דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב - רוסיה

ועידת מינכן / ועידת מינכן: ארה"ב מחוייבת למנוע גרעין איראני, ליברמן ינאם היום

סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, אמר בנאומו כי ארה"ב מחוייבת לברית נאט"ו ולמניעת נשק גרעיני מאיראן | ליברמן היה אמור לנאום היום (א) לצד שר החוץ האיראני אך חל שינוי בתוכניות

סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס עם קאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל בועידת מינכן לביטחון(AP Photo/Matthias Schrader)
סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס עם קאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל בועידת מינכן לביטחון(AP Photo/Matthias Schrader)
שי ניר

"ארצות הברית מחויבת למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני שיהווה איום על בנות הברית שלנו באזור, כולל ישראל." כך אמר סגן נשיא ארה"ב מייק פנס בנאומו אתמול (שבת) בועידת מינכן לביטחון וחזר על דברי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בפגישתו שבוע שעבר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בהופעתו הראשונה מחוץ לארה"ב כסגן הנשיא, אמר פנס כי ארה"ב "יציבה" במחוייבותה לברית נאט"ו וכי טראמפ "עומד לצד אירופה". בכנס המביא אליו דיפלומטים מרחבי העולם ובכירים ממערכות ביטחון, שהתאספו במינכן, הצביע פנס על הבסיס לשותפות עם מדינות אירופה כ"ערכים נאצלים – חירות, דמוקרטיה, צדק ושלטון החוק".  דבריו של פנס באים על רקע אמירותיו של טראמפ, לפני השבעתו לנשיאות, על ארגון נאט"ו כי "עבר זמנו". אך מאז מיתן הנשיא את דבריו ואף הדגיש את חשיבות הארגון בשיחות טלפון אותן קיים עם מנהיגים שונים.

ועידת מינכן לביטחון מתכנסת זה העשור החמישי ומשתתפים בה, לדברי מארגני הכנס, מאות מקבלי החלטות מרחבי העולם מתחום הביטחון, בהם ראשי מדינות, שרים, מובילים מהתחום בקנה מידה עולמי, ארגונים לא-ממשלתים, נציגי תעשיות בטחוניות, אנשי אקדמיה ותקשורת שמגיעים לכנס כדי לדון באתגרי הביטחון העולמיים ועתיד הביטחון.

בהתיחסו לאלימות באוקראינה אמר פנס כי ארה"ב תדרוש מרוסיה לכבד את הסכם מינסק, הסכם השלום משנת 2015, ולהפסיק את האלימות במזרח אוקראינה בין כוחות הממשלה והכוחות הבדלנים הנתמכים על ידי רוסיה, "דעו זאת: ארה"ב תמשיך לדרוש מרוסיה דין וחשבון על אף שבמקביל אנו מחפשים מכנה משותף והסכמות, מתוך אמונתו של הנשיא טראמפ כי ניתן למצוא." פנס בדבריו לא הזכיר את ממצאי סוכנויות הביון של ארה"ב כי רוסיה התערבה בבחירות האחרונות לנשיאות ארה"ב ועזרה לטראמפ לנצח.

דברי פנס עוררו ביקורת בארצות הברית. כריס מרפי, סנטור דמוקרטי ממדינת קונטיקט כתב בחשבון הטוויטר שלו בתגובה לנאום פנס ועל רקע מהלכי חקיקה שנויים במחלוקת של הממשל בנושאי הגירה ובנוסף בפגיעה בנשים, "נראה כי יש לנו 2 ממשלות. סגן הנשיא נאם על על הערכים המשותפים לארה"ב ואירופה בעוד הנשיא הכריז מלחמה על הערכים הללו."

סרגי לברוב, שר החוץ הרוסי, אמר בועידה לאחר נאומו של פנס כי מוסקווה מעוניינת "ביחסים פרגמטים" עם ארה"ב. עוד אמר לברוב כי הוא מקווה ש"מנהיגים אחראים" יבחרו ליצור, "סדר עולמי צודק, אם אתם מעוניינים אתם יכולים לקרוא לזה סדר עולמי פוסט מערבי." בדבריו התייחס לברוב למתיחות בין רוסיה לארה"ב על רקע ננסיונותיה של רוסיה לחזור למרכז הבמה העולמית 30 שנה לאחר קריסת הגוש הקומוניסטי בצורה הסותרת את היווצרותה של הגמוניה מערבית בהנהגתה של ארה"ב באירופה.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, המארחת את הועידה אמרה, "האסלאם איננו מקור הטרור" וכי "גם המדינות המוסלמיות צריכות להשתתף במאבק בטרור" לדברי מרקל שיתוף הפעולה בין מדינות, גם כאלה שאינן שותפות טבעיות, יהיה מקור הצלחה למאבק זה, "המאבק המשותף בטרור האסלאמי הוא תחום אחד שבו יש לנו אינטרסים משותפים ואנחנו יכולים לעבוד יחד". עוד קראה מרקל לחיזוק ברית נאט"ו ואמרה לקהל, בעוד פנס יושב לידה, כי נאט"ו "היא אינטרס אמריקאי".

שר הביטחון ליברמן במפגש עם שר ההגנה האמריקאי, ג'יימס מאטיס. "שלוש הבעיות העיקריות שעימן עלינו להתמודד הן: איראן, איראן ואיראן". (צילום: אריאל חרמוני – משרד הביטחון)
שר הביטחון ליברמן במפגש עם שר ההגנה האמריקאי, ג'יימס מאטיס. "שלוש הבעיות העיקריות שעימן עלינו להתמודד הן: איראן, איראן ואיראן". (צילום: אריאל חרמוני – משרד הביטחון)

שר הביטחון אביגדור ליברמן צפוי לנאום היום (ראשון) בועידה. ליברמן היה צפוי להשתתף במושב לצד שרי החוץ של איראן, ערב הסעודית וטורקיה אך התכנית השתנתה וככל הנראה שרי החוץ ינאמו זה אחרי זה וללא אינטרקציה ביניהם. בשישי נפגש ליברמן לראשונה עם שר ההגנה של ארה"ב, ג'יימס מאטיס במינכן. בהודעה מלשכת ליברמן נמסר כי השניים אמרו כי בכוונתם לנהל ביניהם דו-שיח פתוח וכנה ולשתף פעולה למען חיזוק בטחונה של ישראל ושמירה על האינטרסים של ארה"ב באזור. במהלך הפגישה דנו השרים בשורת נושאים ובראשם איראן והסכימו כי יש לפעול בנחישות מולה. עוד נמסר כי השר ליברמן אמר "שלוש הבעיות העיקריות שעימן עלינו להתמודד הן: איראן, איראן ואיראן וכי חייבים לבנות קואליציה אמיתית ויעילה שתתמודד עם הטרור שהיא מפיצה בעולם, עם פיתוח הטילים שהיא עוסקת בו ועם מרוץ החימוש הגרעיני שלה." והוסיף, "שצפון קוריאה ואיראן הן שתי קצוות של ציר הרשע שבו משתלבים גם החיזבאללה ומשטר אסד בסוריה, ואיראן היא החוט המקשר."

ציפי לבני "מאבק המשותף בטרור מתחיל בהבנת האיומים המשותפים." (צילום: הדס פרוש פלאש 90)
ציפי לבני "מאבק המשותף בטרור מתחיל בהבנת האיומים המשותפים." (צילום: הדס פרוש פלאש 90)

ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) השתתפה גם היא בועידה, בין היתר ‏בדיון סגור על מודיעין וטרור, עם שר הפנים הגרמני, דה מזייר, יו"ר ועדת המודיעין לשעבר ג'יין הרמן ובכירים בסי.אי.איי. לאחר הדיון אמרה לבני כי "המאבק המשותף בטרור מתחיל בהבנת האיומים המשותפים. לעומת סכסוכים מקומיים מולם כל מדינה מתמודדת בנפרד – לטרור העולמי אין גבולות והעולם המערבי חייב לפעול במשותף נגדו. הסכנה בטרור האיסלמיסטי כפי שראינו הוא גם יצירת תאים בתוך מדינות וגל של פליטים, שמייצר פחד במערב, משנה חברות שלמות ופוגע בערכים הבסיסיים".

"מידע הוא כוח", הוסיפה לבני, "וכלי הכרחי, ולכן צריך לאחד כוחות בין המדינות בכמה תחומים – גם בתחום הצבאי וגם בתחום המודיעיני-אזרחי. היעדר אמון והעובדה שהיכולות הטכנולוגיות היום מצויות לא רק בידי ממשלות משליך על שיתוף הפעולה בין המדינות מחשש לחשיפה ודליפת חומרים. צריך לראות איך מגבירים את שיתוף הפעולה תוך וידוא על שמירת המידע  – כי הטרור האיסלאמיסטי הדתי הקיצוני שולח את זרועותיו ללא גבולות והתמודדות של כל מדינה בנפרד פחות אפקטיבית."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!