דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דונאלד טראמפ

פגישת נתניהו-טראמפ / ישראל וארה"ב: השמועות על שינוי היו מוקדמות מידי

אלון פנקס, קונסול ישראל בניו-יורק לשעבר: ״שום דבר לא השתנה במשוואת הכוחות. ארה"ב תמשיך לדרוש מישראל להתפשר עם הפלסטינים״ | רה"מ דן בגיבוש מנגנון הידברות עם הבית הלבן לנושא הבנייה בהתנחלויות

נתניהו וטראמפ בעת ביקור נתניהו בבית הלבן (צילום: אבי אוחיון).
נתניהו וטראמפ בעת ביקור נתניהו בבית הלבן (צילום: אבי אוחיון).
שי ניר

יומיים לאחר פגישתם של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, נראה כי הסיכוי לשינוי מדיניות ארה"ב ביחס לסכסוך הישראלי פלסטיני קלוש ביותר.

לאחר שטראמפ אמר כי הוא "יכול לחיות עם פתרון שתי המדינות או מדינה אחת. מה שהצדדים יסכימו עליו", התייחסה אתמול שגרירת ארה״ב באו״ם, ניקי היילי, לסכסוך הישראלי-פלסטיני ואמרה באופן ברור יותר כי ״ארצות הברית תומכת בוודאות בפתרון שתי המדינות לשני עמים וכל מי שאומר אחרת – טועה״. יחד עם זאת אמרה היילי כי נשקלים פתרונות נוספים. גורם בפמליית ראש הממשלה מסר כי טראמפ ונתניהו דנו בגיבוש מנגנון להידברות בין ישראל והבית הלבן על הבנייה בהתנחלויות, מתוך כוונה להגיע להבנות.

אם לשפוט את דבריו של טראמפ בנוגע לסכסוך הישראלי פלסטיני במסיבת העיתונאים החפוזה שהתקיימה עם נתניהו, "אני מעדיף את מה שהצדדים יעדיפו", ניתן להסיק כי תכניתו היא שהישראלים והפלסטינים פשוט ישבו למו"מ ויגיעו להסכמה, דבר שהישראלים והפלסטינים מתקשים מאוד לממש כבר עשרות שנים.

בתכנית הסאטירה האמריקנית ה'דיילי שואו', היטיב טרבור נוח לסכם את פגישת המנהיגים ואת הצעתו של טראמפ. המערכון מדגיש כיצד לא הושקעה כל מחשבה בהצעת הפתרון של הנשיא, "הבחור הזה (טראמפ, ש.נ.) הציע עכשיו את הבעיה כפתרון. מה שבעצם הוא אמר זה 'מה שאתם צריכים עכשיו זה להסכים אחד עם השני, אני לא מבין למה זה לקח לכם כל כך הרבה זמן. זהו, זה גמור.'"

בהמשך השווה מגיש התכנית את הצעתו של טראמפ כנושא ונותן משטרתי עם מתבצרים המחזיקים בני ערובה באמרו, "מה שתהיו מסוגלים להסכים עליו, השובים והשבויים, מספיק טוב מבחינתי".

נתניהו מצידו שב והצהיר כי הוא רואה בברית הלא רשמית עם מדינות האזור הסוניות נגד הציר השיעי בהובלת איראן, הזדמנות היסטורית לפתור גם את הסכסוך עם הפלסטינים. למעשה תוכניתו של נתניהו היא להביא יציבות לאזור שלא במשותף עם הפלסטינים, שלא לומר, מעל לראשיהם.

טראמפ אימץ אמנם בצורה מאולתרת את דברי נתניהו, "לא ידעתי עד עכשיו על מדינות נוספות", אך אלו מדינות שעדיין לא נפגש עם מנהיגיהן. לאחר שטראמפ ייפגש עם מנהיגי מצרים, ערב הסעודית, טורקיה ומדינות המפרץ סביר שיגלה שעמדתם המסורתית בזירה הבינלאומית לא השתנתה וכי הדרך היחידה של ישראל להתקדם במזרח התיכון בצורה פומבית ומשמעותית תעבור שוב דרך הפלסטינים, למרות התנגדותם של נתניהו ומנהיגי הימין הישראלים.

"טראמפ בעצם אמר – 'תשברו את הראש, אני לא בעסק'"

"כשראש ממשלת ישראל פוגש נשיא שרק נבחר, הפגישה הראשונה חשובה בטבעה ובהגדרתה", כך אמר ל׳דבר ראשון׳ המומחה ליחסי ישראל וארה"ב, אלון פנקס, לשעבר קונסול ישראל בניו-יורק. יחד עם זאת הוא קובע כי מעבר לחשיבות ראשונית זו, הציפייה הישראלית ובניית המתח לקראת הפגישה כאילו שצפוי איזה שינוי דרמטי בגישה האמריקנית או בשורה חדשה לנושא הישראלי פלסטיני, אינה במקומה.

אלון פנקס. "נתניהו וטראמפ נמצאים בעמדות שאינן מפרות אחת את השנייה". צילום ארכיון: AP
אלון פנקס. "נתניהו וטראמפ נמצאים בעמדות שאינן מפרות אחת את השנייה". צילום ארכיון: AP

לדברי פנקס, נתניהו וטראמפ מצויים בעמדות שאינן מפרות אחת את השנייה, ולכן אינן יכולות להביא להתקדמות – בין אם בכיוון של הסדר עם הפלסטינים או לחילופין להתיר לישראל לנהוג ככל העולה ברצונה בשטחים. "נתניהו לא רוצה תהליך מדיני, ולכן שום נשיא אמריקאי לא יזיז אותו לכיוון של תהליך מדיני" אומר פנקס, ומוסיף שמנגד לשאיפותיו של נתניהו לרצות את הימין, "שום נשיא אמריקאי לא מסוגל לתת לו (לנתניהו, ש.נ.) אור ירוק שלא להיות מעורב בתהליך מדיני."

אלון פנקס: "ברגע שנתניהו מדבר על 'הסכם אזורי' שיכיל יותר מדינות, וכשהבכירים יתחילו להסתובב בעולם הערבי המשוואה תחזור למה שהיא הייתה קודם, שלא תהיה שום התקדמות אזורית בלי לשלם במטבע פלסטיני."

לדבריו טראמפ בעצם הסיר אחריות, ונתניהו או האופוזיציה לנתניהו מימין או משמאל, לא השיגו הישג או יתרון ממשי מהבית הלבן. "במובן הזה נתניהו לא השיג כלום. מה שכן היה הוא שטראמפ בעצם אמר 'תשברו את הראש, אני לא בעסק'. הוא אמר 'שתי מדינות, מדינה אחת, תעשו מה שאתם רוצים עם הפלסטינים'. זה לא משפט שאם אני מהצד הימני אני אוהב לשמוע אותו, וזה לא משפט שאם אני מהצד השמאלי אני אוהב לשמוע אותו. הפגישה הזו במובן הזה לא חשובה, כיוון ששום דבר לא השתנה במשוואת הכוחות בין היום שלפני הפגישה ליום שאחרי הפגישה." 

אילו התפתחויות צפויות בהמשך לדעתך?

"טראמפ עסוק בסי.אי.איי וההדלפות נגדו והרוסים, החקירה בקונגרס המתנהל נגדו וההתפטרות של היועץ לביטחון לאומי מייקל פלין. נתניהו יודע שעומד מולו איש בעייתי. מנגד, נתניהו עסוק במנדלבליט והחקירות המתנהלות נגדו. טראמפ יודע שתוך שנה יש סיכוי, חמישים-חמישים, שנתניהו לא יהיה ראש ממשלה. הם נפגשו כי צריך להיפגש, וטוב שנפגשו, ובזה זה נגמר. עכשיו צריך לחכות כי עוד יהיו התפתחויות.

"טראמפ עוד לא פגש את הסעודים, עוד לא פגש את המצרים ועוד לא פגש את מדינות המפרץ. לא הוא ולא מזכיר המדינה רקס טילרסון, שהוא חבר של הסעודים עוד מימיו כמנכ"ל תאגיד הנפט 'אקסון מוביל'. וגם לא מזכיר ההגנה ג'יימס מאטיס שאמר און רקורד שההתנחלויות יובילו לאפרטהייד. ברגע שנתניהו מדבר על 'הסכם אזורי' שיכיל יותר מדינות, וכשהבכירים יתחילו להסתובב בעולם הערבי המשוואה תחזור למה שהיא הייתה קודם, שלא תהיה שום התקדמות אזורית בלי לשלם במטבע פלסטיני. אתה מוכן לשלם במטבע פלסטיני? התשובה היא התקדמות. אם לא אז לא." 

גם במזרח התיכון העמדות נשארו כשהיו

יו"ר הרשות פלסטינית מחמוד עבאס אמר לאחר מסיבת העיתונאים של נתניהו וטראמפ כי הוא ימשיך לעבוד עם הממשל האמריקאי לקידום פתרון 2 המדינות. הבכיר הפלסטיני סאיב עריקת אמר אתמול (רביעי) כי פתרון 2 המדינות הוא נוסחה בינלאומית לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני, "כפי שהצהרנו בעקביות הפלסטינים מאמצים את הנוסחה הבינלאומית לפתרון שתי המדינות." והוסיף, "למעשה זוהי פשרה היסטורית וכואבת להכרה בכך שישראל יושבת על 78% מפלסטין ההיסטורית. היום קרוב ל-6 מיליון פלסטינים חיים תחת שלטון ישראלי בכל פלסטין ההיסטורית בעוד ש-6 מיליון פלסטינים נוספים חיים בגלות."

עריקת הדגיש שבניגוד לתוכנית פתרון המדינה האחת בעלת שתי מערכות חיים נפרדות, אותה הגדיר "האפרטהייד של נתניהו", "האלטרנטיבה היחידה לשתי מדינות ריבוניות דמוקרטיות בגבולות 1967 זו מדינה אחת חילונית ודמוקטית עם שוויון זכויות מלא לכולם, נוצרים, מוסלמים ויהודים בכל שטחי פלסטין ההיסטורית".

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. ימשיך לקדם את פתרון שתי המדינות (צילום ארכיון: פלאש 90ֿ).
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. ימשיך לקדם את פתרון שתי המדינות (צילום ארכיון: פלאש 90ֿ).

שר החוץ של ערב הסעודית, עדל אל-ג'ובייר, אמר לקראת פגישתו עם מזכיר המדינה טילרסון, עפ"י סוכנות הידיעות רוייטרס כי, "אנחנו מצפים לעבוד עם טראמפ על כל הנושאים באזור. אנחנו מאוד אופטימיים לגבי היכולת שלנו להתגבר על האתגרים שניצבים בפנינו". 

דובר משרד החוץ המצרי, אחמד אבו זייד, אמר "העמדה של מצרים ברורה וידועה ביחס למה שקשור לחזון פתרון שתי המדינות ומושתת על תמיכה בפתרון שתי המדינות" והוסיף כי פתרון שתי המדינות "זוכה להסכמה בינלאומית ועונה על השאיפות של העם הפלסטיני בהקמת מדינתו העצמאית שמזרח ירושלים בירתה".

בעיתון בשפה הערבית "אל-חיאת" היוצא לאור בלונדון, דווח מפי "מקור אמין" כי טראמפ שוקל לארח מפגש פסגה בוושינגטון של מנהיגים ערבים לדון בתהליך השלום. עוד נכתב כי מלך ירדן, עבדאללהששכנע את טראמפ לחזור בו מהעברת השגרירות בגלל ביטחון האזור וקריסת השלום אמר, "פתרון שתי המדינות לסוגיה הפלסטינית הוא הפתרון הצודק לעם הפלסטיני שעונה על דרישותיו הלאומיות. הוא אינטרס לאומי עליון עבור מדינה הירדנית". והוסיף, "פתרון שתי המדינות והתמיכה בו הוא העמדה של ירדן".

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר ברביעי האחרון בקהיר כי "אין תכנית ב' למצב שבין הפלסטינים והישראלים. רק פתרון שתי המדינות…צריך לעשות הכל בשביל לשמר את המצב הזה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!