דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נציבות שירות המדינה

השירות הציבורי / המרכז להעצמת האזרח יעניק פרס למשרתי ציבור מחוללי שינוי

מטרת הפרס היא לחזק את השירות הציבורי, ולבטא הערכה כלפי האנשים שעובדים בו אל מול הקולות הקוראים להחליש אותו | הפרס יוענק במאי הקרוב וכעת ניתן להציע מועמדים

עובדת המגזר הציבורי (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
עובדת המגזר הציבורי (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

בשנים האחרונות נראה שבישראל התפתח ספורט לאומי חדש. העלב עובד ציבור. נדמה כי אותם אנשים המופקדים על פעילותן התקינה של מערכות השלטון והשירות לאזרח, הפכו לשק החבטות החביב על כולם. נראה שיש מי שמעוניין בטיפוח הדימוי הזה שעובדי המדינה, עסוקים ביצירת בירוקרטיה ולא עושים דבר מלבד לבזבז את כספי המיסים. לעיתים יש ביקורת עניינית, אך לרוב, החיצים נשלחים מתוך אינטרס פוליטי, תפיסת עולם הדוגלת בהפרטת כל מה שזז, או סתם, הרגל מכוער.

במרכז להעצמת האזרח החליטו לתת תשובה ציונית הולמת. כזו שבאה מהמרחב האזרחי ומבקשת להכיר בחשיבותן של המערכות הממשלתיות. דווקא הארגון שעוסק לרוב בביקורת של המערכות הציבוריות, מבין כי לצד הביקורת יש גם מקום להוקרה והערכה. תומר לוטן, מנכ"ל המרכז להעצמת האזרח מסביר על הכוונה שמאחורי היוזמה. "תפיסת העולם שלנו היא שרוב הפעולות שהופכות את המדיניות למשהו שמשנה את החיים שלנו האזרחים נעשות על ידי המכונה הנפלאה שנקראת השירות הציבורי. אנחנו מבינים שצריך לחזק אותה ולהעצים אותה. בשגרה אנחנו עוקבים אחרי המערכת הזו, מנסים לוודא שהיא עובדת כמו שצריך. הענקת הפרס היא עוד דרך מבחינתנו לחזק את המערכת הזו ולהעריך את האנשים הטובים שפועלים בה."

על הסיבה שהיוזמה להענקת הפרס עולה דווקא עכשיו מסביר לוטן "בתקופה האחרונה הרבה אנשים אוהבים לרדת על משרתי הציבור, להגיד שהם מקטינים ראש ולא עובדים. יש רצון להחליש ולהקטין את השירות הציבורי. מול זה אנחנו מעמידים מסר חשוב, שיש בשירות הציבורי צורך, ויש בו אנשים שעושים עבודה מצויינת שראויה להערכה". לוטן מוסיף ואומר "המסר הזה עוד יותר חשוב בשנתיים האחרונות כי אנחנו רואים שהממשלה הנוכחית ממש הכריזה מלחמה על השירות הציבורי, עיין ערך חוקי הג'ובים שמקודמים או הנסיונות לבטל את נבחרת הדירקטורים. במציאות כזו שגם הממשלה מחלישה את השירות הציבורי אנחנו חושבים שיש מקום לפעילות אזרחית שנעמדת מול המגמה הזו ומחזקת את השירות הציבורי".

על הבחירה למקד את הפרס ביחידים ולא בחירת מחלקות מצטיינות מסביר לוטן "יש בנציבות שירות המדינה יחידות מצטיינות ודברים מהסוג הזה, אבל אנחנו חושבים שיש גם עניין פרסונלי. כשרוצים להשחיר את הפרקליטות אז הולכים על אנשים במערכת, כשרוצים לפגוע בחשבות האוצר מכפישים חשב כזה או אחר. ההתקפה על השירות הציבורי היא פרסונלית ולכן גם ההוקרה צריכה להיות פרסונלית. אנחנו גם חושבים שמי שמחולל את המהלכים שמקדמים את המערכות הללו הם האנשים שעובדים בהן".

תומר לוטן, מנכ"ל המרכז להעצמת האזרח. (תצלום: אתר המרכז להעצמת האזרח)
תומר לוטן, מנכ"ל המרכז להעצמת האזרח. (תצלום: אתר המרכז להעצמת האזרח)

הפרס הוא לא לעובד מצטיין אלא לעובד שקידם את השירות הציבורי. במרכז להעצמת האזרח מדגישים כי הם מחפשים אנשים שחוללו שינוי במערכות שבהן הם פועלים, שינוי עמוק ורוחבי, כזה שאפשר להעתיק אותו למקומות אחרים. לא מדובר בנותן השירות האדיב של השנה. המטרה מבחינתם היא להוקיר אנשים שחוללו שינוי בתהליכי העבודה, שינו תפיסה והביאו לשיפור מערכתי של השירות הציבורי.

אז מי יכול להגיש מועמדות? הפרס מכוון לארבע קבוצות – שירות המדינה (עובדי משרדי הממשלה), רשויות מקומיות, חברות ממשלתיות, ועובדי תאגידים ממשלתיים. לוטן מסביר כי "רשמית אנחנו לא מכוונים לדרג גבוה או נמוך, אבל אני הייתי שמח שהפרס יוענק לאנשי דרג הביניים, אלו שעושים את העבודה הקשה והיומיומית, משפיעים על המערכת, אבל לא זוכים להכרה תקשורתית."

בין החברים בועדת הפרס, מלבד לוטן עצמו, ניתן למצוא את שרת החינוך לשעבר, הפרופ' יולי תמיר, השר להגנת הסביבה לשעבר אבי גבאי, נציב שירות המדינה לשעבר עו"ד שמואל הולנדר, מזכיר הממשלה לשעבר עובד יחזקאל וד"ר תהילה אלטשולר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה. הציבור הרחב מוזמן להציע מועמדים לפרס עד לעשירי במרץ באמצעות אתר האינטרנט של המרכז להעצמת האזרח. בכתובת http://www.ceci.org.il/call-for-candidates. הפרס יוענק בכנס השנתי של המכון להעצמת האזרח שיתקיים בחודש מאי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!