דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הדיור הציבורי

הדיור הציבורי / תוכנית גלנט-כחלון להגדלת מלאי הדירות לדיור הציבורי: "צדק חלוקתי"

השרים הכריזו על תכנית למתן מענה לזכאי הדיור הציבורי | כחלון: "צמצום פערים אמיתי מגיע רק כשהממשלה מתערבת" | ריקי כהן בנלולו, מ'הפורום לדיור ציבורי': "כל הכבוד לנאבקות, אבל אנחנו רוצות לראות את זה מגובה בחקיקה"

גלנט וכחלון, ארכיון (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).
גלנט וכחלון, ארכיון (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).

שר האוצר כחלון ושר הבינוי והשיכון יואב גלנט (כולנו), הכריזו אתמול על שלושה צעדים האמורים להגדיל את מלאי הדירות עבור זכאי הדיור הציבורי, ואף לסייע להם לרכוש את אותן הדירות. השרים הכריזו כי, "שיקום מלאי הדיור הציבורי שנכחד הוא חלק בלתי נפרד מתפיסת העולם שלנו לצמצום הפערים החברתיים", ואף כי המהלך עצמו "יוציא ממעגל העוני" את המשפחות הזכאיות. גם פעילות הדיור הציבורי בירכו על ההכרזות, והביעו תקווה שאכן יתממשו.

"צמצום פערים אמיתי מגיע רק כשהממשלה מתערבת ומגשרת. צריך שגם החלשים יתחזקו." אמר השר כחלון, "צריך פתרונות מחוץ לקופסא – לא סעד, לא גמילות חסדים. לא כל אחד התמזל מזלו שההורים שלו יכולים לרכוש לו דירה. אנחנו כאן כדי לסייע להם." סגן שר הבינוי והשיכון ח"כ ז'קי לוי (הליכוד), ציין כי על אף שאינו חבר במפלגתם של כחלון וגלנט, הוא משבח אותם על הישגיהם, "פעם ראשונה מתמודדים עם בעיית הדיור מזה 20 שנים, טיפול אמיתי בבעיה."

לתוכנית שלוש רגליים, אותן הגדיר השר גלנט לפי טוווחי זמן, מהמיידי לרחוק טווח:  'משכנתא רוכשת' – 156,000 מקבלי סיוע בשכר דירה, נכון להיום, יוכלו לבחור להשקיע את סכום הסיוע באפשרות לקבלת משכנתא לרכישת בית; עד 5% מהדירות שיוקמו במסגרת מחיר למשתכן יוקצו לדיור ציבורי – בפרויקטים עליהם יחליט שר הבינוי והשיכון יקצו עד 5% מדירות לטובת זכאי הדיור הציבורי. במסיבת העיתונאים הבהירו השרים כי הדירות יוקצו על פי צרכי הזכאים; ולבסוף, רכישת 1,000 דירות לזכאי הדיור הציבורי  – לאחר שבשנתיים האחרונות שופצו ונרכשו כ-950 דירות, הצהירו השרים כי יגוייס הון על מנת לרכוש עוד כ-1,000 דירות, במהלך השנתיים הקרובות.

בפתח מסיבת העיתונאים, בה השתתפו גם סגן שר הבינוי והשיכון, ז'קי לוי (הליכוד) וסגן שר האוצר, יצחק כהן (ש"ס), סיפרו הנבחרים על הקשר שלהם לדיור הציבורי, "אני נולדתי בדיור ציבורי – אחרי הרבה מאוד שנים ההורים שלי הצליחו לקנות אותה. אני לא יודע מה היה קורה אם המדינה לא היתה דואגת", סיפר השר כחלון. "מסתכלים עלי לפי הצבע, אומרים 'הוא לא יודע על מה מדובר'. אז, סבתא שלי גרה בעג'מי וראיתי איך מעבירים אותה מעג'מי לשיכון ד ביפו בדירות עמידר. אני מכיר את הדברים מקרוב."

בנוסף, החליטו השרים גם על הקמת צוות שייבחן ביצוע תכנית של שכירות לטווח ארוך עבור הממתינים לדיור ציבורי, כאשר המדינה היא זו שתשכור את הדירות מהמשכיר והשיח של השוכרים יהיה מול המדינה ללא צורך במתן ערבויות.

ח"כ אורלי לוי אבקסיס, ממובילות מאבק הדיור הציבורי בכנסת, בירכה בדף הפייסבוק שלה את הפעילות והפעילים, והדגישה: "עוד צריך לרדת לפרטי התכנית, וכמובן לוודא שהיא אכן מתקיימת, אבל זה בהחלט שינוי מבורך בהתייחסות הממשלה לעניין."

ריקי כהן בנלולו, ממובילות המאבק לדיור ציבורי, אמרה היום: "כל הכבוד לנאבקות, אבל אנחנו רוצות לראות את זה מגובה בחקיקה. מחר מחרתיים תתהפך פה הממשלה ואנחנו נשארים עם מיקרופון ביד. כל הכבוד על הניצוץ החיובי, אבל הניצוץ צריך להידלק ולהמשיך."

"יש כח למאבק הזה – מי שנאבקות הן הדיירות עצמן, לא מישהו שבא מעליהן ונלחם כבוד גדול שמצליחות לשבור את כל התיקרות וסתימת הפיות – כדי להביא להשגים האלו. אנחנו 5 שנים במאבק עיקש, 24 שעות, והדרך היא ארוכה."

בשבוע שעבר, זעמה ח"כ לוי-אבקסיס, על השר גלנט, והטיחה בו כי אין טעם בהגדלת מלאי הדיור הציבורי רק בפריפריה, "בואו נדבר על מה קורה במרכז, אין פתרונות למרכז, תסלחו לי. אם לא נביא הגדלת מלאי גם במרכז וגם בפריפריה, אנחנו צועדים באותו המקום." במסיבת העיתונאים הדגישו השרים כי מלאי הדירות יגדל לא רק בפריפריה, ויהיה כפוף לצורכי הזכאים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!