אם לא היה חושב ששר האוצר מתכוון ברצינות (תמונה באדיבות המצולם).

במסגרת המלצות הוועדה יידרשו זליכה וחבריו לוועדה להמליץ על מנגנון העלאת קצבאות הנכות ולהחליט לאיזה מדד הן יוצמדו. בנוסף תמליץ הוועדה על שינויים באופן חלוקת הקצבאות על מנת לעודד נכים להשתלב בשוק העבודה. היום קצבאותיהם של נכים שיוצאים לעבוד מצטמקות בהתאם לשכרם, כך שנכים שיכולים ורוצים לעבוד נמצאים במלכוד. בנוסף תמליץ הוועדה על מקורות המימון להעלאת קצבאות הנכות.

באשר להערכת עלות העלאת קצבאות הנכות, על הוועדה להתחשב בכך שמרבית הכסף המועבר לקצבאות הנכות הופך לצריכה פרטית בשוק המקומי, כך שחלק מהכסף יחזור לתקציב המדינה בצורת מע"מ ומיסים נוספים. בנוסף מספר מיליארדי שקלים שיוזרמו לצריכה פרטית ישמשו כמחוללי צמיחה משמעותיים למשק הישראלי. צמיחה שמוסיפה מקומות עבודה.

גורמים בסביבתו של שר האוצר טוענים כי כוונותיו ביחס להעלאת קצבאות הנכים הן רציניות. כחלון יודע כי אין ביכולתו להסתפק בהעלאה סמלית של מאות שקלים בודדים. הוועדה שהתכנסה לראשונה ביום חמישי שעבר, תעבוד בלוחות זמנים קצרים ביותר, שכן נותרו לה כארבעים יום על מנת למצות את הנושאים השונים ולהגיש המלצות. במקביל לכך, הצעות החוק של חברי הכנסת עדיין נמצאות בהליכי חקיקה. הצעתו של גילאון תגיע בשבוע הבא לוועדת העבודה הרווחה והבריאות. הצעתה של בוקר עלתה בוועדת השרים לחקיקה בשבוע שעבר, אך וועדת השרים החליטה לדחות החלטה בנושא לעוד שבועיים.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!