דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כנסת

עובדי קבלן / דרישה מיו"ר ועדת הכנסת: "קבע דיון בנושא עובדות הקבלן בכנסת"

אחרי שניסיונותיהם הקודמים של חברי הכנסת יונה, גואטה ולוי-אבקסיס לכנס את הוועדה כשלו, נעזרו השלושה בסעיף לתקנון הכנסת המחייב כינוס דיון אם דרשו זאת שליש מחברי הוועדה | הרקע לדיון הוא הדרתן של עובדות הקבלן בכנסת מאירועי יום האישה במשכן | "ביטוי נוסף למפגעיה של ההעסקה הקבלנית", נכתב בפנייה לוועדת הכנסת

אולם הכניסה לכנסת (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט / פלאש 90).
אולם הכניסה לכנסת (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט / פלאש 90).

אחרי שדרישתם לכלול את עובדות הקבלן בכנסת באירועי יום האישה במשכן נדחתה על ידי יושב-ראש ומנכ"ל הכנסת בנימוק ש"אין עובדות קבלן בכנסת" ומדובר בעובדות של חברות חיצוניות, ואחרי ההתנגדות שהציבה נשיאות הכנסת להתכנסות ועדת הכנסת לדיון מהיר בנושא, מצאו חברי הכנסת יוסי יונה (המחנה הציוני), אורלי לוי-אבקסיס ויגאל גואטה (ש"ס) את הסעיף התקנוני שיאפשר דיון שכזה.

אורלי לוי אבקסיס ויוסי יונה (צילום: נתי שוחט ופלאש 90).
אורלי לוי אבקסיס ויוסי יונה (צילום: נתי שוחט ופלאש 90).

השלושה פנו ליו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יואב קיש (הליכוד), וביקשו לכנס את הוועדה לדיון בנושא בהתאם סעיף 111ה' בתקנון הכנסת. הסעיף החריג קובע כי יושב-ראש ועדה מחויב לכנס אותה לדיון בנושא מסוים אם דרשו זאת לפחות שליש מחבריה.

משום שהם עצמם לא חברים בוועדה, החתימו השלושה על הדרישה את חברי הכנסת מרב מיכאלי (המחנה הציוני), רועי פולקמן (כולנו), עבדאללה אבו-מערוף (הרשימה המשותפת), אחמד טיבי (הרשימה המשותפת), אלעזר שטרן (יש עתיד), וישראל אייכלר (יהדות התורה) –  שישה מתוך 16 חברי ועדת הכנסת, בהתאם לדרישת הסעיף.

בפנייתם ליו"ר הוועדה, כתבו חברי הכנסת כי יש לקיים את דיון בנושא בשל העובדה כי "היחס המפלה במקרה זה לעובדי חברות הקבלן בכנסת הוא רק ביטוי נוסף למפגעיה של ההעסקה הקבלנית. תופעה זו בבית הנבחרים שלנו, המקום שאליו נשואות פניו של הציבור, המקום המייצג ערכים של שוויון, כבוד האדם, חרדה לזכויותיו הבסיסיות של העובד – מעודד אחרים במשק לאמץ את אותה פרקטיקה".

כזכור, דרישתם של חברי הכנסת התעוררה בעקבות החשיפה כי עובדות הקבלן אינן מוזמנות לאירועי יום האישה, אך היא רלוונטית לכל אירוע המתקיים בכנסת ומוצע לעובדיו, דוגמת קייטנות הפסח לילדי העובדים ועוד.

"חבל לי שנאלצנו להגיע למצב בו אנו מחייבים את ועדות הכנסת לדון בסוגיה כה חשובה והיא תנאי העסקת עובדי ועובדות הכנסת" אמר ח"כ יונה, "הסוגיה שהצפנו חברי הכנסת לוי-אבקסיס, גואטה ואני, של הדרת עובדי ועובדות הקבלן משלל הפעילויות שמפעילה הכנסת לטובת עובדיה, היא סוגיה ששבה וחוזרת ואין אנו מוכנים להשלים עימה. הגיע הזמן שכנסת ישראל תעביר את עובדיה להעסקה ישירה ותהווה מגדלור גם לשוק העבודה הרחב בישראל".

ח"כ לוי-אבקסיס הוסיפה כי "עובדות הקבלן עובדות משך שנים ארוכות בכנסת, מלוות אותנו בימינו הארוכים מבוקר עד לפנות בוקר שלמחרת, ראו כבר עשרות ח"כים באים ועוזבים את המשכן. זה לא הוגן ולא ראוי שעבודתן המסורה לא תזכה לאותה מסירות מצדנו. המאבק הזה חשוב הן ברמה האישית והן ברמה הערכית, כאשר אנו מדברים על העסקה קבלנית במשכן אליו נשואות עיני החברה הישראלית, והוא, במקום לשמש דוגמה ולצמצם את ממדי ההעסקה הזו, מוסיף חטא על פשע ומפחית ממעמד העובדות והעובדים".

ח"כ יגאל גואטה אמר כי "אני חש שאט נפש מההחלטה להדיר את עובדות הקבלן מהפעילות ליום האישה שעורכת הכנסת, ובכלל מהיחס המפלה שהן מקבלות על מסירות בלתי פוסקת במסגרת עבודתן. מן הראוי לכל הפחות לשלבן בפעילות כזו ללא כל אפליה. אסור לנו לשכוח שהן חלק בלתי נפרד מעובדי הכנסת שבתקן! מחובתנו לשנות את ההחלטה הפוגענית ולתת להן את המגיע להן בזכות ולא בחסד, שתוכלנה להיות גם מהצד שמקבל ולא רק מהצד הנותן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!