תרשמו ביומן: באוקטובר 2021 תוכלו לרכוש כרטיס לקו האדום. העבודות להקמת הקו האדום של הרכבת הקלה עלו היום (ראשון) שלב נוסף, מכונות הכריה, שחופרות את מנהרות המקטע התת קרקעי, נכנסו לפעולה. חברת CRTG הסינית מבצעת את עבודות החפירה באמצעות מכונות כריה ענקיות מסוג מכונה לכריית מנהרות (Tunnel Boring TBM-Machine ). שר התחבורה ישראל כץ (ליכוד) הזניק הבוקר בטקס חגיגי את המכונה הראשונה וחשף גם את שמה – "גולדה" על שם ראש הממשלה הרביעית של ישראל. בקרוב יצטרפו לגולדה חמש מכונות כריה נוספות. סה"כ יפעילו אותן כמאתיים פועלים סינים, שיעבדו מסביב לשעון ויחפרו כל מנהרה בקצב של כעשרה מטרים ביום. עלותה של גולדה, אגב, כשישים מיליון דולרים.
שר התחבורה הסביר הבוקר כי בעולם הכרייה נהוג לתת למכונות שמות על שם נשים חשובות, והסביר כי בחר לקרוא למכונה על שם גולדה מאיר "שהייתה אישה פורצת דרך ששימשה כראשת הממשלה הראשונה והיחידה בתולדות המדינה. גולדה הייתה גם הראשונה שהניחה אבן פינה לרכבת התחתית בתל אביב". גולדה היא למעשה מכונת כריה באורך 120 מטרים, הנעה על פסי רכבת, ומבצעת במקביל: חפירה, פינוי העפר, הנחת מעטפת וביטון המנהרה. בכל זמן נתון עובדים על כל מכונת כריה כזו כעשרים עובדים המוודאים את פעילותה התקינה של המכונה. החפירה המופעלת באנרגיה חשמלית, וצורכת הרבה חשמל. כמה הרבה? כמו עיר בינונית בסדר גודל של צפת.
ששת המכונות יעבדו במקביל כאשר שתיים מהן יחפרו מאתר גלי גיל (בסמוך לרכבת מרכז) לאורך רחוב ז'בוטינסקי ברמת גן לכיוון פתח תקווה. שתיים נוספות יפעלו מאתר גלי גיל לכיוון דרום תל אביב. שתי מכונות נוספות יוכנסו לאתר החפירה ברחוב הרצל ויעבדו לכיוון דרום תל אביב. סה"כ צפויות המכונות לחפור 12 ק"מ של מנהרה כפולה שתעבור בעומק של כ-15 מטרים מתחת לפני הקרקע.
על פי מנהל הביצוע הישראלי באתר, יריב ברלינסקי ישי, האנשים שיתהלכו ברחובות שמעל לחפירה לא צפויים להרגיש או לשמוע את המכונות עובדות. עם זאת, הוא מוסיף כי הם נערכים גם למקרים שבהם החפירה תגרום לזעזועים בקרקע או לפגיעה בכיסי אוויר שישפיעו על הנעשה על פני הקרקע. נקודת תורפה כזו היא המעבר מתחת לנחל איילון. בגלל עומקו של הנחל החפירה תעבור שמונה מטרים בלבד מתחת לפני הקרקע. העובדה כי מדובר בעורק תחבורה, חייבה את המפעילים לנקוט בצעדי בטיחות מחמירים ולהיערך לכל תסריט. כך למשל באתר החפירה יש את כל הציוד הדרוש לתיקון הכביש בטווח זמן מידי במידה וזעזוע בקרקע שנגרם מהחפירה פוגע בכביש. קדיחות דגימה מקדימות של הקרקע וידאו כי הקרקע בה נחפרת המנהרה יציבה. לדברי ברלינסקי לא מדובר בתסריט בתסריט סביר, אבל המערכת ערוכה.
שר התחבורה כץ אמר בטקס, טרם לחץ על כפתור ההפעלה: "מנהיג נמדד בפרמטר אחד ויחיד, היכולת לשנות את המציאות לטובה. המציאות אינה גזירת גורל, היא מעשה ידי אדם ותפקידנו לחולל בה תמורות. הציונות שינתה מציאות. יצרה יש מאין. מליוני יהודים מצאו כאן בית חופשי ולאומי". כץ המשיך והוסיף "מנהיגות אמתית, כזו שמשנה מציאות, מקבלת החלטות ויותר מכך מבצעת את ההחלטות. ההחלטות שקיבלתי כשר תחבורה בשלוש הממשלות האחרונות משנות את המציאות. אנחנו מחברים פריפריה למרכז, מייצרים שינוי חברתי, מצמצמים פערים ובונים כלכלה. בניית הרכבת הקלה היא דוגמה ליכולת לקבל החלטה. המציאות שתהיה כאן ובגוש דן כולו בעוד שנים ספורות, תראה אחרת וזה כל ההבדל כולו".