דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עזה

עזה / "גורמים יותר ויותר קיצוניים קובעים את מדיניות חמאס"

כך אמר לדבר ראשון אל"מ (מיל') ד"ר שאול שי, בעקבות בחירתו של יחיא סינוואר לראש הלשכה המדינית בארגון | סינוואר, בעברו איש הזרוע הצבאית של חמאס, ריצה 22 שנות מאסר בישראל בגין תכנון פיגועים וחטיפות חיילים

יחיא סינוואר, ראש ממשל חמאס ברצועת עזה (AP Photo/Adel Hana)
יחיא סינוואר, ראש ממשל חמאס ברצועת עזה (AP Photo/Adel Hana)
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

רשת הטלוויזיה אל ג'זירה דיווחה אתמול (שני), כי בבחירות פנימיות שנערכו לראשות הלשכה המדינית הכללית של חמאס, ניצח יחיא סינוואר. סנוואר, בן 55, יחליף את בתפקיד את אסמעיל הנייה, ויהווה את החוליה מקשרת בין הזרוע המדינית והזרוע הצבאית של הארגון.

"האיזונים והבלמים בין ראש הזרוע הצבאית לזרוע המדינית בעזה השתבשו. מצד אחד ישנו מוחמד דף בראשות הזרוע הצבאית, ומהצד השני סינוואר, בכיר לשעבר בזרוע הצבאית" אמר לדבר ראשון אל"מ (במיל') ד"ר שאול שי, מנהל המחקר במכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) שבמרכז הבינחומי הרצליה. "נוצר מצב שבו גורמים יותר ויותר קיצוניים קובעים את מדיניות חמאס. סינוואר הוא בהחלט ממובילי הקו המיליטנטי".

איך זה ישפיע עלינו?

"תוצאות הבחירות לא מבשרות דברים טובים לישראל. סוגיה משמעותית אחת היא היכולת לנהל את הסכסוך מול חמאס בתצורה של שקט. תחת סינוואר ודף, שני מנהיגים עם כיווני חשיבה דומים, יש חשש שאם ישראל תגיב כמו שהגיבה בשבוע שעבר, גם חמאס יגיב בצורה יותר חריפה והכל פתוח להסלמה".

רקטה מעל שמי רצועת עזה (צילום ארכיון: אדי ישראל / פלאש 90).
רקטה מעל שמי רצועת עזה (צילום ארכיון: אדי ישראל / פלאש 90).

"סוגיה משמעותית שנייה על הפרק היא חילופי הגופות והישראלים שנמצאים בעזה. התנאים להסדר כזה או אחר עם חמאס בנושא, יהיו כנראה יותר נוקשים מאשר מה שהיה ניתן לקדם לפני המינוי של סינוואר, שהצהיר בעבר כי התנאים שהוא מעמיד לעסקת חילופי גופות עתידית הם קשים יותר".

סינוואר הכריז בעבר כי תנאי מקדים לכל הידברות בנושא חילופי הגופות והשבויים הוא שחרורם של כחמישים מחבלים שהיו חלק מעסקת שליט ונעצרו מחדש אחרי חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים ב-2014.

"מראית העין נעלמה"

ח"כ אבי דיכטר (ליכוד), יו"ר ועדת חוץ וביטחון וראש השב"כ לשעבר, הגיב בחריפות לתוצאות הבחירות הפנימיות בחמאס. "סינוואר הוא רב־מרצחים, וגם כשהיה בכלא המשיך בפעילותו, רצח הוא נשמת אפו מהיום הראשון" אמר, "מהיום יו"ר הרשות הפלשתינית של חמאס בעזה הוא רב־מרצחים לכל דבר ועניין. מראית העין שלפיה יש דרג פוליטי־מדיני ודרג צבאי אף פעם לא הייתה נכונה, והיום היא גם נעלמה".

אנשי בטחון של חמאס מסיירים בנמל עזה. (צילום: ויסאם נסאר פלאש 90)
אנשי בטחון של חמאס מסיירים בנמל עזה. (צילום: ויסאם נסאר פלאש 90)

לדבריו, "מאז ומתמיד השלישייה סינוואר, מוחמד דף ומרוואן עיסא היתה חבורת מרצחים שניהלה את הרצועה, ומהיום היא תהיה המובילה. הנהגת חמאס בעזה רואה היום את הדברים דרך הרקטה, דרך המנהרות ודרך תקיפות בישראל, דרך חטיפות ודרך גיוס מחבלים מיו"ש לביצוע פיגועים".

דיכטר מסביר איך תפעל השרשרת: "סינוואר יחליף את הנייה, הנייה יחליף את משעל, שיחליף ביום פקודה את עבאס. זו השאיפה של חמאס, והמסר עבורנו הוא שעלינו לחזק את היכולות שלנו להשמיד את תשתיות הטרור של חמאס בעזה, מפני שהשימוש בהן עשוי להיות מוקדם משצפינו".

איש ה-12

סנוואר, פעיל לשעבר בזרוע הצבאית של חמאס, היה מעורב בתכנון שורת פיגועים בהם נהרגו מאות ישראלים, ונידון בגינם לארבעה מאסרי עולם ב-1989. המקרה הבולט ביותר בו היה מעורב הוא חטיפתו ורציחתו של החייל נחשון וקסמן ז"ל. מהלך האינתיפאדה הראשונה נודע באכזריותו הרבה ובהתנהלותו הקיצונית בכל הקשור למשתפי פעולה. בשלב מסוים הוא כונה "איש ה-12", מאחר שהתהדר בכך שרצח לפחות 12 משתפי פעולה עם ישראל.

סינוואר נתפס והיה כלוא בבית הסוהר בישראל במשך 22 שנים. גם בעת שריצה את עונש המאסר בכלא הישראלי הצליח לתכנן פיגועים וחטיפות חיילים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!