דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בתי אבות סיעודיים

פרשנות / מאחורי פרשת ההתעללות בבית האבות הסיעודי עומדת אלימות ממוסדת

המעשים הנפשעים שנעשו במחשכים ראויים לחקירה משטרתית | אך חשוב גם לחקור את הזנחתם הפושעת של בתי האבות הסיעודיים, שנעשית כבר שנים לאור יום

ליצמן בביקור בבית אבות בחיפה  19.2.17 (צילום: משרד הבריאות).
ליצמן בביקור בבית אבות בחיפה 19.2.17 (צילום: משרד הבריאות).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

בבתי האבות הסיעודיים מאושפזים כ-22,000 קשישים. מבחינת תקנים, התקן הוא 12 אנשי צוות ל-36 דיירים. המצב הקשה שראינו בתחקירים שונים בשבועות האחרונים הוא שיקוף של שתי בעיות מרכזיות.

משרד הבריאות הוא שקובע את רמת ההשקעה המינימלית ליום אשפוז בבית אבות סיעודי באמצעות המכרזים שהוא מפרסם מידי שנה. הבעיה הראשונה שגורמת למחסור מתמיד בתחום, היא הפער בין התעריף, שקבע משרד הבריאות ליום אשפוז סיעודי, לבין העלות שלו בפועל: בעוד התעריף של משרד הבריאות עומד על 400 שקלים ליום אשפוז, העלות שלו בפועל, לפי איגוד בתי האבות (א.ב.א), עומדת על כ-550 שקלים, פער של 150 שקלים.

התעריף היומי הוא הסכום על פיו מתכווננת כל המערכת הכלכלית המממנת של אשפוז המטופל במוסד הסיעודי. לפי התעריף מחושבת ההשתתפות העצמית של המטופל, התשלום מהביטוח הסיעודי שיש לו (אם יש לו), השתתפות הביטוח הלאומי, השתתפות הרשות המקומית במקרים מסוימים והשתתפות משרד הבריאות. כל המערכת הזו משלימה את הסכום המשולם עבור יום אשפוז לכ-400 ש"ח. אבל העלות האמתית, ועוד יותר מכך, העלות הנדרשת כדי לעמוד בכל הדרישות, המוצדקות בפני עצמן, של משרד הבריאות מבתי האבות הסיעודיים, היא כ-550 ש"ח ביום.

בסך הכל, יוצר פער זה מחסור מצרפי של 400 מיליון שקלים לשנה. גם במכרז שהוציא משרד הבריאות השנה יש פערים מסוג זה. כרגע המכרז הוקפא מכיוון שארגון א.ב.א פנה לבית המשפט. הטענות המרכזיות נגד המכרז הם שמשרד הבריאות כושל במספר פרמטרים עיקריים: חוסר שקיפות, חוסר שיתוף פעולה וקביעת תעריפים נמוכה ללא אסמכתאות. במכרז האחרון שיצא משרד הבריאות הוסיף כמה שקלים בודדים לתעריף בעוד שמבחינת דרישות, המשרד הוסיף דרישות סף שעלותן מוערכת בכ-180 שקלים. כך שלמעשה, הפער בין התעריף לעלות צפוי לצמוח עוד יותר.

הבעיה השנייה היא סוגיית כוח האדם. בבתי האבות מועסקים כ-10,000 מטפלים. בוועדות שונות בכנסת שדנו בנושא הזה, חזרו ואמרו אנשי מקצוע מהתחום שיש מחסור של כ-5,000 עובדים עם הכשרה לעסוק בתחום הזה. כלומר כרגע מועסקים בבתי אבות 5,000 אנשים שאינם מוסמכים לעבודה סיעודית בבתי אבות. לדברי רוני עזורי יו"ר א.ב.א, "ישנם עובדים שלא ראויים לעבוד בענף. לדוגמה עובדים זרים, שוטפים אולמות ובלילה באים לעבוד בבתי אבות".

שר הבריאות יעקב ליצמן (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
שר הבריאות יעקב ליצמן (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).

לפני כחודשיים הגיש איגוד בתי האבות עתירה נגד המדינה בדרישה לדאוג לייבא כוח אדם זר, שיטפל במאושפזים במוסדות הסיעוד. לפני כשבועיים החליט בית המשפט להעביר את העתירה לבג"ץ. בניגוד לענפים אחרים, כמו חקלאות ובניין, ולאחרונה אף בהיי-טק, בהם קיימים אישורים ליבוא עובדים זרים, משרד הפנים לא נותן אישורים לטובת מטפלים בבתי אבות.

כמובן שלא ניתן להצדיק או לתרץ את המעשים הנוראיים שראינו בתחקיר חדשות 2 בפער בין התעריף לעלות או מחסור בכוח אדם: מדובר במעשים שיש לגנות, וטוב עשתה המשטרה שפתחה בחקירה ועצרה את החשודים בהתעללות. אבל מה שאנו רואים מבחינת התנהלות המדינה בכל הנוגע לבתי אבות הוא הזנחה פושעת. האלימות המופעלת כאן יום יום, כמעשה שבשגרה, היא אלימות מערכתית וממוסדת כלפי אלו שאין להם.

מצב בתי האבות ידוע לכל. רק בחודש האחרון היו בכנסת שלושה דיונים בוועדות שונות בנושא הזה. ליצמן טוען שהוא "מופתע", חברי כנסת אחרים מביעים "זעזוע", אבל המילים הלאה נועדו לטשטש את האחריות שלהם למצב. המדינה פשוט מפקירה עשרות אלפי קשישים, חסרי ישע, שאינם יכולים להתנגד ואינם יכולים להשמיע את קולם. במשך שנים המצב הוא כזה, אנשי מקצוע מתריעים, ומשרד הבריאות והעומד בראשו צריכים לתקן את המערכת, לא להוציא הודעות לעיתונות כל פעם אחרי שמתפרסם תחקיר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!