דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רמת הגולן

פגישת טראמפ - נתניהו / האם על נתניהו לדרוש הכרה אמריקאית בריבונות ישראלית ברמת הגולן?

הנשיא טראמפ וראש הממשלה נתניהו יפגשו היום (ד'), על איראן בטוח ידברו שם | "נושא רמה"ג קשור בטבורו לנושא האיראני" טוען צבי האוזר, מזכיר הממשלה לשעבר | לעומתו תוהה יהודה הראל, איש מרום גולן, "למה לנו להעלות את הנושא הזה?"

שדה מוקשים סמוך לגבול עם סוריה, רמת הגולן (צילום: דורון הורוביץ  פלאש90)
שדה מוקשים סמוך לגבול עם סוריה, רמת הגולן (צילום: דורון הורוביץ פלאש90)
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ יפגשו היום (רביעי), כשהסוגייה האיראנית והתנגדות המנהיגים להסכם הגרעין צפויות להיות אחד הנושאים המרכזיים בפגישתם. צבי האוזר, מזכיר הממשלה לשעבר, שהתראיין אתמול לגלי צה"ל, טוען כי הנושא האיראני מקפל בתוכו גם את נושא ההכרה בריבונות ישראלית ברמת הגולן, "נושא רמה"ג קשור בטבורו לנושא האיראני".

האוזר סבור כי הישג נדרש מפגישת טראמפ-נתניהו ראוי שיהיה "שינוי העמדה האמריקאית באשר לסיפוח הגולן, עד כדי הכרה, בתצורה כזאת או אחרת, של האמריקאים בשליטה הישראלית." ומוסיף, "גם באופן עקרוני כעמדה אמריקאית, ו/או כחלק מעסקה סיבובית עם הרוסים בדיונים האינטנסיבים שאמורים להיות לגבי עתיד האזור. הפיצוי האמיתי לישראל צריך להיות ריסון פוטנציאל התוקפנות הקונבנציונלית של איראן." אמר האוזר. "צריך למנוע את הציר האיראני טהרן-עין גב, לפחות לשים לו קו אדום למרגלות קוניטרה ולא למרגלות טבריה."

צבי האוזר (צילום ארכיון: קובי גדעון פלאש90)
צבי האוזר (צילום ארכיון: קובי גדעון פלאש90)

התפרקותה של סוריה, בעקבות מלחמת האזרחים הממושכת, שסיומה אינה נראה באופק, מביאה למצב בו לא יתכן שכן "יציב" מעברו האחר של הגבול. הגולן תחת ריבונות ישראלית אינו רק אינטרס ישראלי, לדעתו של האוזר, אלא אינטרס אמריקאי ושל הקהילה הבינלאומית אם הם חפצים לייצב את האזור, מהלך שיעבור דרך שרטוט גבולות מחדש, לאחר התפרקותן, הלכה למעשה של סוריה ושל עיראק "זה צריך ויכול והכי קל להתחיל ברמה"ג. אני מקווה שרה"מ יחזור עם ההישג הזה שהוא הישג היסטורי משמעותי".

למה להעיר שדים מרבצם?

על אף השאיפה של האוזר להישג ישראלי על רקע התפרקותה של סוריה וחוסר יציבות המזרח התיכון, יש מי שחושבים כי מהלך שכזה קלוש, וגם אם האמריקאים יסכימו למהלך שכזה, הדרך היחידה בה הוא יצלח היא דרך הסכם עם רוסיה. לדעתו של בכיר לשעבר במערכת הביטחון, האמריקאים לא מסוגלים לסגור היום משהו עם הרוסים, "יש להם רשימה ארוכה של דברים שהם רוצים מהרוסים, ואני לא רואה אותם שמים את הנושא הזה בראש הרשימה." מאידך, מוסיף הבכיר כי זהו אינטרס ישראלי חיוני אבל לא מיידי ומוסיף, "היום באמת אין שום מערכת שבכלל מתעניינת בנושא. אבל בעוד 5 שנים יהיה שקט בסוריה ואז יבוא מישהו ויאמר 'רגע, יש פה בעיה לא פתורה'."

לעומת האוזר, סבור יהודה הראל, כי "אף אחד לא מדבר על הגולן ואף אחד לא מערער עליו. למה לנו להעלות את הנושא הזה?" הראל, 82, איש רמת הגולן וחבר קיבוץ מרום גולן, חבר כנסת לשעבר בסיעת 'הדרך השלישית' אמר ל'דבר ראשון': "האתגר האמיתי הוא שכל העולם יכיר בכך שירושלים המערבית היא חלק ממדינת ישראל ועיר הבירה של ישראל". הראל אומר ובציניות כי המטרה בלהעלות את נושא ההכרה בריבונות ישראלית בגולן היא קידום אישי פוליטי, "יש לנו אנשים שרוצים להתעסק בפוליטיקה ולהעלות דברים לתקשורת. טוב לנו להיות מחוץ לחדשות." ומוסיף, " אני מעדיף שנעסוק בחינוך, חברה וייצור."

ישיבת הממשלה שהתקיימה ברמת הגולן צילום: פלאש 90
ישיבת הממשלה שהתקיימה ברמת הגולן צילום: פלאש 90

האלוף במיל. יעקב עמידרור, לשעבר ראש המטה לביטחון לאומי ל'דבר ראשון', "אני לא חושב שיש סיכוי שהאמריקאים יעשו את זה, אבל אם רה"מ רוצה בארבע עיניים לבדוק את זה עם טראמפ זו יכולה להיות בדיקה מעניינת." לדברי עמידרור גם אם ממשל טראמפ, בתרחיש האופטימי ביותר, יכיר בצורה פומבית בריבונות הישראלית ברמה"ג זה עדיין ישאר בגדר הצהרה נשיאותית יפה, שלא תחייב את הממשל הבא. "לא בטוח שזה כדאי. אין דרך לייצר מחוייבות אמריקאית ארוכת טווח לעניין הזה. אם יש דרך לבדוק את העניין הזה זה רק בשקט ובארבע עיניים." דברי עמידרור.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!