רשת ״קופיקס״ הודיעה על עליית מחירי המוצרים הנמכרים ברשת מ-5 שקלים ל-6 שקלים החל מיום ראשון הקרוב (19.2). רשת בתי הקפה, שהוקמה לפני שלוש וחצי שנים והתגאתה במכירת כלל מוצריה ב-5 שקלים, נחשבת לאחת האחראיות על הורדת המחירים, לפחות בתחומה, לאחר המחאה החברתית של 2011.

לדברי מייסד הרשת והיזם, אבי כץ, הנסיבות שהובילו להקמת הרשת היו עליית המחירים בישראל. "בשלוש וחצי השנים האחרונות עשינו את המהפכה החברתית הגדולה ביותר בארץ. שינינו את פני הרחובות מבחינת יוקר המחייה". לטענת כץ, ״קופיקס״ מוכרת 200,000 פריטים ביום ועל כן התרומה שלה ל״חיסכון הצרכני״ נמדדת במיליון וחצי שקל ליום, ולמעלה ממילארד ש״ח מאז פתיחתה.

עכשיו מודיעה הרשת על העלאת מחירים, מחמישה לשישה שקלים, ומציינת כי עליית המחירים בשוק הם הגורם המרכזי למהלך. לדברי כץ "בשלוש וחצי השנים האחרונות מחירי השכירות עלו בחמישה אחוזים, שכר המינימום עודכן פעמיים, וגם המפעלים העלו את עלות חומרי הגלם. הגענו לנקודה שבה לקחנו כלכלנים והם אמרו שאם אנחנו לא רוצים לסגור את הרשת עוד שנה, חייבים לעלות לשישה שקלים".

כץ טוען שהשקל הנוסף יאפשר לשמור על איכות ומגוון המוצרים, כמו גם לפתוח לפחות 100 סניפים חדשים. כיום יש ל״קופיקס״ 120 סניפים ו-30 סניפים של המרכולים המוזלים ״סופרקופיקס״.

למבנה העסקי של רווח נמוך על מוצרים ייחודים ורווח בינוני על מוצרים אחרים יש גם השפעות בעייתיות על המשק. על מנת להישאר תחרותיים מייצרת ״קופיקס״ משרות שהן בגדר ה-"מקג׳ובס" החדשים: שכר נמוך, מינימום הכשרה ויכולת התאגדות נמוכה. כץ טוען שהמשכורות הן לא רק שכר מינימום.

כיצד תשפיע העלאת המחיר ב-20% על הצרכנים? "עשינו סקרים״, אומר כץ, ״98 אחוז מהנסקרים בכל ארבעת הסקרים שביצענו אמרו שהם ימשיכו לקנות בקופיקס". ימים יגידו.