דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלה / הלמ"ס: מחירי הדיור ירדו ב-1.2% בחודשיים האחרונים של 2016

זאת על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שפורסמו אתמול (ד'), ובהשוואה לחודשיים שקדמו להם | שר האוצר, משה כחלון, צפוי נשום לרווחה, אך יש מי שחושב שמוקדם לשמוח

משרד תיווך נדל"ן. צילום: מרים אלסטר / פלאש 90.
משרד תיווך נדל"ן. צילום: מרים אלסטר / פלאש 90.
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

מחירי הדירות מתחילים לרדת, כך לפחות עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו אתמול (רביעי). מהשוואת העסקאות שבוצעו בחודשים אוקטובר-נובמבר 2016 לאלו שבוצעו בנובמבר – דצמבר 2016, עולה כי מחירי הדירות ירדו בשיעור של כ-1.2%. בלמ"ס מסייגים את המסקנה, שכן ישנן עסקאות שבוצעו בדצמבר וטרם דוחו לרשות המסים. ירידת המחירים בנובמבר-דצמבר מיתנה את עליית המחירים השנתית מ 8.1% לשיעור של 5.9%.

על אף שמדובר בנתון חלקי, שנמדד בתקופת זמן קצרה, אם נתון זה אכן תואם את המגמות בשוק מדובר בירידת מחיר משמעותית. אם מגמה זו תימשך בחודשים הקרובים יוכל שר האוצר כחלון לנשום לרווחה. כל הישגיו של כחלון בשנתיים האחרונות עומדים בצילם של מחירי הדיור העולים. כחלון יודע שירידה במחירי הדיור היא המבחן המרכזי שלו בעיני הבוחרים.

ינשום לרווחה, שר האוצר משה כחלון בפורום נתניה לנדל"ן, ארכיון. צילום: דבר ראשון
ינשום לרווחה, שר האוצר משה כחלון בפורום נתניה לנדל"ן, ארכיון. צילום: דבר ראשון

אמינותם של נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בתחום מחירי הדיור אינה חד משמעית. הסיבה לכך נעוצה בהבדלים בינם לבין אלו שפורסמו על ידי השמאי הממשלתי בעבר. הבדלים שהובילו את שר האוצר להחליט להפסיק את פרסום נתוניו של השמאי הממשלתי. צעד שהביא לביקורת רבה. כדי להיות הוגנים עם כחלון ואנשיו ראוי לציין כי גם נתוני עליית המחירים שפורסמו בשנים האחרונות נשענו לרוב על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

אחד מאלו שמטילים ספק בנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הוא יו"ר אגודת השמאים לשעבר, אהוד המאירי, שאמר עם פרסום הנתונים כי "הלמ"ס מציג ממוצע ארצי סטטיסטי שמסתמך על נתונים שחלקם מעוותים, ולא אומתו על ידי מומחים בשוק הנדל"ן כפי שעושה השמאי הממשלתי. כאשר השמאי הממשלתי ממשיך לערוך את מדד מחירי דירות ב-16 ערים מרכזיות בארץ, על פי סטנדרטים מקצועיים אמתיים ומוצא כי מגמת עליית המחירים נמשכת, לא פלא שכחלון מעדיף את מדד הלמ"ס ואוסר עליו לפרסם את המדד ברבים". מאירי הוסיף כי"בכל מקרה השמחה עוד מוקדמת, ועל הרוכשים להבין כי מחירי הדירות ימשיכו להיות על פי השוק ולא על פי מדד כחלון".

"השמחה עוד מוקדמת", אהוד המאירי (צילום: TBS).
"השמחה עוד מוקדמת", אהוד המאירי (צילום: TBS).

לפרסום של נתוני ירידת מחירים יכול להיות אפקט פסיכולוגי על שוק הדיור. אם רוכשי הדירות ומוכרי הדירות יאמינו שהמחירים יורדים הם עשויים להתנהג בהתאם ובכך להביא לירידה נוספת במחירי הדירות. זו הסיבה שלנתונים הללו, עם כל הבעייתיות שלהם, יש חשיבות בעבור מי שמעוניין בירידת מחירים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!